دوربینی با وضوح و کیفیت بالای تصویری به نام Iris از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین هرلحظه درحال ثبت تصویربرداری از سیاره زمین است، و شهرهای اصلی کشور کره شمالی نیز از این روند مستثنی نیستند.
کد خبر: ۹۵۷۵۷۷
سرک کشیدن در کره‌شمالی از ایستگاه فضایی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، دوربین Iris در سال 2013 توسط شرکتی به مام اورتی‌کست به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد اما تا سال 2014 که توسط فضانورد روسی به صورت کامل به ایستگاه متصل شد، مورد استفاده قرار نگرفته‌بود.

اکنون هرجایی که ایستگاه فضایی باشد، این دوربین از همان نقطه از زمین با وضوح یک متر در پیکسل تصویربرداری می‌کند، وضوحی که برای دیدن سایه یک انسان در گوشه‌ای از خیابان و یا توده‌ای از برگ‌ها کافی است.

در 30 مارس 2016 این دوربین تصاویری با وضوح 4K را از پیونگ‌یانگ،‌ پایتخت کره شمالی ثبت کرد، شهری که 3.3 میلیون نفر در آن سکونت دارند. این تصاویر به تازگی توسط شرکت سازنده دوربین منتشر شده‌است. در تصویر بالا قصر خورشید دیده می‌شود،‌جایی که رهبران کره شمالی در آن دفن شده‌اند.

در این تصاویر اجسام مرتفع دچار اعوجاج شده‌اند و به نظر می‌آید به سمت جلو و عقب حرکت می‌کنند. این تاثیر از آن رو ایجاد شده‌است که ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت 28100 کیلومتر بر ساعت در مدار زمین در حرکت است و تصاویر توسط یک نرم‌افزار تصحیح می‌شوند تا بتوانند روی یک نقطه متمرکز بمانند.


البته آنچه توسط دوربین مجهز ایستگاه فضایی ثبت می‌شود،‌در برابر جزئیاتی که ماهواره‌های تجاری ثبت می‌کنند بسیار کدر و نامشخص است، و تردیدی نیست که ماهواره‌های نظامی از وضوح بیشتری نسبت به همه ماهواره‌های دیگر برخوردارند. درواقع چشم‌های زیادی در آسمان وجود دارند که می‌توانند صفحه نمایشگر موبایلی که در دست دارید را ببینند، اما مقرراتی برای فروش تصاویری در این واضح وجود دارند که فروش این نوع تصاویر را محدود ساخته‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها