رئیس جمهوری سوریه گفت: ایران، روسیه و حزب الله لبنان از هم‌پیمانان دمشق هستند که با مجوز قانونی و به منظور مبارزه جدی با تروریسم وارد سوریه شدند؛
کد خبر: ۹۵۵۸۸۶
ایران، روسیه و حزب الله لبنان از هم‌پیمانان ما هستند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با روزنامه روسی «کومسومولسکایا پراودا» تصریح کرد: ایران، روسیه و حزب الله لبنان از هم‌پیمانان دمشق هستند که با مجوز قانونی و به منظور مبارزه جدی با تروریسم وارد سوریه شدند؛ این در حالی است که دیگر کشورها با هدف دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از تکفیریها قدم به سوریه نهادند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه دولت دمشق روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: عربستان سعودی تلاش کرد تا روابط میان ایران و سوریه را به کلی نابود کند. سعودیها از سوریه خواستند تا در مقابل جمهوری اسلامی ایران بایستد. به همین دلیل است آنها برای نابودی سوریه تلاش می کنند، تا بدین ترتیب این مسأله تأثیر منفی بر ایران بگذارد. از سوی دیگر، غرب نیز به دلیل معترض بودن به روابط خوب میان سوریه و روسیه در راستای نابودی سوریه تلاش می کنند تا این مسأله نیز بر روسیه تأثیر منفی بگذارد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش ترکیه در تحولات سوریه، اظهار داشت: ترکیه به صورت علنی وارد جنگ با سوریه شده است. همانگونه که می دانید نظامیان ترکیه وارد بخشی از خاک سوریه شده اند و این، خود به معنای جنگ علیه دولت دمشق است. آنها حاکمیت ملی سوریه را نقض و قوانین بین المللی را زیر پا نهادند.

بشار اسد در همین زمینه تأکید کرد: دولت آنکارا تلاش می کند تا بر نیت واقعی خود از تجاوز غیرقانونی به خاک سوریه را بپوشاند. هدف ترکیه از دخالت در امور سوریه سرپوش نهادن بر اقدامات آن در حمایت از تروریست های تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» استهدف ترکیه از دخالت در امور سوریه سرپوش نهادن بر اقدامات آن در حمایت از تروریست های تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» است. باید بدانید که ترکیه همچنان از تکفیریها حمایت می کند و تنها در کلام، مدعی جنگ با آنهاست.

رئیس جمهوری سوریه افزود: دولت ترکیه از جمله دولت های تشکیل دهنده داعش است. آنکارا از داعش به اشکال مختلف حمایت می کند. دولت آنکارا به داعش اجازه می دهد تا نفت سوریه را از طریق مرزهای ترکیه و خاک این کشور و با مشارکت فرزند اردوغان و اطرافیان وی، به فروش برساند. تَُرک‌ها مدعی هستند که داعش در فلان منطقه به فضل حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه شکست خورده است؛ این واقعا یک نمایش مسخره و مضحکی است که آنکارا برای مردم در سراسر جهان بازی می کند. ترکیه وارد سوریه شد تا از جبهه النصره و داعش حمایت کند نه اینکه به مبارزه با آنها بپردازد.

وی با بیان اینکه با دید مثبت به روابط میان روسیه و ترکیه می نگرد، گفت: مواضع روسیه و ترکیه با یکدیگر تفاوت دارد؛ روسیه به قوانین بین المللی و حاکمیت ملی کشورها احترام می گذارد و درک درستی از خطر گسترش تروریسم در جهان دارد؛ این در حالی است که ترکیه به حاکمیت ملی کشورها احترام نمی گذارد و از تکفیریها حمایت می کند. روابط میان مسکو و آنکارا ما را امیدوار می کند که روسیه بتواند برخی تغییرات را در مواضع ترکیه ایجاد کند. من مطمئن هستم که اولویت اول دیپلماسی خارجی روسیه در روابطش با ترکیه، ایجاد تغییر در مواضع آنکارا خواهد بود.

رئیس جمهوری سوریه همچنین به نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریست های تکفیری در سوریه نیز اشاره کرده و اظهار داشت: هر فرد مسلحی که هم اکنون در سوریه می جنگد، از سوی تل آویو مورد حمایت قرار گرفته است؛ چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم.اسرائیل دشمن ماست و بخشی از خاک ما را به اشغال خود درآورده است. اسرائیل به ما به چشم دشمن می نگرد. اسرائیل از تکفیریها حمایت می کند، چراکه معتقد است با حمایت از آنها دمشق مشغول امور دیگری می شود و به بلندی های اشغالی جولان و لزوم آزادسازی آنها نمی اندیشد. هیچ تفاوتی میان اسرائیل و گروه های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده وجود ندارد.

بشار اسد در ادامه تصریح کرد: پس از ظهور و بروز بحران سوریه با پیشنهاداتی از سوی طرف های خارجی برای معامله با آنها مواجه شدیم. آنها به ما اعلام کردند که اهدافشان را عملیاتی کنیم تا به ما برای فروکش کردن بحران کمک کنند. این در حالی است که پیش از آغاز بحران سوریه، آنها از ما درخواست می کردند، اما پس از آغاز بحران، گفتند معامله می کنیم. در آن زمان، پرونده هسته ای ایران، مهم ترین مسأله روز جهان بود و درخواست از سوریه در آن برهه، قانع کردن ایران به انجام اقداماتی بر خلاف مصالح و منافعش بود. عربستان از ما خواست بدون هیچ توجیهی از ایران دور شویم. عربستان رسما به ما پیشنهاد داد که اگر روابط خود را با ایران قطع کنید، به شما در حل بحران سوریه کمک می کنیم. آنها این پیشنهاد را به صورت مستقیم مطرح کردند.

وی همچنین با بیان اینکه دخالت نظامی ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش هیچ دستاوردی را در مبارزه با تروریسم در سوریه نداشت، گفت: این در حالی است که پس از دخالت نظامی روسیه تروریست های تکفیری متحمل خسارت های فراوانی شدند و تعداد مناطق تحت تصرف آنها به شدت کاهش پیدا کرد.

بشار اسد با بیان اینکه «حلب» و «دمشق» دو روی یک سکه برای ما هستند و ما تفاوتی میان آنها قائل نیستیم، گفت: این مسأله دلایلی دارد؛ حلب دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی آن است و دمشق، پایتخت سیاسی کشور. در حال حاضر بسیاری از کارگاه ها و کارخانه های موجود در حلب از کار افتاده اند و علت آن هم، این است که ترکیه زمینه های از کار افتادن آنها را فراهم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
۰
۰
به امیدروزی كه فریادیاحسین درمكه ومدینه طنین اندازد.یاعلی

نیازمندی ها