اختصاصی جام جم آنلاین

دخترک افغان سبز چشم دستگیر شد

دخترک افغان با چشمانی سبز که در سال 1985 میلادی تصویرش روی جلد نشریه معتبر نشنال جئوگرافیک منتشر شد و به شهرت رسید در پاکستان دستگیر شده است.
کد خبر: ۹۶۱۲۵۵
دخترک افغان سبز چشم دستگیر شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، استیو مک کوری ، عکاس آمریکایی در سال 1984 عکس شربت گولا دخترک یتیم افغان را که در یک اردوگاه پناهندگان در پاکستان به سر می برد با دوربینش ثبت کرد.

این عکس که در سال 1985 زینت بخش روی جلد نشریه معتبر نشنال جئوگرافیک شده بود دخترکی با چشمان سبز درشت با روسری قرمز رنگ را نشان می داد . اندکی بعد این تصویر تبدیل به نماد مردم افغان شد که در آن زمان کشورشان تحت اشغال اتحاد جماهیر شوروی بود.

شاهد الیاس مسئول سازمان ملی ثبت احوال پاکستان امروز چهارشنبه گفت: خانم شربت گولا به دلیل داشتن اوراق هویت جعلی توسط مقامات دستگیر شده است. دستگیری او در پی پرونده تحقیقی که دو سال پیش آژانس فدرال تحقیقات پاکستان در شهر پیشاور مرکز ایالت مرزی خیبر پختونخوا گشوده بود، انجام گرفت.

به گفته مقامات پاکستانی، شربت گولا در آوریل 2014 در شهر پیشاور درخواست دریافت کارت هویت ملی با نام شربت بی بی را داده بود. مقامات در عین حال، در جستجوی سه کارمند سازمان ملی ثبت احوال هستند که کارت هویت را به شربت گولا داده و هم اکنون فراری اند.

هزاران پناهنده افغان موفق شده اند که کارت هویت پاکستانی دریافت کنند به رغم اینکه صدور آن به صورت هوشمند انجام می شود.

اگر شربت گولا متهم شناخته شود مجازاتی از 7 تا 14 سال زندان و جریمه ای بین 3 تا 5 هزار دلار در انتظارش است.

پاکستان در ماههای اخیر دست به تحقیق گسترده ای برای یافتن افرادی زده است که دارای کارت هویت غیر قانونی این کشور هستند.

استیو مک کوری ، عکاس آمریکایی پس از 17 سال جستجو سرانجام در سال 2002 موفق شد شربت گولا را در روستایی دورافتاده در افغانستان پیدا کند. او زن یک نانوا شده و صاحب سه دختر بود. بدون شک پس از اینکه مک کوری وی را یافت با تشدید جنگ و ناامنی در افغانستان شربت گولا دوباره به پاکستان پناهنده شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
امیر
-
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
جام جم خبر دیگری نداری كه رفتی خبرهای مربوط به افغانستان را چاپ میكنی , به ما چه كه افغانها چیكار میكنند
مهدی
-
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
خبری مفید دیگه ای نبود ! كمبود خبر بود !
فقید
-
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
این تصویر و تقریبا همه به خاطر دارن مگر اینكه شما از مریخ اومده باشی .این یه خبر بین المللیه
نرم افزار موبایل
-
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
خطاب به افغانی كه خود را بنام فقید معرفی كرده , برای تو كه تصور میكنی شاید بین المللی باشد اما برای ماها بین المللی نیست . ماها همه از خورشید آمدیم توی كار مریخ نیستیم اما در آینده تو كار مریخ هم میریم
آزاده
-
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
۰
۰
پس این جناب عكاس كه با انتشار عكس و راز این خانم موجب مشهور شدن خودش شده لااقل با نظر انساندوستانه و فعالیت‌های حقوق بشری و از سازمان ملل درخواست آزادی این خانم را بكند. در اینصورت از عكاس صرف به یك عكاس انسان تبدیل خواهد شد.
در شرایطی كه پاكستان و گروه‌های تروریستی تحت امر نظیر طالبان در افغانستان دخالت دارد، جعل هویت بخاطر در امان بودن جان خود دیگر جرم نیست، یك‌جور پناه‌آوردن است.
فریدون
-
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
۰
۰
خبر متنوعی بود این تصویر دختر بچه كاملا یادمه
مهدی بهروزنژاد
-
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
۰
۰
چه سرنوشت عجیبی!
مستندی كه بعد از 20 سال اقای مك كوری از این خانم ساخته بسیار تاثیرگذار و تكان دهنده ‌اس!

نیازمندی ها