با نزدیک شدن به عملیات آزادسازی شهر موصل، داعش حال و روز خوبی ندارد؛ به نحوی که فعالیت تمامی دفاتر خود در این شهر را متوقف کرده و زخمی‌های خود را برای درمان سریعتر و پیوستن به نبرد آتی به رقه فرستاده است. همچنین این گروه تروریستی شبکه گسترده تونلی در موصل به سمت جنوب شرق این شهر حفاری کرده است. حال خبر می‌رسد که تنش‌ها بین اعضای داعش بالا گرفته به طوریکه یک فرمانده آن در جریان درگیری‌های داخلی کشته شده است.
کد خبر: ۹۵۶۹۴۳
اوضاع داعش در آستانه عملیات موصل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، یک منبع محلی در استان نینوا در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای سومریه نیوز عراق گفت: داعش با نزدیک شدن زمان عملیات آزادسازی موصل فعالیت تمامی دفاتر خود را متوقف کرده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: داعش با صدور بخشنامه‌ای در موصل دستور توقف فعالیت‌های تمامی دفاتر اصلی‌اش را تا اطلاع ثانوی صادر کرد.

منبع مذکور ادامه داد: برخی محله‌ها در موصل شاهد عملیات‌های شدیدی برای تخلیه دفاتر امنیتی داعش هستند و تنش آشکاری در فعالیت‌های داعش طی چند روز گذشته مشاهده می‌شود.

این در حالی است که فرماندهی عملیات مشترک عراق روز شنبه از انجام تمامی مقدمات ویژه عملیات آزادسازی موصل خبر داد و گفت: نیروهای عراقی در انتظار اعلام ساعت صفر از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر کشور هستند. همچنین تمامی محورهای عملیات شناسایی شده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز گزارش داد، داعش شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها را که به جنوب شرق موصل می‌رسند، با هدف مانور هنگام پیشروی یگان‌های نظامی عراق ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، جنگنده‌های عراقی هزاران اطلاعیه مبنی بر فرا رسیدن زمان پیروزی در موصل منتشر کرده‌اند. در این اطلاعیه‌ها آمده است، در عملیات آزادسازی موصل ۹۰۰۰ تن از نیروهای داوطلب مردمی از اهل تسنن و دیگر اقلیت‌ها مشارکت خواهند داشت.

در اطلاعیه‌های مذکور که چهار صفحه بودند، بخش‌هایی از سخنان العبادی خطاب به ساکنان موصل آورده شده که با اشاره به توان نیروهای عراقی در آزادسازی شهر آمده است: هیچ دلیلی برای نگرانی و ترس وجود ندارد و لازم است غیرنظامیان در خانه‌هایشان باقی بمانند.

همچنین در این گزارش به نقل از شاهدان عینی در موصل آمده است: داعش با صدور عفو عمومی تمامی اعضای زندانی خود که به گفته رهبران داعش به دلیل جرم‌هایی کوچک چون تراشیدن ریش، فروش سیگار و پوشیدن لباس‌های "غیردینی" در بازداشت بودند آنها را آزاد کرده و زخمی‌های خود را با هدف درمان زودتر و پیوستن هرچه سریعتر آنها به عملیات‌ها به رقه سوریه فرستاده است.

به گفته این شاهدان عینی، مثلا یکی از این زندانی‌ها مجبور به حفاری در بیش از ۱۲ تونل در بخش شرقی شهر شده است.

همچنین شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از برخی شاهدان گزارش داد که داعش ۱۴ تن از اعضایش را که قصد فرار با خانواده‌هایشان به رقه داشتند، اعدام کرد.

پیشتر این گروه تروریستی برای حفر تونل مبلغ ۴۰۰۰ دلار معادل بیش از پنج میلیون دینار عراقی را برای هر ۱۰۰ متر پیشنهاد کرده بود که استقبال بسیار اندکی از آن شد.

از سوی دیگر، سرهنگ احمد الجبوری، یکی از افسران پلیس استان نینوا اظهار داشت: با بالا گرفتن اختلافات داخلی میان اعضای داعش و به وجود آمدن درگیری‌هایی میان آنها والی ناحیه المجلبیه (غرب موصل) داعش کشته شد.

به گفته الجبوری، درگیری‌ها میان اعضای داعش به دنبال تلاش این فرمانده داعشی برای انتقال خانواده‌اش به شهر رقه سوریه و فرار از عملیات موصل رخ داد.

الجبوری افزود: دیگر اعضای داعش والی المجلبیه را به خالی کردن پشت دیگر نیروها و تلاش برای فرار از جنگ متهم کردند که همین مساله موجب بالا گرفتن اختلافات و استفاده از اسلحه و کشته شدن این فرمانده داعشی شد.

در عین حال این منبع از موفقیت تیپ ۹۲ ارتش عراق در سرنگون سازی یک پهپاد داعش در جنوب موصل خبر داد.

این افسر عراقی گفت: پهپاد مذکور در حال جمع آوری اطلاعات از یگان‌های موجود در محور جنوبی موصل بود.

همچنین این منبع از کشته شدن هفت داعشی در حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف در مناطق مختلف استان نینوا و نیز تخریب انبار مهمات آنها خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها