چندی قبل پهپاد صاعقه، توسط فرمانده هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. پهپادی که می‌تواند در فواصل دوردست، چهار هدف را با بمب‌های هوشمند نقطه‌زن، منهدم کند و سالم برگردد.
کد خبر: ۹۵۶۶۴۶
پهپاد؛ عامل نفوذکننده در لایه‌های نفوذناپذیر دشمن

به گزارش جام جم، چنین دستاوردهایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازتاب‌های فراوانی به همراه داشته است و درخصوص اهمیت این دستاوردها از نظر علمی با مهندس رضا خان‌محمدی، استاد دانشگاه‌ گفت‌وگو کرده‌ایم:

درباره ابعاد علمی دستاوردهای سپاه پاسداران در زمینه پهپادها و اهمیت آن توضیح می‌دهید؟

پهپادها، هواپیماهای بدون سرنشین هستند که در آن برخی عوامل از جمله نیروی انسانی حذف می‌شود به همین دلیل خطر نیروی انسانی نیز کاهش یافته و وسعت عملیات را در گرما، سرما و سایر شرایط افزایش می‌دهد. پهپادها برخی هزینه‌ها از جمله مسائلی که برای زیست، حیاتی هستند و همچنین هزینه‌های مربوط به خلبان و نیروی انسانی را حذف می‌کند. پهپادها در مناطق پرخطر، توانمندی بیشتری از هواپیما دارند و حضورشان می‌تواند فعالانه‌تر باشد و اگر خطری باشد برای هواپیما خواهد بود، نه نیروی انسانی. روی همین اصل، سنای آمریکا روی ساخت هواپیمای جنگنده بدون سرنشین تمرکز کرده است و دیگر هواپیمای سرنشین‌دار به ارتش اضافه نخواهد کرد که البته فناوری ساخت پهپاد آمریکا با ایران متفاوت است.

ایران در ساخت پهپاد پنهانکار و بمب‌افکن در سطح بالایی قرار دارد و با توجه به اظهارات فرمانده هوافضای سپاه، آمریکایی‌ها تلاش دارند در این زمینه همسطح ایران شوند. این پهپادها چه ویژگی‌هایی دارند؟

اظهارات فرمانده هوافضای سپاه در مورد پهپادهای ایرانی مطابق با دیدگاه‌ها و اشراف کاری‌اش در این زمینه است. ما بحث آکادمیک داریم. پهپاد، نیروی قوی بازدارنده‌ای است. دراینجا باید یادآوری کنم که چند سالی است از اشیای نورانی خبری نیست به دلیل این‌که تمام آن اشیای نورانی هواپیماهای بدون سرنشین دشمن هستند.

ویژگی پهپاد پنهانکار و بمب‌افکن چیست؟

پهپادهای پنهانکار رادارگریز هستند و رادار نمی‌تواند آنها را شناسایی کند و می‌توان در عملیات گسترده از آنها استفاده کرد. پهپاد بمب‌افکن هم با بمب‌هایی که دارد در مناطق دشمن می‌تواند نفوذ کند و مناطق حساسی را مورد هدف قرار داده و منهدم کند.

ایران در زمینه ساخت پهپادها در دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟

جمهوری اسلامی ایران از نظر پیشرفت در زمینه پهپاد جزو کشورهای انگشت‌شمار دنیا در این عرصه است. ما در منطقه از رژیم صهیونیستی هم پیشرفته‌تریم؛ عملیات آنها صرفا در اطراف فلسطین اشغالی بوده است که وسعت آن معادل یک استان به شعاع حدود 600 کیلومتر است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که آمریکا از آنها حمایت می‌کند و تمام تکنیک‌ها و فناوری‌های پهپادی رژیم صهیونیستی مربوط به آمریکاست، ولی ما باوجود تحریم‌ها به واسطه تلاش‌های دانشمندان کشورمان، پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشیم.

دانشگاه‌های کشورمان از نظر علمی تا چه میزانی در ساخت این پهپادها سهیم هستند؟

در دانشگاه‌های ایران طبق مصوبه هیات آموزش عالی، دانشگاه‌های مهندسی، رشته کارشناسی پهپاد را ارائه می‌کنند و در دانشگاه‌های علمی کاربردی، رشته تعمیر و نگهداری پهپاد در سطح کاردانی، دانشجو می‌پذیرد و پهپادها زیر نظر دانشکده هوا فضا هستند.در زیرسیستم‌ها از جمله بخش‌های هوافضا، الکترونیک و هدایت کنترل؛ دانشگاه‌های معتبر ایران ایفای نقش می‌کنند. در جزئیات مربوط به این پهپادها بیشتر دانشگاه‌ها دخیل هستند و به پهپاد خدمات ارائه می‌کنند.

با توجه به سیستم‌های جدید جنگی، پهپادها چه کمکی به پیروزی در جنگ‌های مدرن احتمالی می‌کنند؟

پهپادها تقریبا وسایل نفوذکننده نیروهای مسلح در لایه‌هایی هستند که دشمن معتقد به نفوذناپذیری ‌است. در جنوب لبنان، رژیم صهیونیستی سیستم گنبد آهنین را مستقر کرده بود و می‌گفت هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند از آن عبور کند، اما پهپاد ایوب حزب‌الله همه آن را شناسایی کرد و این مساله به تغییر فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی منجر شد، این در حالی است که این عملیات صرفا عملیات شناسایی بود، اما اگر بنا بود عملیات جنگی انجام شود، می‌توانست نقاط مورد هدف را منهدم کند. این پیشرفت‌ها در پهپاد به ما نیز کمک می‌کند. زمانی که در عمق نیروهای دشمن نفوذ کنیم، می‌توانیم جنگ را وسعت دهیم و به این ترتیب توپ را در زمین حریف بیندازیم. در این صورت سیستم ما بازدارنده و دفاعی خواهد بود.

سابقه و پیشرفت پهپادها از زمان دفاع مقدس بوده است که پهپادها در عملیات شناسایی، اطلاعات بسیار دقیقی در اختیار فرماندهان جنگ قرار می‌دادند.

مریم شریف‌زاده - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
-
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
۰
۰
كاخ سیاه و كنگره دو هدف خوب برای پوكوندن هستند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها