سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اروپایی ها توصیه کرد؛ در راهکارهای تنظیمی برای روابط با کشورمان یکطرفه به قاضی نروند و سخنان مغایر با واقعیات نگویند.
کد خبر: ۹۶۰۵۴۱
اروپایی‌ها در بحث حقوق بشر، یکطرفه به قاضی نروند

به گزارش جام جم آنلاین، بهرام قاسمی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با تبیین جزئیات تصویب سند راهبرد اتحادیه اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای در پارلمان اروپا افزود: دراین پارلمان مرسوم است که در چارچوب روابط پارلمانی راهکارهایی برای همکاری با برخی کشورها طراحی می کنند همچنانکه در این سند راهکارهایی برای روابط با کشورمان در کمیته روابط خارجی تصویب شد.

وی ادامه داد: البته این سند نهایی نیست و باید در صحن علنی پارلمان اروپا به تصویب برسد هرچند این پارلمان نقش اجرایی قوی ندارد و بیشتر توصیه می کند اما با توجه به جایگاه و حضور نمایندگان 28 کشور اروپایی در آن ، مطالب مطرح حایز اهمیت است و می تواند دارای ابعاد تبلیغاتی اثرگذار باشد.

قاسمی اظهارکرد: آنچه در سند پارلمان اروپا درباره روابط با ما تصویب شده، دیدگاه های کلی است که از ایران به عنوان کشوری با مشخصات خاص، ظرفیت های مختلف و حایز نقش در منطقه نام برده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همینکه گاهی به بیان واقعیات کشورمان می پردازند از آن استقبال می کنیم اما چشم انداز عمیق و بررسی شده ای نیست و انتظارمان از نمایندگان منصف پارلمان اروپا برای قضاوت درباره ایران بسیار بیشتر است.

وی ابراز امیدواری کرد اروپایی ها واقعیات ایران را به عنوان کشوری باثبات که در ایجاد امنیت در منطقه نقش موثری دارد و توانسته است تا حد زیادی از ناامنی های بیشتر و نفوذ و گسترش تروریسم بکاهد در نظر بگیرند.

قاسمی تاکید کرد: آنان باید بدانند ما با تروریسم به طور جدی و با اراده بالا مبارزه می کنیم و اجازه نمی دهیم تروریسم از حد کنونی گسترده تر شود و به مناطق دیگر جهان سرایت کند همچنانکه در مبارزه با مواد مخدر و بسیاری ناامنی های دیگر در منطقه پیشتاز و دارای نقش مثبت و سازنده ایم.

وی گفت: براین اساس از نگاه مثبتی که در راهکارهای پیشنهادی اتحادیه اروپا و فرایند تعریف و مصوب شده در کمیته روابط خارجی این اتحادیه وجود دارد استقبال می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: البته در تنظیم این سند بازهم بی دقتی هایی شده است به ویژه در جاهایی که بر اساس اطلاعات و گزارش های غلط که از طریق برخی محافل ضدایرانی اعم از ایرانی و برخی اعضای محافل معاند منطقه ای در اختیارشان گذاشته اند استفاده شده است.

قاسمی گفت: این محافل، اطلاعات غلطی را ارائه کرده اند که نامطلوب است و در شأن نمایندگان پارلمان اروپا نیست؛ آنان بدون دقت لازم درباره برخی مسائل قضاوت های خاص کردند.

وی افزود: یکی از مسائلی که به آن توجه کافی نشده است و در بررسی تطبیقی می توانستند به راحتی به آن توجه کنند بحث حقوق بشر یا بعضی اعدام ها در کشورمان است درحالی که اگر به مسئله حقوق بشر و دموکراسی اسلامی در ایران و نقش پارلمان و سخنگویان زیاد در کشورمان که مبتنی بر سلایق، مطالب خود را مطرح می کنند توجه می کردند نباید اینگونه درباره کشورمان قضاوت می کردند.

قاسمی گفت: ایران را به راحتی می شود با برخی کشورهای منطقه و جهان مقایسه کرد و دید که حقوق بشر در ایران چگونه است و دیگر کشورهای منطقه چگونه عمل می کنند اعم از عملکرد آنان درباره حقوق زنان، حقوق کودکان و حقوق دیگر قشرها.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : براین اساس ما در این باره از کسانی که بدون توجه به واقعیات هنوز در این حوزه سخن می گویند گلایه داریم از اینکه سخنشان نادرست است.

وی گفت: با توجه به پیشینه روابط ما با اتحادیه اروپا و همکاری هایی که داریم و دفاعی که در چارچوب مبانی و موازین اسلامی و ارزشی خودمان می کنیم علاقه مند نبودیم که در آستانه ازسرگیری مذاکرات حقوق بشری با این اتحادیه، در راهکارهای تنظیمی خود یکطرفه به قاضی بروند و سخنانی بگویند که با واقعیات تطبیق ندارد.

قاسمی تصریح کرد: این درحالی است که ما همواره به برخی مسائل در برخی کشورهای اروپایی به ویژه در قبال مسلمانان و دیگر اقلیت ها و حتی رنگین پوستان منتقد بوده و اعتراضاتی داشته ایم البته آنان ارزش های خود را دارند و ما هم ارزش های اسلامی خود را بسیار خوشحالیم که بتوانیم در چارچوب مبانی و ارزش های خودمان درباره مسائل حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی که به آن معتقدیم سخن بگوییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: غرب به ویژه اروپایی ها که تا حدی به منطقه ما نزدیکند و همکاری های بسیاری با کشورهای اسلامی دارند هنوز درک عمیق و دقیقی از مبانی حقوق بشر انسانی ندارند و خوشحالیم که برای گفتگو درباره این مسائل شرایط مهیا باشد.

قاسمی تصریح کرد: این گفتگوها برای اروپایی ها از این باب که شناخت بهتری از موازین و حقوق بشر اسلامی پیدا کنند می تواند مفید باشد شاید در قضاوتشان کمتر عجول باشند و در مبانی و اساس فرهنگی ما عجولانه اظهار نظر نکنند.

وی درباره نگاه منفی اروپایی ها به مسائل داخلی کشورمان و تاثیر آن بر مذاکرات حقوق بشری گفت : گاهی فردی نظر و موضعی را از روی صداقت یا ناآگاهی مطرح می کند که مشخص است اما گاهی ممکن است اظهار نظر براساس عناد باشد که این دو مجزاست.

قاسمی افزود: کسی که از روی ناآگاهی یا کم اطلاعی اظهارنظر می کند اگر منصف باشد در مذاکرات می توانیم به او نزدیک شویم و به درک مشترک برسیم که از آن استقبال می کنیم اما توضیحات ما برای معاندان قانع کننده نخواهد بود که این دو متفاوت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: برخوردهایی که در پارلمان اروپا وجود دارد از روی ناآگاهی باشد و به ما امیدواری بدهد که با مذاکره بتوانیم بر مشترکات بیفزاییم و از اختلافات بکاهیم که این مبتنی بر نگرشی خوشبینانه است.

وی گفت: اما دیدی بدبینانه است که معاند باشند و بخواهند با پیش شرط و پیشداوری درباره مسائل ما صحبت کنندکه چنین نگاهی بر مذاکرات تاثیرگذار است زیرا به هیچ فرد یا کشوری اجازه نداده ایم و در آینده هم اجازه نخواهیم داد که درباره مسائل داخلی ما بخواهند صحبت و قضاوت کنند.

قاسمی ابراز امیدواری کرد برخورد پارلمان اروپا در نهایت به نحوی باشد که به مذاکرات تشویق شویم و آن را ادامه دهیم مذاکراتی که به نفع ما و آنان است زیرا ناآگاهی از مسائل اسلامی و منطقه،‌ آنان را با چالش های بسیار به ویژه دربحران های کنونی مواجه کرده است.

وی گفت: براین اساس برای آنان و ملت های جهان و نیز برای صلح جهانی بهتر است که بتوانند با کشوری که از مبانی اسلامی برخوردار است در مذاکرات به شناخت بهتری برسند و بتوانند تعاملات بهتری با جهان اسلام داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درپاسخ به این سوال که با وجود احترام ما به ارزش های اروپایی و نگاه مداخله جویانه آنان در امور داخلی ایران چگونه می توان به مذاکرات برابر و نتایج آن خوشبین بود اظهار داشت : این نوع مباحث، مباحثی نیست که بتوانیم درباره آن در نشستی کوتاه به جمع بندی و تفاهم برسیم.

قاسمی گفت : اینها مباحثی است که در ابعاد سیاسی به شکلی مطرح می شود و در ابعاد فلسفی و حقوقی به شکل دیگر، ضمن اینکه زمانبر است؛ مهم این است که درمسیر درست قرار بگیریم به نحوی که بدانیم آنان می خواهند به کجا برسند و ما می خواهیم در کجا هدفگذاری کنیم.

وی افزود: ما با توجه به ارزش های اسلامی خودمان و با توجه به نقطه جغرافیایی و تاریخی که در آن قرار داریم به برخی رفتار و عملکرد دولت‌های غربی منتقد بوده‌ایم؛ نه اخیرا که از گذشته بارها این نکات را مطرح و از آن انتقاد کرده ایم.

قاسمی تصریح کرد: اگر برخی دولت های غربی در گذشته به توصیه های ما عمل می کردند و شناخت دقیقی از حقوق اقلیت های درون جامعه خود حتی شهروندانشان می یافتند شاید در سالیان گذشته و اخیر شاهد برخی خشونت ها نمی بودند.

وی با اشاره به موفقیت گروه های تروریستی در جذب نیرو از شهروندان اروپایی افزود : اگر تفکر عمیقی وجود داشته باشد اقدامات تروریستی اخیر در اروپا ناشی از استانداردهای دوگانه دولت های قبلی در قبال مسائل جهان اسلام ، غرب آسیا و حتی مسائل جوامع و اقلیت های خودشان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بارها گفته و نوشته ایم که این رفتارها می تواند برای جوامع غربی نیز مشکل ساز شود و هنوز هم این توصیه را داریم که با درک عمیق تر و رفتار درست مانع از اعمال استانداردهای دوگانه و برخوردهایی شوند که در نهایت به گسترش خشونت ، جنگ و ناامنی در جهان کمک می کند.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: مجموعه پارلمان اروپا و اکثریت آن در وضعیتی باشند که با گوش شنوا ارزش های ما را بشوند و پیام های ما را دریافت کنند البته هیچ چیز را به کسی تحمیل نخواهیم کرد ما مواضعمان را بیان می کنیم و مواضع آنان را نیز خواهیم شنید؛ آنان هم نمی توانند مواضع، سخنان یا ارزش هایشان را بر ما تحمیل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاریخ بیش از سه دهه گذشته نشان داده است که ما تاوان و هزینه های بسیاری در این زمینه دادیم اما اجازه ندادیم دیگران در حوزه داخلی ما دخالت و برای ما تعیین تکلیف کنند یا بخواهند دیدگاه هایشان را بر ما تحمیل کنند.

قاسمی افزود: اگر چنین عمل نمی کردیم شاید اکنون با وضع دیگری مواجه بودیم؛ وضع سه دهه گذشته نشان می دهد که بر مواضع خود قاطعانه ایستاده ایم و خواهیم ایستاد زیرا این خواست انقلاب،‌ نظام و مردم است؛ ما می خواهیم اسلامی و ایرانی بمانیم و از ارزش های خودمان دفاع کنیم.

وی ابراز اطمینان کرد ارزش های ما به حدی قوی است که می تواند در سطح مناسب شنوندگان خوبی داشته باشد اما اینکه طرف مقابل آن را چگونه اجرا کند به خودش بستگی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره زمان آغاز گفتگوهای حقوق بشری گفت: هنوز زمان دقیقی مشخص نیست اما طبق قرارهایی که از گذشته داشتیم مقرر بود سالانه یک بار در سطح وزرا و هر شش ماه یک بار در سطح معاونان وزرا انجام شود؛ اگر همه چیز به خوبی پیش برود تا چند ماه آینده نشستی خواهیم داشت.

قاسمی همچنین درباره مکان برگزاری این نشست گفت: مکانش را هنوز دقیقا تعیین نکرده ایم این موضوع در حال بررسی است اما در گذشته که این مذاکرات را در حوزه محیط زیست، حمل و نقل، مواد مخدر و حقوق بشر انجام دادیم به صورت ادواری در پایتخت ها به شکل چرخشی برگزار می شد؛ زمانی در تهران و مواقعی در پایتخت های اروپایی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها