ژنرال میشل عون ، رهبر جریان ملی مسیحی آزاد لبنان یکی از بزرگترین جریان های سیاسی مسیحی لبنان و رقیب جدی سمیر جعجع رئیس جریان قوات لبنانی است.
کد خبر: ۹۵۸۷۵۷
پذیرش نامزد مقاومت از سوی حریری، راه برون رفت لبنان از بحران

محمدرضا طلاجوران

خبرنگار و مدیر سابق خبر بیروت

به گزارش جام جم آنلاین - اگر به گذشته های دور برگردیم یعنی زمانی مسلمانان شیعه از خوف جان و ناموس خود دین و مذهب خودشون را مخفی می کردند خانواده وی نیز به جرگه مسیحیان پیوستند. گفته می شود که میشل عون را در کودکی دایه شیعه شیر داده است.
عون در دوران جنگ های داخلی لبنان یکی از طرف های درگیری بود ،بعد از جنگ به فرانسه تبعید می شود . بعد از پایان دوران جنگهای داخلی و بازگشت به کشور جریان ملی مسیحی آزاد را پایه گذاری کرد و به عنوان یکی از همپیمانان حزب الله با سید حسن نصرالله پیمان می بندد رویکردی که عمق راهبردی مقاومت را در جامعه متنوع لبنان گسترش می دهد. جامعه مسیحیان لبنان در روزهای سخت جنگ ۳۳ یار ویاور مقاومت بودند و درب منازل خود را به روی آوارگان جنگ گشودند.

لبنان بعد از پایان دروه ریاست جمهوری میشل سلیمان در سال ۲۰۱۴به دلیل اختلافات سیاسی رئیس جمهور ندارد.حزب الله از همان زمان میشل عون را نامزد اصلی برای این پست معرفی کرد اما اختلاف گروه های سیاسی مانع از برگزاری انتخابات در صحن علنی پارلمان شد.
جریان غربگرای ۱۴ مارس گزینه سمیر جعجع را برای ریاست جمهوری معرفی کرد اما جعجع انقدر در بین مردم لبنان به دلیل جنایتهایش در دوران جنگ های داخلی بدنام بود که کسی نامزدی وی را جدی نگرفت.
در لبنان پست ریاست جمهوری به طایفه مسیحیان اختصاص دارد و نمایندگان پارلمان باید از میان گزینه های معرفی شده از این طایفه رئیس جمهور را انتخاب کنند.
به همین دلیل نظر گروه های نزدیک به طایفه های شیعه ،سنی و دروزی در این انتخاب بسیار مهم و تعیین کننده است.
سعد حریری بعد از ترور پدرش رفیق حریری ارث سیاسی پدر را به میراث برد و حتی به نخست وزیری هم رسید اما اشتباهات فاحش وی در این سمت موجب شد تا بعد استعفای وزرای کابینه اش از طوایف شیعه و مسیحی به سقوط کابینه وی منجر شد ،این تحولات همزمان شد با بحران سوریه ،حریری بعد از سقوط کابینه اش و شکست تلاش هایش برای بازگشت مجدد به قدرت کشور را ترک کرد و در فرانسه اقامت گزید و رسما اعلام کرد از فرودگاه دمشق به لبنان بازخواهد گشت به عبارت دیگر بازگشتش را به سقوط نظام سوریه مشروط کرد.


حریری سال گذشته و بعد از پایان دوره تمدید دوساله مجلس لبنان و تغییر شرایط میدانی در سوریه به سود نظام سوریه برای از سر گیری فعالیت های سیاسی از طریق فرودگاه بیروت به لبنان بازگشت در حالی که دیگر اثرگذاری گذشته خود را در جریان ۱۴ مارس نداشت .
حالا سعد حریری بعد از آنکه حمایت هایش از سمیر جعجع را بی نتیجه دید و از طرفی جعجع نیز برای حفظ جایگاهش در جامعه مسیحیان به میشل عون نزدیک شد ،برای کاستن از هزینه های شکست خود در چرخشی جدید حمایت خود را از نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری اعلام کرد.
حریری در حالی از مواضع قبلی خود دست کشیده که از حمایت های قاطع عربستان به دلیل گرفتاری های پایان ناپذیر سعودی ها در یمن و سوریه محروم شده است.
به هرحال انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور می تواند امیدهای حریری را برای بازگشت مجدد به پست نخست وزیری زنده کند اما بایدمنتظر بماندتا ترکیب اینده مجلس در اتنخاباتی که هنوز قانون برگزاری ان نوشته نشده مشخص شود،انتخاباتی که با فروکش کردن بحران سوریه نتایج امید بخشی برای جریان غربگرای لبنان که طی پنج سال گذشته تمام تخم مرغ های خود را در سبد بحران سوریه گذاشته اند به همراه نخواهدداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها