دولت بنگلادش ارتش خود را برای محافظت از یک گونه ماهی به رودخانه ها و راه های دریایی این کشور اعزام کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۶۳۱
اعزام ارتش برای محافظت از یک گونه ماهی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، ماهی هیلسا یکی از محبوب ترین غذاهای حدود 160 میلیون بنگلادشی و 90 میلیون بنگالی هند است اما صید بی رویه به طور جدی جمعیت این گونه ماهی را کاهش داده است.

مقامات بنگلادش برای محافظت از نسل این ماهی نقره ای رنگ از 12 اکتبر به مدت 3 هفته صید این ماهی را ممنوع کرده اند زیرا این مدت در واقع فصل تولید مثل ماهیان هیلسا است.

سربازان مسلح ارتش از رودخانه ها، آبراهه ها، مصب رودها، سواحل دریا و هر منطقه آبی که به عنوان زیستگاه این ماهی شناخته می شود، مراقبت می کنند.

اقبال حسین ، مسئول صید در دلتای پاتواخالی گفت: سربازان مسلح شبانه روز در رودخانه ها گشت زنی می کنند، در واقع اوضاع مشابه حکومت نظامی است. هر فردی که در مدت ممنوعیت ماهیان هیلسا را صید کند دستکم به یک سال زندان محکوم خواهد شد.

ممنوعیت صید ماهی هیلسا موجب شده تا ماهیگیران فقیر قادر به تامین خوراک خانواده شان نباشند.

تاکنون بیش از 900 ماهیگیر به اتهام صید ماهی هیلسا توسط سربازان ارتش دستگیر شده و در انتظار محاکمه به سر می برند.

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمدد
-
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
۰
۰
این ماهی در جنوب ایران به ویژه شهر آبادان به نام ماهی صبور یا سبور(soboor)معروف است كه به صورت كبابی ،در آتش درست می شود به خصوص ملاتی كه از سبزی ماهی در شكم باز شده این ماهی قرار میگیرد ؛خوشمزگی آنرا دو صد چندان می كند.از گذشته تا حدود سال80-1375 این ماهی به فراوانی در رودخانه های اروند و بهمنشیر-كه آبادان را مانند جزیره ای در بر گرفته اند - و نیز در قسمتی از خلیج فارس كه محل ورود آب شیرین این دو رودخانه به خلیج فارس است ؛به فراوانی صید می شد. متاسفانه چند سالی است كه این ماهی بسیار كم و با قیمت بسیار بالایی در آبادان عرضه می شود. كه شاید یك علت مهم این كاهش ،عدم لایروبی این دو رودخانه مهم ، بعد از پایان جنگ تحمیلی باشد و البته یك علت دیگری كه شایعه است و البته به پای علت اول نمی رسد؛ فروش مقدار زیادی از این ماهی ها ، روی دریا به صیادان كویتی و عراقی عنوان می شود چون آنها هم حاضر به پرداخت پول خوبی برای این نوع از ماهی هستند. لذا در اینجا به مناسبت خبر فوق ، از مسئولین محترم تقاضا می شود كه خوب است در ایران هم برای رفع علت كم شدن عرضه این ماهی فكری شود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها