امام جمعه موقت تهران گفت: عزادار سیدالشهدا و دیندار باید به حق‌الناس در عرصه‌های فردی، مادی و سیاسی توجه داشته باشد. آبروی مردم هم حق الناس است، باید به آن توجه داشت.
کد خبر: ۹۵۵۸۷۸
رسانه ملی در پخش عزاداری ها سنگ تمام گذاشت / آبروی مردم حق​الناس است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در سخنان خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران، اظهار کرد: سالار شهیدان در ساعات پایانی عمر شریف‌شان این خطبه را «برای خدا خواندند که برای خدا حریم نگهدارید و از فریب دنیا در حذر باشید»

وی با بیان اینکه دنیا برای هیچ کس حتی خوبان خوبان هم ماندگار نیست، گفت: اگر دنیا قرار بود بماند شایسته‌ترین کسانی که جا داشت بمانند، انبیاء بودند. قرآن کریم به پیامبر اکرم خطاب می کند: «شما می‌میری و آنان نیز می‌میرند» حتی فرشتگان و جناب عذرائیل هم می‌میرند. حالا که فرصت باز داریم و می‌توانیم توشه این راه طولانی را بر گیریم، با تقوا این توشه را تحصیل کنیم.

آبروی مردم حق الناس است

خاتمی افزود: در خطبه‌های نماز نبایدها را در سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی می‌گویم. چه چیزهایی با سبک زندگی دینی سازگار نیست؟ امروز بلاغت در سخن به بنده می‌گوید سوژه‌ای جز سوژه اباعبدالله را نداشته باشم. کشور عطر سالار شهیدان را دارد. حضرت یک سخن در صبح و یک سخن در عصر عاشورا در عرصه نبایدهای زندگی اجتماعی دارد. سخن صبح عاشورا این است «حق ندارد کسی که دیون حق‌الناس بر عهده‌اش هست اینجا بماند. کسی که مدیون بماند و تدبیری هم برای دینش نداشته باشد، جهنمی است» معنایش این است که عزادار سیدالشهدا و دیندار باید به حق‌الناس در عرصه‌های فردی، مادی و سیاسی توجه داشته باشد. آبروی مردم هم حق الناس است.

امام جمعه موقت تهران گفت: فردی که در فضای مجازی فعال است و هر حرفی را بدون تحقیق در این فضا مطرح می‌کند و آبروی افراد را می‌برد، باید پاسخگو باشد. در عرصه اجتماعی به ویژه در زندگی آپارتمان‌نشینی و رعایت حق همسایه، حق‌الناس است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی، رای مردم حق‌الناس است و یک رای نباید جابه جا شود اما خروجی رای مردم هم حق‌الناس است. اینکه رای مردم را ببینیم و خروجی 40 میلیونی رای مردم را به آتش بکشیم، زیر پا گذاشتن رای مردم است. حضور 85 درصدی مردم را ندیدن، زیر پا گذاشتن حق‌الناس است. حق‌الناس، نباید باندی و جناحی تفسیر شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: عصر عاشورا و لحظات پایانی خداحافظی، حضرت به امام سجاد(ع) فرمودند «ظلم بد است.» امام حسین(ع) و یارانش را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند اما چرا اسب بر آن پیکرهای مطهر تاختند، کودکان و زنان را تازیانه و سیلی زدند و خیمه ها را آتش زدند؟

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت شهادت امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و یاران باوفای ایشان، گفت: در خطبه امام حسین(ع) دنیا جای خوشی و ماندن نیست. در مسافرخانه دنیا، چند صباحی مهمان هستید و بعد به اهلش واگذار می‌کنید و می‌روید. راه طولانی است و توشه نیاز دارید.

وی ادامه گفت: هیچ دوره‌ای به سیاهی و خفقان دوران زندگی ائمه که حدود دو قرن طول کشید، نبود. هنرمندانه‌ترین مدیریت‌ها، مدیریت بحران است. شام غرق عیش و عشرت بود، اما مدیریت امام سجاد(ع) و شیر زن کربلا، نقشه‌ها را نقش بر آب کرد. چیزی که ورق را عوض کرد خطبه‌های حضرت زیب(س) و حضرت سجاد(ع) بود. یزید تمام جنایت‌ها را به گردن ابن زیاد انداخت و رو به حضرت سجاد(ع) از ایشان پرسید درخواستی دارید که حضرت فرمودند اجازه عزاداری می‌خواهیم.

خاتمی با تشکر از عزاداری حماسی مردم در رسای سالار شهیدان، گفت: تردید نکنید، این ابراز ارادت‌ها سیل رحمت الهی را به این کشور سرازیر می‌کند. 10 مطلب در تحلیل کار شما بیان می‌کنم. نهضت سیدالشهدا، پرچم پر افتخار اسلام است و شما این نهضت را زنده نگاه‌داشته‌اید. پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی، 15 خرداد 42 مثل چنین روزی، آغاز انقلاب بود. عزاداری‌ها نشان داد اردوگاه دل مردم ایران، محبت حسین(ع) است. در برخی مراسم‌های عزاداری دیده شد مذهبی نبودند، اما مثل ابر بهاری برای سیدالشهداء گریه می‌کردند و نهادهای فرهنگی باید قدر آن را بدانند. عزاداری‌ها نشان داد حسین فاطمه، محور وحدت جناح‌ها بود. در زاهدان و مهاباد و سایر شهرهای ایران با شکوه برای حسین فاطمه سینه زدند. این نشان می‌دهد محبت حسین(ع) در دلهاست و باید از آن استفاده کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه طی 10 روز عزاداری سیدالشهداء حتی یک جنایت هم در این کشور اتفاق نیفتاد، گفت: اجتماعات تاسوعا و عاشورا نشان داد که گویا کسی در خانه‌ها نمانده است. از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و ناجا به دلیل سامان دادن این امنیت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: مرثیه‌سرایی‌ها و اشعار محرم فاخر بود و امیدوارم رو به تکامل باقی بماند. اطعام عزاداری هر سال بود اما امسال این مسئله بی‌سابقه بود. از شب اول محرم اکثر مجالس عزاداری، اطعام داشتند. اطعام نماد دیگردوستی است. در برخی هیات‌ها دیدم نوشته است هر هیات یک جهیزیه، پیشنهاد می‌دهم هر هیات حداقل یک جهیزیه، این ابتکار ستودنی است.

ورزشگاه یکپارچه عزاخانه بود

خاتمی همچنین با تشکر از رفتار هوادران تیم‌ فوتبال ایران در بازی با کره جنوبی، گفت: متدینان قبل از بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در شب عاشورا خیلی نگران بودند که نگرانی‌شان هم به حق بود، چون فکر حرمت‌شکنی داشتند، اما محبت‌الحسین کار خودش را کرد. هیچ حرمت‌شکنی که نشد، بماند ، ورزشگاه هم یکپارچه شد عزاخانه.یک روزنامه سعودی نوشت ورزشگاه را به عزاخانه تبدیل کردند. آنان پرچم سیاه در دست داشتند و لباس سیاه پوشیده بودند. هواداران ایرانی به جای اینکه مثل هوداران فوتبال شادی کنند، آیین دینی خود را در ورزشگاه به جای آوردند. معلوم می‌شود که خیلی سوختند، بسوزید و بمیرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با طرح این درخواست از مسئولان ورزش کشور که از چند سال قبل از برگزاری مسابقات تدبیر کنند تا تقارن ها به وجود نیاید، ادامه داد: تدبیر شد، با زحمت هم تدبیر شد و میوه شیرین هم داد. این دلیل نمی شود که دست روی دست گذاشت. این بهانه بار دیگر قابل قبول نیست.

وی همچنین حمله کنندگان به عزاداران حسینی در سوئد، نیجریه و افغانستان را از تبار یزدیان دانست و افزود: به یاری خداوند حمله‌کنندگان نابود خواهند شد.

رسانه ملی سنگ تمام گذاشت

خاتمی در ادامه اظهار کرد: رسانه ملی سنگ تمام گذاشت و با مردم خوب همراهی کرد. پخش عزاداری از شهرستان‌های مختلف انجام شد. رسانه ملی یعنی همین. رسانه ملی فقط رسانه تهران نیست.

امام جمعه موقت تهران همچنین حمله عربستان به مجلسی ختم در یمن را نکوهش و خاطرنشان کرد: این جنایت بسیار فجیع بود. جنگده‌های سعودی چهار بار یک سالن را با بمب‌های 800 کیلویی، کوبیدند و بیش از 400 را به شهادت رساندند. برخی از شهداء به حدی سوختند که فقط اسکلت‌هایشان برجا مانده است. در این جنایت دولت انگلیس و آمریکا در خط مقدم جنایتند. یک روز قبل از این جنایت عربستان و انگلیس در پی قرارداد 50 میلیاردی اسلحه بودند. بعد از جنایت هم تلویزیون انگلیس اعلام کرد فقط 50 نفر از انصارالله کشته شدند. آمریکا هم در کمک رسانی به عربستان پل بوده است. پهپادهای آنان 24 ساعته از نیروهای سعودی حمایت کردند و فرماندهی این جنگ با همکاری انگلیسی‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: 18 ماه از بمباران یمن می‌گذارد و بیش از 10 هزار نفر شهید شده اند که بیش از 1000 نفر کودک بودند. سازمان‌های بین‌المللی، آیا این افراد بشر نبودند؟ چرا خفه‌خوان گرفتید؟ معلوم می‌شود بشر و بشریت برای شما مهم نیست. دبیرکل رو سیاه قبلی سازمان ملل هم فقط شفاهی دو جمله گفت. اسم سازمان ملل را باید سازمان استکباری گذاشت و ملت‌ها دنبال یک سازمان ملل واقعی باشند. عربستان تا 4 روز این جنایت را انکار کرد و بعد مجبور به اظهار تاسف شد. به این گرگ‌های خونخوار سعودی می‌گویم اگر عدالت و دادگاه عدل بین‌المللی وجود داشت، دولت شما دولت جنایتکار جنگی اعلام می‌شد و اعضای دولت دخیل در این جنایت باید محکوم به چند بار اعدام می‌شدند اما متاسفانه چنین دادگاهی بین‌المللی وجود ندارد. این جانیان بدتر از یزید و شمر بدانند دادگاه عدل الهی در انتظار آنهاست و در همین دنیا آه و خون مظلوم گریبان آنان را خواهد گرفت. به امید روزی که همه رسانه‌های جهان بنویسند «آل سعود، سقوط کرد و آل سعود، آل سقوط شد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها