این‌که اعلام می‌شود 30 درصد مواد غذایی در کشور ما به اشکال مختلف به هدر می‌رود، با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی ما سنخیت ندارد. دین مبین اسلام بر صرفه‌جویی، تاکید زیادی دارد و بر رعایت این اصل حیاتی در بنیان خانواده‌ها و جامعه پافشاری می‌کند.
کد خبر: ۹۵۸۰۷۵
صرفه‌جویی غذایی مصداق اقتصاد مقاومتی

باید در نظر داشت که جامعه توسعه یافته، جامعه‌ای است که قدر نعمت‌هایش را می‌داند و در مصرف منابع غذایی‌اش، صرفه‌جویی را مدنظر قرار می‌دهد، اما در جامعه‌ای که فرهنگ مصرف صحیح مواد غذایی در آن نهادینه نشده باشد، آسیب‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متعددی را متحمل خواهد شد.

از سوی دیگر، نباید از خاطر برد که گسترش فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف صحیح مواد غذایی، مصداق بارز عمل به اقتصاد مقاومتی است. این کار هم صرفا با تدوین قوانین، عملی نمی‌شود، بلکه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و رعایت صرفه‌جویی غذایی، منوط به حس دلسوزی و مسئولیت‌پذیری تک‌تک افراد جامعه است.

این اقدام باید در وهله اول از سوی خود مسئولان و سازمان‌های رسمی، جدی گرفته شود، به طوری‌که در وهله اول، باید حجم ریخت و پاش مواد غذایی در این قسمت‌ها کنترل شود. این کار هم با شعار، سخنرانی و حرف زدن درست نمی‌شود، بلکه همه سازمان‌ها باید به طور عملی نشان دهند که در راستای اقتصاد مقاومتی، حرکت می‌کنند.

آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم برای صرفه‌ جویی در مصرف مواد غذایی می‌تواند غذای کافی برای نیازمندان را فراهم کند، به گونه‌ای که حتی می‌توان ادعا داشت اگر همین حجم غذای دورریز را کنترل کنیم، دیگر گرسنه‌ای در کشور باقی نمی‌ماند.

دکتر احمد بیگدلی - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها