بازخوانی تاریخ به روایت خسرو معتضد

سرلشکر 7 ساله در ارتش سلطنتی

در اخبار جهان عرب آورده شده بود طفلی هفت‌ساله موسوم به سلطان بن حمد بن خلیفه العطیه از خانواده شیخ بحرین به درجه «لواء رکن» یعنی سرلشکر ستاد ترفیع یافته است.
کد خبر: ۹۵۷۶۵۳
سرلشکر 7 ساله در ارتش سلطنتی

الحرس الامیری یعنی گارد سلطنتی - بطاقه عسکریه (قسمت نظامی) این آقاکوچولو را به درجه سرلشکری مفتخر کرده و بامزه این‌که ایشان دوره دانشگاه ستاد را هم گذرانده و سرلشکر ستاد شده است. موش چی باشد که سرلشکر ستادش چی باشد.

من وقتی صحنه‌های فیلم خبری مانور دریایی و زمینی ارتش عربستان را در تلویزیون‌های عربی تماشا می‌کردم و صحنه پیاده شدن و تخلیه نیروها و تانک‌ها و نفربرها و خودروها (هامرهای آمریکایی) در یکی از جزایر عربستان خیلی خندیدم، زیرا دیدم آمریکا عجب ترفندی به این بیچاره‌ها زده و هرچه در انبار تانک و زره‌پوش و خودرو و هامر دپو شده داشته که بدون مصرف مانده در ازای میلیاردها دلار به این هالوها قالب فرموده است.

به خاطرم آوردم عموهای سالخورده‌ام در دوران کودکی من از امیرتومان‌ها (سپهبدها) و امیر نویان‌ها (ارتشبدها) و نیز از میرپنجه‌ها (سرلشکرها)یی صحبت می‌کردند که زمان ناصرالدین‌شاه خاقان بن خاقان بن خاقان السلطان بن سلطان بن سلطان، در گهواره و قنداق درجات امیری قشون ظفرنمون قاجار به آنان داده می‌شد و علت این بود وقتی پدران آنها می‌مردند چون صغیر بودند درجات امیری به اطفال گاهی شیرخواره اعطا می‌شد که حقوق و مواجب خانوادگی‌شان قطع نشود.

من خیلی یکه خوردم دیدم ارتش مینیاتوری بحرین در 700 کیلومتر مربع وسعت و خیلی که ارتشش را بزرگ تصور کنیم حداکثر 50 هزار نفر جمعی (پرسنل) دارد درجه سرلشکری هم دارد و آن درجه را به یک طفل هفت ساله اعطا می‌کند.

من خوانده بودم و در خاطرات خود عزیزالسلطان ملیجک هم آورده شده که او در 10 سالگی سرلشکر و در 16 سالگی، ارتشبد (امیرنویان) شد و وقتی به انگلستان رفت در مهمانی ولیعهد انگلستان همه دور او جمع شدند و از او می‌پرسیدند شما در این سن و سال چند مدرسه و دانشکده نظامی را طی کرده و در چند جنگ شرکت کرده که این همه مدال و نشان و حمایل و سردوشی شرابه‌دار زرین گرفته‌اید و خواستار اطلاعاتی از او درباره وضعیت نظامی ایران و امور سوق‌الجیشی (استراتژی) شدند که یکدفعه ملیجک زد زیر گریه و به زبان فارسی خطاب به ایرانی‌های اطرافش گفت: این قرمدنگ‌ها از جان من چه می‌خواهند؟

این مانور «سپر خلیج» که عربستانی‌ها راه انداختند نه‌تنها ایران را نترساند بلکه موجب هشدار صریح سپاه به عربستانی‌ها شد که به آب‌های ایران نزدیک نشوند.

عربستان به طوری که در کتاب‌های نظامی «گینز» دیدم از سال 1980 در حال تجهیز ارتش و گارد ملی خود است و سالانه میلیاردها دلار هواپیماهای سوپرمدرن و موشک‌انداز و ناوشکن و رزمناو و انواع تانک‌ها و زره‌پوش‌ها و آرپی‌جی هفت و مسلسل و خمپاره‌انداز و سلاح‌های لیزری از آمریکا و انگستان می‌خرد و انبار می‌کند زیرا از نظر نیروی نظامی متخصص در مضیقه است و جوانان سعودی چندان از خدمات نظامی که با سختی همراه است استقبال نمی‌کنند.

عده‌ای از آگاهان بر این نظرند عربستان از خلبانان آمریکایی و پاکستانی و مصری بازنشسته برای تکمیل کادر پروازی خود کمک می‌گیرد.

حوادث اخیر یمن و ناکامی نیروهای عربستانی حکایت از آن می‌کند که ارتش عربستان ارتش مجربی نیست و حس فداکاری در افسران و نفرات وجود ندارد و در یک برخورد نظامی بسرعت متلاشی خواهد شد. به هر حال رزمایش «سپر خلیج» فقط برای دلخوشی و ابراز قدرت است و این‌که سلاح‌ها از انبارها بیرون آورده شوند.

اخیرا آمریکا 130 تانک آبرامز و 20 دستگاه زره‌پوش به بهای یک میلیارد و 160 میلیون دلار به عربستان فروخته است که طرح منع فروش آن در مجلس سنا علی‌رغم تلاش‌های سناتور رند پاول رای نیاورد و این جنگ‌افزارها بزودی به عربستان ارسال خواهد شد.

خسرو معتضد - مورخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها