موزه خودروهای تاریخی ایران که در ابتدای دهه 80 شمسی در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج افتتاح شد، مجموعه‌ای است از خودروهایی ارزشمند و کلاسیک که اکثرا متعلق به خاندان مخلوع پهلوی و وابستگان ایشان بوده است.
کد خبر: ۹۵۶۲۲۰
خودروهای تاریخی ایران در شرایط نامناسب!

به گزارش جام جم آنلاین از عصر خودرو ، این خودروها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پایان دهه 50 شمسی، به تدریج مصادره شده، به چند سوله در نقاط مختلف انتقال داده شدند تا آنکه به سوله‌هایی در محل فعلی موزه منتقل شدند.

پس از کش و قوس‌های فراوان و به همت برخی علاقه‌مندان، در نهایت بخشی از سوله‌ها با مرتب سازی، به موزه خودروهای تاریخی بدل شد و تعداد محدودی از خودروها که ارزش دوچندان و وضعیت نسبتا بهتری داشتند نیز به این سالن منتقل شدند.

در این موزه تعداد 36 دستگاه خودرو خاص و 3 نمونه موتورسیکلت ارزشمند به نمایش درآمده‌اند. در این میان شاید مرسدس بنز 500K، کرایسلر گیا 300، لامبورگینی میورا، بیتزارینی 5300GT، چند دستگاه مرسدس بنز 600، پیرس آرو، پنتر لیزر و MVP تهران (محصول مشترک مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن) از همه خودروهای موزه جذاب‌تر باشند.

علاوه بر این بخش بسیار کوچکی نیز به فروش یادگاری اختصاص یافته، در حیاط محوطه نیز گاهی نمایشگاه‌های مناسبتی و همایش‌های خودرویی برگزار می‌شود. اما مشکلات زیادی گریبانگیر این موزه است.

از وضعیت نامناسب تهویه، شکل کلی فضای موزه و نور محیط که بگذریم، وضعیت خودروها نیز چندان تعریفی ندارد. بیشتر این خودروها از نظر سلامت ظاهری در وضع بدی به سر می‌برند و در مورد آنها به جای بازسازی صحیح و درست، به یک تمیزکاری سطحی بسنده شده است.

متاسفانه خودروها روی جک‌هایی قرار گرفته‌اند که در طولانی مدت به اتاق، شاسی و تعلیق خودروها صدمه جبران‌ناپذیری زده است. علاوه بر این تعداد زیادی خودرو نیز در سوله‌های پشتی قرار گرفته‌اند که وضعیت کلی آنها بسیار نامناسب‌تر است.

علاوه بر این اطلاعات راهنمایان موزه نیز چندان دقیق نیست و متاسفانه تقریبا تمامی خودروها بدون سند و مدارک حقیقی، به خود شاه مخلوع پهلوی نسبت داده می‌شوند. این در حالی است که بیشتر خودروها متعلق به افراد نزدیک به وی، دربار و یا ثروتمندان نزدیک به دربار طاغوت بوده‌اند.

اما با وجود تمامی کاستی‌ها و مشکلات، باید تشکیل چنین موزه‌ای در کشورمان را غنیمت شمرد. خصوصا اینکه گشایش آن سبب شد تا به تدریج موزه خودروهای کاخ سعدآباد، نیاوران و باغ موزه قصر نیز پدید آیند.

باید امیدوار بود تا چنین اقداماتی موجب بهبود دیدگاه کلی مردم و مسئولان نسبت به خودروهای تاریخی و بهبود شرایط همین موزه‌ها شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها