• 0 2
  • 0

چهارمحال و بختیاری رکورددار سرعت در کشور

چهارشنبه 5 آبان 1395 ساعت 00:57
آمار تصادفات در جاده‌های کشور بالاست؛ آمار تلفات و مجروحان هم همین‌طور. یکی از مهم‌ترین دلایلش هم سرعت و سبقت غیرمجاز است و حالا آمارها نشان می‌دهد که چهارمحال و بختیاری‌ها رکورددار سرعت غیرمجاز در کشور هستند؛ موضوعی نگران‌کننده که ضرورت واکاوی مساله و یافتن راهکاری مناسب برای آن را می‌طلبد.

به گزارش جام‌جم، آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند، درحالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 نفر کشته می‌شوند.

چهارمحالی‌های پرسرعت

یکی از مهم‌ترین عوامل انسانی دخیل در بروز تصادفات جاده‌ای، سرعت و سبقت غیرمجاز است که گفته می‌شود چهارمحالی‌ها رکوردش را شکسته‌اند؛ عاملی که 50 درصد تصادفات این استان به آن برمی‌گردد و رحمت‌الله نجفی، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری درخصوص آن به جام‌جم می‌گوید: این آمار حقیقت دارد، زیرا توسط سیستم ترددشمارهایی که در محورهای ارتباطی سراسر کشور و استان چهارمحال و بختیاری نصب شده، به ثبت رسیده است.

به گفته وی، پلاک‌های شماره 71 و 81 که پلاک خودروهای چهارمحال و بختیاری است، نه‌تنها در این استان، بلکه در سراسر کشور، بالاترین سرعت را به خود اختصاص داده‌اند. این سخن نجفی یک نکته ظریف در دل خود دارد و آن این‌که وجود سرعت‌های بالا و غیرمجاز چهارمحالی‌ها فقط به عوامل بیرونی مثل نبود ابزار کنترلی مربوط نیست، بلکه عوامل دیگری هم در این ماجرا دخیل است.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری معتقد است؛ این مساله به کم‌حوصله بودن مردم این خطه برمی‌گردد. البته علاوه بر آب و هوا، کوهستانی بودن منطقه و وجود جاده‌های پرپیچ و خمی که رانندگی را سخت و حوصله بر می‌کند هم در سبقت و سرعت غیرمجاز چهارمحالی‌ها بی‌تاثیر نیست، چراکه به طور مثال ساعت‌ها ماندن پشت یک کامیون در یک جاده باریک پیچ‌درپیچ، آن‌قدر روی اعصاب هست که راننده را وادار به سبقت گرفتن کند و تکرار این رفتار به یک رویه معمول تبدیل شود.

فقط 4 دوربین سرعت‌سنج

از عوامل درونی مداخله‌گر در بالا‌رفتن ناخواسته سرعت که بگذریم، نبود و کمبود عوامل کنترلگر بیرونی همچون دوربین‌های سرعت‌سنج و پلیس‌های ناظر بین‌راهی در چهارمحال و بختیاری مهم‌ترین عامل سرعت بالای خودروها در این استان به شمار می‌رود.

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در این استان هیچ آزادراهی وجود ندارد و از 3850 کیلومتر راه موجود، 250 کیلومتر آن بزرگراه است و بقیه جاده‌هایی که به صورت رفت و برگشت بوده، بدون آن‌که مانع و گاردریلی در وسط آنها باشد.

به گفته وی، در تمام این جاده‌های غیرمجاز و خطرناک که برخی‌شان هم کوهستانی و صعب‌العبور است، فقط چهار دوربین سرعت‌سنج وجود دارد، درحالی که طبق استاندارد، هر پنج کیلومتر راه نیازمند یک دوربین است. از سویی پلیس راه هم به تناسب رشد و توسعه ترددها در جاده‌های استان در سال‌های اخیر، افزایشی نداشته و این درحالی است که در سال‌های اخیر و به دلیل احداث راه خوزستان که جنوب را به مرکز کشور وصل می‌کند، چهارمحال و بختیاری از حالت بن‌بست درآمده و به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل شده که نتیجه‌اش افزایش تردد خودروها در جاده‌های استان است.

نجفی درعین حال یادآور می‌شود که در روزهای اخیر جلساتی در تهران با وزیر راه و شهرسازی درخصوص توسعه راه‌های استان و تامین امکانات نظارتی همچون دوربین داشته‌اند که امیدوار است به فراموشی سپرده نشود.

دوربین‌های سرعت‌سنج افزایش می‌یابد

گودرز امیری، معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری به جام‌جم می‌گوید: چندین عامل از جمله کمبود دوربین‌های نظارتی و سرعت‌سنج، کمبود امکانات و نیروی انسانی پلیس در جاده‌ها، ضرورت احداث سه پاسگاه در نقاط پرتردد استان، ضرورت چهارخطه کردن سه محور اصلی و پرتردد استان و نبود منابع مالی برای تکمیل و توسعه راه‌های استاندارد و درحال ساخت و همچنین نبود خط آهن به جهت کاهش بار ترافیکی جاده‌ها، از عواملی است که به افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در چهارمحال و بختیاری دامن زده است.

وی خاطرنشان می‌کند که رایزنی‌هایی برای تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و در همین راستا قرار شده 40 دوربین سرعت‌سنج تا پایان سال مالی 96 تهیه و در محورهای استان نصب شود که تهیه 30 دستگاه آن را وزارت راه و ده دستگاه را استانداری متعهد شده است.

فاطمه مرادزاده

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2595361338059450482
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: