رئیس انجمن‌های صنفی کارگران در گفتگو با جام جم آنلاین :

ادغام بیمه های درمان، تضییع حقوق کارگران است/ سرویس دهی درمانی ضعیف است

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت :جدایی حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی درطرح تجمیع بیمه ها به ‌شدت مورد اعتراض جامعه کارگری و بازنشستگان است و باید استقلال سازمان تامین اجتماعی حفظ شود .
کد خبر: ۹۶۰۴۶۵

ادغام بیمه های درمان، تضییع حقوق کارگران است/ سرویس دهی درمانی ضعیف است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، موضوع تجمیع صندوق‌های بیمه سلامت در یکدیگر و ایجاد سازمانی جدید به نام سازمان بیمه سلامت، سابقه‌ای چندین ساله دارد، موضوعی که در قالب ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه وجهه قانونی به خود گرفت و در ماه‌های پایانی سال ۸۹ برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

دو سال وشش ماه بعد از ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه، سرانجام اساسنامه تشکیل این سازمان در مرداد ماه سال ۹۱ ابلاغ و سازمان بیمه سلامت به واسطه تجمیع صندوق های درمان بیمه ها تشکیل شد.

اگرچه در همین ماده قانونی، قانونگذار ادغام صندوق های خدمات درمانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را در سازمان بیمه سلامت منوط به اذن رهبری دانسته و بر ادغام صندوق درمان بیمه تامین اجتماعی تاکید کرده است اما تا کنون این ماده قانونی، به طور کامل اجرایی نشده است.

برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که در حال حاضر امکان مدیریت منابع از سوی سازمان بیمه سلامت وجود ندارد ،زیرا این سازمان تاخیر چندین ماهه ‌در پرداخت به برخی مراکز درمانی دارد بنابراین تا زماینکه سازمان بیمه سلامت از لحاظ ساختاری تقویت نشود و تجمیع منابع صورت نگیرد نمی‌توان امیدوار بود که سازمان بیمه سلامت قادر به مدیریت منابع باشد .اما برخی دیگر از نمایندگان تجمیع بیمه ها را به نفع مردم می دانند.

اما رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت و گو با جام جم آنلاین می گوید :وزارت بهداشت تاکید دارد که معاونت درمان را از سازمان تامین اجتماعی منفک کند و با نام تجمیع بیمه ها زیر پوشش خودش تحت عنوان سازمان بیمه سلامت ببرد . جدایی حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی به ‌شدت مورد اعتراض جامعه کارگری و بازنشستگان است برای آنکه سازمان تامین اجتماعی باید استقلال خودش را حفظ کند حالا فرق نمی کند در هر کجا که می خواهد باشد نه اینکه سازمان را تکه تکه کنند و هر قسمتش را جایی ببرند.

غلامرضا عباسی می افزاید : سازمان تامین اجتماعی با وجودی که مستقل است هنوز نتوانسته سرویس های لازم را به بازنشستگان ارائه دهد چه برسد روزی که بیمه و درمانش را جدا کنند . صندوق تامین اجتماعی مربوط به کارگران است و این حق الناس است هر چند دولت نظر خودش را بدون در نظر گرفتن نظر جامعه کارگری اعمال می کند ولی درهر صورت ما می گوییم سازمان مستقل بماند حال چه زیر مجموعه وزارت کار رفاه و تعاون فعالیت کند چه زیر نظر وزارت بهداشت .

وی با اشاره به اینکه موضوع جدایی حوزه درمان از سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون بهداشت مجلس تصویب وبه کمیسیون تلفیق ارائه شده است می گوید : ما مخالف این تجمیع هستیم برای آنکه همه بیمه ها یکسان نیستند نوع بیمه ها و نحوه پرداختی صندوق ها با هم متفاوت است در نتیجه حقوق کارگرانی که سالها در صندوق تامین اجتماعی بیمه پرداخت کرده اند ضایع می شود .

سازمان تامین اجتماعی نباید دولتی اداره شود

وی سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین سازمان بیمه گردانست و گفت : در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر کارگر تحت پوشش سازمان تامین ا جتماعی هستند که یک جامعه بزرگ کارگری را شامل می شود . همچنین سازمان تامین اجتماعی حدود 60 بیمارستان در سطح کشور و کلی مراکز ملکی و درمانی تحت پوشش دارد که همه اینها حق الناس است و این کارگران تمایلی ندارند که با سازمان بیمه سلامت که سرویس دهی و خدمات دهی ضعیف تری دارد ادغام شوند .

عباسی گفت در طرح تجمیع هنوز ادغام صندوق های بیمه نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات مطرح نیست و فقط تجمیع بیمه هایی مطرح است که برای تامین اجتماعی هزینه دارد و درصد پرداختی شان پایین است؛ هر چند مقبولیت و رضایت کافی ازکیفیت خدماتی که سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهد وجود ندارد ولی معتقدیم از خدمات درمانی وزارت بهداشت خیلی قوی تر است .

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می گوید: ما به نحوه سرویس دهی سازمان تامین اجتماعی انتقاد داریم ، اینهم برای آن است که سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر دولتی اداره می شود وبارها از دولت ومجلس درخواست کردیم تا مدیریت آن را به شکل سه جانبه گرایی اداره کند نه هیات امنایی که بیشترشان دولتی هستند و مدیران از سوی دولت عزل و نصب می شوند.

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
حسین
-
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
دولت بودجه كم اورده میخواد دست بكنه تو جیب مردم پول بده ولی وقتی جایی خودش كارفرمای خصوصیه حقوق دولتی ها از تامین اجتماعی ها بالاتره اینجا نمیگن باید حقوقها یكسان باشه
عبداله
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
خوبه كه این را فهمیدی كه ما كارگران تفاوت حق داریم پس چرا باید بترسیم كه یكسان بشه .
احمد
-
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
سازمان تامین اجتماعی یك سازمان خصوصی است و متعلق به كارگران زحمتكش ایران اسلامی ودولت به غیر از بدهی كه به این نهاد كارگری دارد هیچ گونه نقشی در روند كاری این سازمان ندارد.و ادغام آن با بیمه های دیگر باعث تضعیف بیشتر تامین اجتماعی كارگران است. بابا بیمه ای كه با پول كارگران شكل گرفته را به خود كارگران واگذار كنید...آخه تا كی مدیریت دولتی ......
من
-
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
حالا نه اینكه خصوصی بوده و خیلی بنفع كارگران خدمت می كنه .لااقل ادغام كه بشه همه یك جور حقوق می گیرند نه مثل كشوری و لشگری و خدمات درمانی وووووو كه هر كدام یك مدل شده و از همه اوراق تر تامین اجتماعی ..
علی
-
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
شما رئیس كانون عالی انجمن‌های صنفی كارگران چرا در این مدت 38 ساله نتونستی حق ما را از بیمه بگیری حالا چه منافعی داری كه باز كارگر كارگر می كنی جداقل از شر امثالهم كارگران خلاص می شوند .
رضا
-
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
۰
۰
یعنی سرویس دهی به كارمندان ضعیف تر از كارگران است ، پس چرا این همه شعار تبعیض كارمند بر كارگر میدهد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها