حدود یک سال پیش و قبل از گرم شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر نقش رسانه‌های اجتماعی تاکید داشتند، اما درحالی که کمتر از یک ماه دیگر تا برگزاری این انتخابات باقی مانده، بسیاری بر این نکته تاکید دارند که افشاگری‌ها و حاشیه‌های به وجود آمده مشخصه اصلی این انتخابات است و درواقع حاشیه‌ها در این انتخابات جای خود را به مسائل اصلی جامعه آمریکا داده است.
کد خبر: ۹۵۶۵۰۷
انتخابات آمریکا؛ روایت سقوط اخلاق

این مساله نامزدها و کمپین‌های انتخاباتی آنها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. موید این مطلب می‌تواند دو مناظره پیشین انتخاباتی بین دونالد ترامپ، جمهوریخواه و هیلاری کلینتون، دموکرات باشد. درحالی که در مناظره‌‌ها در چند انتخابات گذشته نامزدها به دفاع از برنامه‌های خود می‌پرداختند، طی دو مناظره اخیر ترامپ و کلینتون بیش از همه بر این افشاگری‌ها اصرار داشته و سعی می‌کردند از این طریق رقیب خود را در حالت دفاعی قرار دهند. نکته قابل توجه این است که کمپین‌ها و طرفداران این دو نامزد نیز بدون توجه به قانونی بودن این افشاگری‌ها، بر انتشار هرچه بیشتر آن دامن می‌زنند.

این افشاگری‌ها در مورد ترامپ حواشی بیشتری به همراه داشته است. تاکنون دو افشاگری در مورد وی مطرح شده است؛ یکی از آنها خبری بود که روزنامه نیویورک‌تایمز آن را منتشر کرد و از فرار مالیاتی 20 ساله این سرمایه‌دار نیویورکی پرده برداشت. افشاگری دوم که تبعات به مراتب سخت‌تری برای ترامپ به همراه داشت، از سوی روزنامه واشنگتن‌پست بود که فایل صحبت‌های غیراخلاقی او در مورد زنان را منتشر کرد. در طرف مقابل، کلینتون از جایی ضربه می‌خورد که پیشتر بسیاری از مشاورانش نسبت به آن هشدار داده بودند. ایمیل‌های او که حتی پای او را به بازجویی‌های اف‌بی‌آی باز کرد، این روزها از سایت افشاگر ویکی‌لیکس سردرآورده و به جنجالی برای این نامزد دموکرات تبدیل شده است.

فرافکنی به جای پاسخ دادن

نوع رفتار و واکنش‌های کمپین‌های انتخاباتی این دو نامزد نیز به این مساله قابل توجه است. در جبهه جمهوریخواهان، ترامپ و مشاورانش طی این مدت فقط از شکایت کردن از منابع فاش‌کننده این اطلاعات سخن گفته‌اند. خود ترامپ نیز سعی کرده مثل همیشه با اظهارات جنجالی‌اش به این مسائل واکنش نشان دهد. موید این مطلب واکنش تازه ترامپ به اظهارات دو زنی است که می‌گویند از سوی او مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

او روز جمعه در کمپین انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی، خود را قربانی بزرگ‌ترین تخریب سیاسی در تاریخ ایالات متحده دانست و گفت: در حال حاضر من بشدت مورد حمله خصمانه، تهمت و دروغ‌ها قرار گرفته‌ام. این ادعاهایی دروغین‌اند. من اصلا نمی‌دانم این زن‌ها که هستند. از سوی دیگر، این زنان که اکنون پیش آمده و من را متهم می‌کنند به اندازه‌ای که نظرم را جلب کنند، جذاب نیستند.

در جبهه دموکرات‌ها نیز مشاوران کلینتون طی دو هفته گذشته دائما در حال تاکید بر این مطلب بوده‌اند که افشاگری‌های ویکی‌لیکس غیرقانونی بوده است. البته کلینتون و یارانش در این زمینه نیروهای خارجی را متهم می‌کنند و می‌گویند که ویکی‌لیکس با کمک روسیه در حال ضربه زدن به روند انتخابات ریاست‌جمهوری و بخصوص نامزد دموکرات‌هاست.

نوع واکنش این نامزدها به منابع فاش‌کننده طرف مقابل نیز در نوع خود قابل توجه است. به عنوان مثال ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که عاشق فعالیت‌های ویکی‌لیکس است و همچنین در اظهارنظری خطاب به روس‌ها گفت: اگر سند علیه کلینتون دارید، سریع‌تر آن را منتشر کنید. نوع واکنش دموکرات‌ها نیز دست کمی از رقبای جمهوریخواه خود ندارد. به عنوان نمونه، مشاوران وکمپین کلینتون اعلام کرده‌اند هر فردی که سند یا ویدئوی جنجالی تازه‌ای از ترامپ منتشر کند، ستاد دموکرات‌ها هزینه جریمه آن را می‌پردازد.

تاثیر بر نظرسنجی‌ها

به گزارش منابع خبری، به نظر می‌رسد حاشیه و افشاگری‌های اخیر بیشتر به ضرر ترامپ بوده است. به گزارش دیلی‌تلگراف، درحالی که پیش از این افشاگری‌ها فاصله ترامپ و کلینتون به حدود 2 درصد رسیده بود، اما مناظره دوم و اظهارات جنجالی ترامپ باعث شد تا این فاصله به حدود 5 درصد نیز برسد. مساله‌ای که در این میان قابل توجه است این است که تعداد زنان حامی ترامپ نیز کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از جمهوریخواهان و سایت‌های شرط‌بندی در آمریکا این روزها از شانس اندک ترامپ برای ورود به کاخ سفید سخن می‌گویند.

سیستم انتخاباتی آمریکا، محدود کننده و ناکارآمد

استفن زونس

استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه سانفرانسیسکو

برخی می‌گویند انتخابات جاری ریاست جمهوری آمریکا، انتخاب بین بد و بدتر است. چرا گزینه‌های مدنظر جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تا این حد محدود شده است؟

این بیشتر به دلیل فرآیند پیچیده و بغرنج انتخابات در دو حزب اصلی است که با سیستم انتخاباتی ترکیب شده که اساسا انتخاب مردم را تنها به دو گزینه از بین دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان محدود می‌کند.

طرفداران ترامپ او را عامل تغییر می‌دانند. آنها منتظر چه نوع تغییری هستند؟ و آیا احتمال تغییر واقعی در سیاست آمریکا وجود دارد؟

با توجه به این‌که ترامپ خود را را فردی ضد ساختار رسمی در آمریکا معرفی کرده، در واقع نماینده بخشی از نخبگان سرمایه‌دار جناح راست است که ماهیت سرمایه‌داری نظام آمریکا را در قبضه خود دارد. طرفداران او فرد قوی را می‌خواهند که با قدرت دیکتاتوری خود بتواند تمام امور را به تنهایی انجام دهد. ترکیب نظارت‌های قانونی و همچنین قدرت تاثیرگذاری مشارکتی می‌تواند تغییری واقعی را به وجود آورد.

در ایالات متحده، لابی‌ها بازیگران مهمی هستند. نقش آنها را در این انتخابات چگونه می‌بینید؟ و کدام لابی بیشترین تاثیرگذاری را دارد؟

لابی‌ها بر روند قانونگذاری در کنگره تاکید می‌ورزند. آنها اجازه مشارکت در کمپین‌های انتخاباتی را نداشته و در نتیجه نفوذ چندانی ندارند. با این حال، تعدادی از لابی‌ها هستند که شامل گروه‌های مشارکتی بوده و ضمن همکاری با کمپین‌های انتخاباتی، در این روند تاثیر نیز می‌گذارند. قدرتمندترین لابی‌ها آنهایی است که با شرکت‌ها، بانکداران و سرمایه‌داران وال‌استریت ارتباط دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها