استاد دانشگاه تهران گفت: دولت روحانی در این حوزه امتیاز بالایی دارد اما در حوزه اقتصادی نمره خوبی نمی‌دهم و در حوزه سیاسی و اجتماعی ردش می‌کنم.
کد خبر: ۹۵۸۵۴۲
صادق زیباکلام: دولت در اقتصاد نمره خوبی ندارد/ در حوزه سیاسی و اجتماعی رد شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، صادق زیباکلام در نشست «آزادی بیان در قانون اساسی» که در همدان برگزار شد، به بررسی سیر و روند آزادی در جامعه ایرانی و بررسی میزان آزادی در جامعه پرداخت و گفت: مقوله آزادی جدی‌ترین مسئله‌ای است که قرون وسطی را از مدرنیته و عصر جدید جدا می‌کند.

وی اساس و بنیاد مدرنیته را آزادی عنوان کرد و بابیان اینکه انسان باید به یک سری بایدها و نبایدها در جامعه تن دهد، گفت: در هیچ جامعه‌ای آزادی به طور مطلق وجود ندارد و در چارچوبی به نام قانون تعریف می‌شود.

زیباکلام بابیان اینکه بعد از آزادی باید در حکومت به تعامل برسیم، اظهار داشت: بسیاری از حکومت‌ها مدعی مردم‌سالاری هستند اما در این میان باید دید چه معیاری برای تشخیص انطباق حکومت با آزادی و دموکراسی مطرح است.

زیباکلام با بیان اینکه هر حکومتی که مدعی آزادی است باید سه مسئله در آن مدنظر باشد، عنوان کرد: حکومت بر مبنای آزادی سه ستون دارد که اگر هر کدام نباشد نمی‌توان ادعا کرد که آن حکومت بر مبنای آزادی است.

وی با اشاره به اینکه در شرط اول باید آمد و رفت حکومت توسط مردم صورت گیرد، گفت: حکومت بر سر کار آمده توسط مردم، نمی‌تواند هر کاری بکند و اختیارات و قدرتش به قانون محدود می‌شود.

وی با بیان اینکه اصل سوم پاسخگو بودن حکومت در قبال تصمیم‌ها و عملکردهاست، اظهار داشت: حکومت مدعی آزادی و دموکراسی دارای پارلمان است.

وی با اشاره به اینکه اگر یک اصل از این سه مورد وجود نداشته باشد نام حکومت را نمی‌توان مردم‌سالار گذاشت، افزود: در قانون اساسی حقوقی وجود دارد که هیچ حکومتی به دلیل داشتن رأی اکثریت نمی‌تواند آن را نقض کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه آزادی تا جایی است که حقوق اقلیت را پایمال نکند، گفت: ساز و کارهایی در تکامل مدرنیته در حوزه سیاسی به وجود آمده که افراد مکلف به رعایت آن هستند.

وی با اشاره به اینکه آنچه که در غرب رخ داد تنها منحصر به غرب نبود، افزود: مباحث مطرح شده در خصوص آزادی از کشورهای غربی به کشورهای عربی، آسیایی و ایران نیز سرازیر شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تغییر در آزادی‌خواهی با مشروطه در ایران آغاز شد اما پس از آن اختلاف و مشکلات آغاز شد، گفت: مشروطه نتوانست حکومتی در ایران حاکم کند که آزادی بیان، مطبوعات و حق انتقاد از حکومت را به رسمیت بشناسد.

نمایندگان مردم حق دارند از حکومت توضیح بخواهند

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم حق دارند از حکومت توضیح بخواهند چون ممکن است حکومت اشتباه کند، گفت: از همان ابتدا این کشمکش بر سر آزادی و حق و حقوق آزادی در ایران مطرح شد و مشروطه نتوانست راهی در این میان به جایی ببرد و نهاد سیاسی ایجاد کند که از قانون تبعیت داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی‌توان منکر پیشرفت آزادی و دموکراسی بود، عنوان کرد: حتی یک روزنامه اصلاح‌طلب و مستقل در دوران پیش از انقلاب منتشر نمی‌شد و چیزی به نام روزنامه مستقل از حکومت وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه روزنامه‌های مستقل ایران را نمی‌توان با نشریات خارجی مقایسه کرد، عنوان کرد: مقایسه پیشرفت‌های مدنی در عرصه آزادی با جوامع توسعه یافته اشتباه است.

زیباکلام با بیان اینکه ما باید پیشرفت‌ها در انتخابات و حاکمیت قانون را با جامعه خودمان بسنجیم، گفت: آینده درخشانی در انتظار کشور ایران قرار دارد.

زیباکلام با اشاره به اینکه دولت روحانی، ایران را از مسئله هسته‌ای نجات داد، ادامه داد: دولت روحانی در این حوزه امتیاز بالایی دارد اما در حوزه اقتصادی نمره خوبی نمی‌دهم و در حوزه سیاسی و اجتماعی ردش می‌کنم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکاستیزی هیچ نفعی برای کشور ندارد و نمی‌توان حتی یک مورد انتفاع نشان داد، گفت: اما می‌توان صدها مورد نشان داد که آمریکاستیزی، به ضرر منافع ملی تمام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
۰
۰
واقعا درست گفته،كاشكی نظام از افرادی مثل دكتر زیباكلام كه همیشه حرف جوانان و مردم از دهنش در میاد بیشتر توجه كنه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها