تاریخ به روایت خسرو معتضد/

هرج و مرج‌های سال1332

بعضی از مردم که کتاب نمی‌خوانند تصور می‌کنند در مرداد سال 1332عده‌ای از جاسوسان آمریکایی از واشنگتن به تهران عزیمت کردند و ظرف 24 ساعت حکومت قانونی و ملی دکتر مصدق را برانداختند در حالی که غائله کودتا در وضعیتی به موفقیت رسید که اوضاع کاملا آشوب‌زده بود و هر روز وقایعی در کشور رخ می‌داد و حتی در پایتخت نیز نظم و امنیت وجود نداشت.
کد خبر: ۹۵۸۱۰۸
هرج و مرج‌های سال1332

به گزارش جام جم، آمار پزشکی‌قانونی فروردین سال 1332 را که به دست آورده‌ایم از نظر خوانندگان می‌گذرانیم:

1-‌ قتل عمدی در سال 1331 به وسیله تبر، چاقو، ضربات سنگین و آهنین، چماق، میله آهنین، گلوله و غیره 160 فقره.

2- در حوادث مختلف سیاسی 143 نفر با گلوله،‌ باتوم، چماق و سایر آلات به قتل رسیده‌اند.

3- در تصادفات وسایط نقلیه 213 نفر در تهران و شهرستان‌ها و جاده‌ها کشته شدند.

4- 26 فقره قتل مرموز که از سوی اداره پزشکی قانونی وقت گزارش شده است.

5- در زد و خوردهای خیابانی میان افراد وابسته به احزاب و جمعیت‌های سیاسی 3450 نفر مجروح شده‌اند.

6- 11762 حادثه به اداره پزشکی‌قانونی ارجاع شده که 4226 فقره قتل و جرح بوده است.

7- تهران در آن زمان کمی بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشته و 776 فقره قتل اتفاق افتاد و فقط یک قاتل به نام زکی ترک به دار آویخته شده بود.

در سال 1331 درآمد نفتی کشور درحد صفر بوده و کشتی‌های روزمری و میری یلد که اولی 600 تن و دومی 500تن نفت حمل کرده بودند مورد تعقیب مراجع قضایی انگلستان قرار گرفته و نفت محموله کشتی اول در عدن مستعمره انگلیس ضبط شده و نفت دومی در بنادر ایتالیا توقیف شده بود.

احزاب توده ( جمعیت مبارزه با شرکت‌های استعماری نفت، جمعیت هواداران صلح، سازمان زنان، کانون جوانان دموکرات، شورای کارگران ایران و غیره) حزب ایران، حزب زحمتکشان ملت ایران، جمعیت فداییان اسلام، مجمع مسلمانان مجاهد، نیروی سوم، حزب پان‌ایرانیسم، حزب ملت ایران بر بنیاد پان‌ایرانیسم، حزب سولکا، حزب آریا، حزب ذوالفقار، حزب آوارگان و حدود یکصد جمعیت و انجمن و گروه دیگر مدام در خیابان‌ها در حال دمونستراسیون و میتینگ و راهپیمایی و زد و خورد بودند.

آمریکا سالی 23 میلیون و 500هزار دلار به عنوان کمک‌های نقدی و کالایی و نظامی اصل 4 به ایران کمک‌رسانی می‌کرد و بخش زیادی از این وجه به مصرف حقوق کارشناسان آمریکایی و ایرانی اصل 4 می‌رسید که آقای جمشید آموزگار و اردشیر زاهدی جزو آنان بودند.

اعتصاب‌های کارگری به تحریک حزب توده مرتبا ادامه داشت و حزب توده از کارگران می‌خواست جلوی سفارت شوروی بروند و نان و کار بخواهند.

اختلافات میان وزیران بسیار زیاد و فاحش بود و دکتر مصدق به اغلب وزیران خود مشکوک بود.

باقر کاظمی می‌گوید در فروردین 1332 میان او و دکتر مصدق برخورد لفظی شدیدی روی داد و او حدود یک ماه با مصدق ملاقات نمی‌کرد و سرانجام توانست فرمان سفارت ایران در پاریس را تحصیل کند و پست نایب نخست‌وزیر و وزارت دارایی را رها کند و به سمت سفیر به فرانسه برود.

صدور رای یک شعبه از دادسرای تهران که حزب توده را حزب غیرقانونی اعلام نکرد و فعالیت آن را آزاد اعلام داشت موجب رنجش علما و احزاب ضد توده‌ای از دولت شد و مصدق از اعلام و ابلاغ رای شعبه مزبور جلوگیری کرد.

خسرو معتضد - مورخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمدامین
-
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
۰
۰
من به نوبه خود از آقای خسرو معتضد متنفرم ، ایشان تاریخ را تحریف میكنند . دلیل محبوبیت ایشان برای یكسری افراد این است كه ایشان تاریخی می سازند كه گروهی خوششان میاید نه تاریخی كه واقعی بوده سالهای بعد شاید 50 سال بعد اسم ایشان به عنوان دروغ ساز تاریخ در كتابهای درسی چاپ می شود .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها