اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

همراه با آخرین کوچ نشینان ایران + عکس

کاتالینا مارتین - چیکو ( Catalina Martin-Chico) ، عکاس حرفه ای مدت یک فصل را همراه با عشایر کوچ نشین ایران در کوهستان سپری کرد. رهاورد کاتالینا از این سفر مجموعه عکسی فوق العاده از اعضای ایل بختیاری است که هنوز سنت کوچ نشینی را ترک نکرده اند.
کد خبر: ۹۵۶۴۴۷
همراه با آخرین کوچ نشینان ایران + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نوول ابسرواتور، کاتالینا مارتین - چیکو ، عکاس آژانس کاسموس ( Catalina Martin-Chico / Cosmos) به ایران سفر کرد تا فصلی را هنگام کوچ با عشایر استان چهارمحال و بختیاری سپری کند.

کاتالینا مجموعه عکسی را از زندگی کوچ نشینان تهیه کرده است. برای این گزارش تصویری تعدادی از عکس های این مجموعه را انتخاب کرده ایم.

1 - کوچ سنتی هنوز رسمی است که بسیاری از عشایر به ویژه ایل بختیاری به آن مبادرت می ورزند. معصومه یک زن بختیاری که قسمت اعظم مسیر مهاجرت فصلی را سوار بر اسب طی می کند.

2 - استان چهار محال و بختیاری. محمد حسین در مقابل چادر محل زندگی خانواده اش با یکی از دخترانش بازی می کند.

3 - نزدیک شهر قیر. کودکان عشایر به دلیل کوچ ایل فقط 6 ماه از سال را به مدرسه می روند. با این حال، با گذشت زمان تعداد هرچه بیشتری از جوانان عشایر برای ادامه تحصیل به شهرها می روند.

4 - غلام از فرصت استراحت برای تراشیدن ریش استفاده می کند. هنگام کوچ کردن اعضای ایل به ویژه زنان فرصت کمی برای رسیدگی به خود را دارند.

5 - خانواده این پسربچه زندگی کوچ نشینی را رها کرده و در حومه شهر اصفهان مستقر شده اند. آنها از این تصمیم خود پشیمان نیستند.

6 - حوا ، 19 ساله از کوچ نشینی خسته شده و به شهر رفت اما مدتی بعد به دلیل دور بودن از محیط امن خانواده تصمیم به بازگشت گرفت. بازگشتی که چندان آسان نبود.

7 - با مدرن شدن زندگی اکنون بیش از پیش زنان و کودکان عشایر سوار بر وسایل نقلیه ایل را هنگام کوچ همراهی می کنند.

8 - در کوهستان های استان خوزستان اعضای ایل در حال کوچ هستند. بسیاری از عشایر حاضر نشدند کوچ نشینی را ترک کرده و در یک مکان اسکان یابند.

9 - خدامراد و سوسن تازه عروس و داماد هستند. تشک ، پتو ، زیلو ، بالش و ...هدایایی است که برای ازدواج دریافت کرده اند. این وسایل در زندگی کوچ نشینی ضروری است.

10 - کوچ عشایر معمولا حدود 20 روز به طول می انجامد. مسلم هر شب همراه خانواده اتراق کرده و صبح قبل از حرکت دوباره وسایل را جمع می کند.

11 - بی بی طلا هر زمستان به این اتراقگاه که داخل صخره ای توسط خانواده شوهرش ساخته شده است ، می آید. این اتراقگاه از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسد.

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

عکس ها : ( Catalina Martin-Chico)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها