حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در مورد اهمیت عملیات آزادسازی موصل و چشم‌انداز موفقیت این عملیات مهم در گفت‌وگو با جام‌جم به سوالات ما پاسخ داد.
کد خبر: ۹۵۶۹۴۶
آزادی موصل، زمینه‌ساز تعامل طیف‌های سیاسی عراق

با توجه به آغاز عملیات آزادسازی موصل طی چند روز آتی، اهمیت این عملیات برای آینده عراق چیست؟

آزادسازی موصل یکی از دغدغه‌های دولت حیدر العبادی است زیرا شهر موصل از اهمیت اجتماعی و سیاسی و جغرافیایی بالایی برخوردار است. آزادسازی این شهر می‌تواند فضای جدیدی برای تعامل طیف‌های مختلف سیاسی در عراق برای دولت العبادی فراهم کند. به همین دلیل از مدت‌ها پیش، دولت و نیروهای مردمی عراق درصدد بودند تا شرایط آزادسازی موصل را فراهم کنند. به همین دلیل به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده موصل با شرکت همه نیروهای مردمی آزاد شود.

با وجود اختلافات داخلی و کارشکنی‌های خارجی، احتمال موفقیت این عملیات تا چه اندازه است؟

نیروهای مردمی عراق مصمم هستند که به هر شکل ممکن، شهر موصل را آزاد کنند. بسیاری از عشایر اهل سنت غرب و شمال عراق به هر حال تمایل دارند این شهر آزاد شود تا خانواده این آواره‌ها به موصل بازگردند. به همین دلیل به نظر می‌رسد آزادسازی موصل می‌تواند به تثبیت جایگاه نیروهای مردمی بخصوص حشد الشعبی کمک کند. البته باوجود کارشکنی ترکیه، عربستان و آمریکا می‌توان پیش‌بینی کرد که شهر موصل بدون هزینه‌های سنگین نظامی و انسانی آزاد شود. گزارش‌های داخلی عراق نیز نشان می‌دهد نیروهای مردمی با توجه به تجربه‌ای که در گذشته کسب کرده‌اند، در تلاشند شهر موصل را آزاد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها