افراد معلول در تمام جوامع، بخش قابل توجهی از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند و معمولا این افراد به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و فیزیکی که در دنیای اطراف خود احساس می‌کنند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند که باعث افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۲۹۷
معلولان در دنیا چقدر حمایت می‌شوند؟

بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی افراد دارای معلولیت صرف تهیه تجهیزات توانبخشی و دریافت خدمات فیزیوتراپی می‌شود. در بسیاری از کشورها افراد دارای معلولیت برای داشتن یک زندگی باکیفیت و مناسب از کمک‌های دولتی برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند و در کنار انواع تخفیف‌های مالیاتی که بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند از انواع کمک‌های دیگر دولتی نیز بهره می‌برند.

در نظام‌های اقتصادی که دریافت انواع مالیات بخشی از درآمد دولت‌ها به حساب می‌آید، تخفیف‌های مالیاتی به افراد دارای معلولیت به تنهایی می‌تواند کمک‌کننده باشد. افراد دارای معلولیت برای این که بتوانند تنها یک زندگی معمولی داشته باشند و فقط زنده بمانند مجبور هستند چند برابر یک فرد غیرمعلول هزینه کنند تا از موانع متعدد شهری و اجتماعی عبور کنند و مشارکت نسبی داشته باشند. هر چه مقدار محدودیت‌های یک فرد بیشتر باشد این فرد با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود. مقدار هزینه‌ای که افراد دارای معلولیت مجبورند بپردازند در کشورهای مختلف با توجه به ساختارهای اقتصادی که دارند و مقدار مناسب سازی فضاهای شهری، آموزشی و اقتصادی متفاوت است و به همان نسبت دولت‌ها می‌توانند در جبران این هزینه‌های بیشتر وارد عمل شوند.

در برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، 70 درصد هزینه خانوار به تامین نیازهای این افراد اختصاص می‌یابد و این مقدار در کشورهای در حال توسعه تا 40 درصد هم می‌رسد و این موضوع به دلیل کمتر بودن زیرساخت‌های توانبخشی و تجهیزات مورد نیازی است که افراد برای زندگی بهتر به آنها نیاز دارند و در دسترس قرار ندارد و به همین جهت در سبد کالای خانوار و مخارج آنها به حساب نمی‌آید. از این منظر، هزینه خانوار کمتر از کشورهای پیشرفته است. در واقع در دسترس نبودن یک نیاز باعث کاهش هزینه می‌شود.

مطالعات در آمریکا نشان می‌دهد افراد شاغل که دارای معلولیت هستند با وجود داشتن شغل باز هم در خط فقر به سر می‌برند که این مساله به دلیل هزینه‌های بیشتری است که به آنها تحمیل می‌شود تا زندگی عادی داشته باشند (لیورمور 2006).
با این تفاسیر افراد شاغل معلول هم در صورت نبود حمایت دولتی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و البته نسبت به افراد فاقد شغل وضعیتی بهتر دارند. نا گفته نماند براساس آمارهای موجود میزان درآمد و دستمزدی که به افراد دارای معلولیت پرداخت می‌شود 12 تا 30 درصد کمتر از موقعیت مشابه در افراد غیر معلول است.

 زندگی راحت‌تر معلولان در کشورهای توسعه یافته

در تمام نقاط دنیا افراد معلول با چالش‌های زیادی مواجه هستند که با توجه به سبک زندگی، این چالش‌ها شدت کمتر و بیشتری دارد و باعث می‌شودافراد بتوانند به حداقل‌ها در جامعه خود دسترسی داشته باشند.

آنچه اهمیت دارد این است که در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود مناسب‌سازی در فضاهای شهری و تفریحی، افراد معلول مشارکت کمتری در جامعه دارند و از این جهت هزینه‌های زندگی این افراد که عموما محبوس در خانه‌ها هستند پایین‌تر است. بودجه‌های دولتی از طریق کمک‌های متعدد به دست افراد معلول می‌رسد. برای مثال در نیوزیلند 2 میلیارد دلار هزینه توسط وزارت توسعه اجتماعی به افراد معلول و در سال 2008 اختصاص پیدا کرده است تا صرف تجهیزات توانبخشی شود و از طرف دیگر شرکت جبران خسارت ناشی از تصادفات ACC هم به افرادی که در حوادث رانندگی دچار مصدومیت و معلولیت شده باشند، ماهانه کمک هزینه پرداخت می‌کند.

در کنار این خدمات و پرداخت‌ها که با هدف‌های مشخص انجام می‌شود و هدف تمام آنها آوردن افراد به جامعه است خدمات متنوع‌تری هم در برخی کشورهای در حال توسعه در اختیار افراد معلول قرار می‌گیرد، اما تمام این‌ها در برابر مشکلات و هزینه‌های بالای زندگی افراد دارای معلولیت کم و ناچیز است. استفاده از نهادها و سازمان‌های مردم نهاد برای ارائه کمک‌های بیشتر به جامعه هدف و جذب کمک‌های مردمی برای تهیه تجهیزات توانبخشی مبتنی بر فناوری از جمله برنامه‌هایی است که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود.

افراد دارای معلولیت بنا به دلایل مختلف دچار محدودیت می‌شوند که بسیاری از آنها قابل پیشگیری است. سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری ازجمله فعالیت‌هایی است که برای سازمان‌های متولی بهداشت و سلامت در اولویت قرار دارد و دولت‌ها تلاش می‌کنند با کاهش بروز معلولیت‌ها از هزینه‌های سرسام‌آور بعد از آن پیشگیری کنند. در دنیای امروز فناوری‌ها باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات توانبخشی و افزایش کارایی آنها شده‌اند. لذا توجه به فناوری‌های روز در حوزه توانبخشی می‌تواند در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های دولت و افزایش مشارکت معلولان در امور جامعه شود.

مترجم: سعید ضروری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها