عضو اتاق بازرگانی در بخش صنعت و تولید کننده در حوزه دارو گفت: ضربه ای که قاچاق کالا به صنعت کشور ما وارد می کند به واسطه فساد اداری موجود در گمرک و مبادی ورودی است.
کد خبر: ۹۶۱۹۸۶
فساد اداری در سیستم گمرکی از دلایل قاچاق است

به گزارش جام جم آنلاین بعد از ماجرای کشف ۲۱۰ و ۵۲ کانتینر کالای قاچاقی از مبادی ورودی گمرک به کشور، طی چند روز گذشته باز هم شاهد اتفاقات ناگواری در حیطه ورود غیرقانونی کالاهای قاچاقی به کشور بودیم. در ماههای گذشته از خودروهای لوکس تا مشروبات الکلی قاچاق شد و هنوز سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام مانده است.

محمود نجفی عرب عضو اتاق بازرگانی در بخش صنعت و تولید کننده در حوزه دارو در گفت و گو با بازار نیوز گفت: عبور ۲۱۰ کانتینر کالای قاچاق با آن عظمت به داخل کشور نشان از یک زنجیره فساد اداری در سیستم ورودی مبادی گمرکی است وگرنه این حجم کالای قاچاقی که در داخل جیب پنهان نمی شود که به این راحتی وارد کشور شود!
به اعتقاد من آسیب جدی را فساد اداری به چرخه صنعت کشور وارد می کند و این کار یک فرد نمی تواند باشد بلکه گروهی با همکاری هم در مبادی مرزی اقدام به ورود و حتی خروج کالاهای قاچاقی در کشور می کنند ، ضمن اینکه همه ورود کانتینرهای قاچاق را به عینه می بینند!
یکی از موارد مهم قاچاق در کشور فقط در بحث واردات نیست بلکه صادرات قاچاق سوخت هنوز یکی از معضلات کشور به شمار می رود و به اعتقاد کارشناسان به اندازه ای که سوخت از کشور خارج می شود به همان اندازه کالاهای قاچاقی وارد کشور می شود. طبیعتا با وجود بحث پولشویی و عدم خروج ارز از کشور قاچاقچیان کالا هزینه فروش سوخت به خارج از مرزها را با خرید کالای قاچاقی وارد کشور می کنند. پس مشکل اساسی ما اول فساد اداری و بعد خروج سوخت های قاچاقی به خارج از کشور است.
اعداد فروش سوخت با واردات قاچاق همخوانی دارند!
وی در این خصوص تاکید کرد: حتی طبق نظر کارشناسان اعداد فروش سوخت با واردات قاچاق همخوانی دارند! در مواردی که مثلا ۱۵ میلیارد دلار سوخت از کشور قاچاق شود به همان اندازه هم کالای قاچاق وارد می شود. برطرف کردن این مشکل نیاز به یک عزم جدی دارد.
وی یکی از راهکارهای لازم برای پیشگیری از این مشکل را جلوگیری از قاچاق سوخت به کشور دانست وگفت: باید در وهله اول قیمت سوخت به گونه ای بالا برود که خروج آن برای قاچاقچی به صرفه نباشد. حتی به اعتقاد من با وجود کارت سوخت این مشکل وجود داشت و ما هم شاهد قاچاق این مهم از کشور بودیم و در حال حاضر باید مسئولین با متعادل کردن قیمت سوخت با قاچاق مبارزه کنند.
تعرفه ها منطقی شود
نجفی عرب راهکار دوم برای مبارزه با قاچاق را منطقی کردن تعرفه ها دانست و تاکید کرد: وقتی کسی به دنبال قاچاق کالا به کشور است بالطبع ریسک لو رفتن قاچاق هم زیاد است، پس راهکار دیگر برای جلوگیری از این مهم منطقی کردن تعرفه هاست.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه کالاهای قاچاقی باید امحا شود و امکان ورود به فضای تولید کشور را نداشته باشد که متاسفانه باز هم با این شرایط ما شاهد ورود کالاهای قاچاقی به کشور هستیم و همین باعث ضربه به تولیدات داخلی می شود.
حتی در صورتی که کالای قاچاقی کشف شود در خیلی از موارد مشاهده شده که متاسفانه کالای قاچاقی از طریق سارمان اموال تملیکی به مزایده گذاشته شده و به فروش می رسد و بعد از ورود به بازار رقیب تولیدات داخلی هم می شود.
نسبت قاچاق با تعرفه هم باید محاسبه شود، مثلا در قیمت نساجی فرض بر این باشد که ۲۵ درصد تعرفه وجود دارد، باید این نسبت با خرید داخل کشور رقابت پذیر باشد و دقیقا با قیمت تولید داخل همخوانی داشته باشد.
قاچاق به بخش دارو و کالاهای سلامت رخنه پیدا کرده است
طبق آمار طی یکسال گذشته حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق به کشور وجود داشته است که با اعلام رئیس جمهور این میزان به به ۱۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. هر چند این رقم قاچاق هم برای کشور ما خوب نیست. متاسفانه در حوزه دارو و کالاهای سلامت این مشکلات را در پیش رو داریم و قاچاق به این حوزه رخنه پیدا کرده است هر چند که با ابزار برچسب اصالت و کدرهگیری وزارت بهداشت در تلاش است تا آن را کنترل کند. روز گذشته هم یک توافق نامه بین وزیر بهداشت و وزیر مخابرات و فن آوری امضا شد تا بتوانند سیستم رهگیری را کامل و موضوع قاچاق رو جمع کنند.
قاچاق فقط در مبادی ورودی و گمرکی نباید کنترل شود، طبیعا مبادی گمرکی باید کنترل شود ولی مسئله اصلی مسیری است که قاچاق طی می کند و وارد فضای کشور می شود باید کنترل شود. به هر شکل قاچاق صنعت کشور را آزار می دهد پس دولت باید نظارت خود در بخش های کنترلی بیشتر کند تا مشکلات پیش رو هم کمتر شود.
وجود ۱۵۷ مبادی ورودی گمرکی در کشور
وی با اشاره به اینکه دلیلی ندارد که ۱۵۷ مبادی ورودی گمرکی در کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: بالاخره شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به ترتیب نیاز به تعدادی مبادی ورودی دارد اما با حجم بالای ۱۵۷ گمرک کنترل هم سخت تر می شود. شاید ضرورتی نداشته باشد که این همه مبادی ورودی در کشور وجود داشته باشد. البته این موضوع در حیطه تخصص بنده نیست اما به اعتقاد بنده این کار منطقی نیست و حتما باید تعداد مبادی داخلی و مرزی محدود باشد تا کنترل و نظارت هم بیشتر شود. این همه مبادی ورودی در کشور ما موضوع عجیب و غریبی است که هیچ کجای دنیا آن را به خود ندیده است.
کالاهای که مقصدشان جای دیگری است و در مسیر راه گم می شوند!
وی در خصوص دستگاههای ایکس ری یا همان تجهیزات نظارتی برای این تعداد از ورودی های گمرکی گفت: ظاهرا همه گمرک های کشور مجهر به تجهیزات لازم برای کنترل مبادی ورودی و خروجی کشور نیستند. حتی در مواردی هم کالاهای قاچاقی که وارد کشور می شود و با این ترفند که مقصدشان جای دیگری است در مسیر راه گم می شوند! یا عنوان اظهارنامه ها در بدو ورود به کشور تغییر می کند.
پیدا کنید پرتقال فروش را!
در مجموع این موضوع برای ما که در بطن فضای کسب و کار هستیم آزار دهنده است که از رسانه ها خبر قاچاق چندین تن پرتقال با کانتینر را به کشور را اعلام کنند و کسی پرتقال فروش را پیدا نکند؟! سوال اینجاست مگر می شود این حجم بزرگ پرتقال بدون کنترل وارد کشور شود و از دید مسئولین پنهان بماند. این برای تولید کنندها و کاسبان معماست که امیدوارم با درایت مسئولین حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها