امسال جنایت‌های سیاهی رخ داد که کودکان، قربانیان آن بودند. با استناد به این پرونده‌ها می‌توان گفت، آمار تجاوز به کودکان افزایش پیدا کرده است. البته این موضوع به این معنی نیست که ما بگوییم سایر گروه‌های سنی، قربانی این جنایت نمی‌شوند یا تجاوز به سایر گروه‌های سنی کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۷
درمان قربانیان تجاوز مهم است

البته می‌توان گفت،‌ به چشم آمدن آمار بالای تجاوز به کودکان به این دلیل است که حساسیت بخشی از جامعه نسبت به کودکان افزایش پیدا کرده است. آنها نسبت به تجاوز علیه کودکان واکنش نشان داده، ‌تشکیل پرونده می‌دهند. بنابراین، بخشی از رقم سیاه تجاوز به کودکان سفید شده است. آزار و اذیت کودکان رقم سیاه زیادی دارد، یعنی در مقابل هر تشکیل پرونده‌ای، تعداد زیادی پرونده وجود دارد که ثبت نمی‌شود. جرم اتفاق می‌افتد، اما ثبت نمی‌شود. در حال حاضر، روندی پیش گرفته شده که خانواده‌ها پیگیر بچه‌ها می‌شوند و اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاده باشد، آن را پشت گوش نمی‌اندازند. حتی خود کودکان هم مطلع و هوشیار شده‌اند و می‌دانند که باید این موضوعات را اعلام کنند و این گونه است که تشکیل پرونده صورت می‌گیرد.

یکی از دلایل دیگر که می‌تواند باعث اطلاع‌رسانی بیشتر درباره متجاوزان به عنف باشد؛ حساسیتی است که اهل قلم و اهل رسانه پیدا کردند‌. اهالی رسانه، تحقیقات و پیگیری‌های بیشتری انجام می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود، افراد جامعه هم پیگیری بیشتری داشته باشند و اطلاعات خود را نسبت به این مسائل کامل کنند.

در شرایط عادی،‌ پندار من این است که تجاوز همیشه بوده و هست و قربانیان هم همان بودند و هستند. این سه عاملی که گفتم موجب بزرگ نمایی در این پرونده‌ها می‌شود که البته این موضوع بسیار خوب است.

حال به این موضوع می‌رسیم که چه رفتاری در مقابل قربانیان تجاوز پیش بگیریم. قربانیان تجاوز دچار اختلالات روانی و روحی و اختلال شناخت و هویت می‌شوند. همه این مشکلات گریبانگیر قربانی خواهد شد و الگویی را که بر سر خودش پیاده شده، در جامعه تعقیب خواهد کرد.

درمان چنین افرادی بسیار پیچیده و دشوار و در جامعه ما مثل ترک دادن یک معتاد است. همان سختی‌ها و معجزاتی که برای نجات یک معتاد کراکی لازم است، برای یک قربانی تجاوز هم مورد نیاز است.

از نظر من پیشگیری در این مساله بسیار بهتر از درمان است. پیشگیری از به دام افتادن و به دام انداختن در همان دوران کودکی انجام می‌شود. پدر و مادر‌ها باید نسبت به مسائل روز جامعه با خبر باشند. باید بدانند که تجاوز وجود دارد و فرزند خود را هم از این موضوع آگاه کنند. کودک باید بداند، هر فردی که در خیابان است و هر همسایه و دوست و رفیق، عمو یا دایی او نیستند. باید بداند که حریم خود را با دیگران حفظ کند. پدران و مادران نباید فرزندان خود را دست دیگران بسپارند. اکثر تجاوزاتی که به کودکان شده، توسط همسایه، فامیل، دوستان و آشنایان بوده است. فرزندان پاک و معصومند و هر اتفاقی که در این دوران برایشان می‌افتد، آینده‌شان را می‌سازد.

سعید خراط‌ها

آسیب‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها