داریو فو نمایشنامه‌ نویس مشهور ایتالیایی در ۹۰ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۹۵۵۷۹۰
نمایشنامه نویس برنده نوبل درگذشت

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، نمایشنامه نویس مشهور ایتالیایی که جایزه نوبل را در کارنامه داشت و خالق آثار برجسته‌ای چون «مرگ تصادفی یک آنارشیست» بود، در اثر مشکلات تنفسی جان باخت.

داریو فو که نمایشنامه‌نویس، کارگردان، طراح صحنه و لباس، بازیگر و آهنگساز بود، برای نقدهای تند سیاسی‌اش در نمایشنامه‌هایی چون «مرگ تصادفی یک آنارشیست» شهرتی جهانی داشت.

او که سال ۱۹۹۷ برنده جایزه نوبل ادبیات شد، در روزی درگذشت که جایزه نوبل باید برنده امسال خود را در بخش ادبیات معرفی کند.

این چهره سرشناس ادبیات نمایشی و صحنه‌های نمایش مدت‌ها بود که از مشکلات تنفسی رنج می‌برد و ۱۲ روز اخیر را در بیمارستان سر کرده بود.

روزنامه کوریرا دلا سرا با انتشار این خبر، از خبر تسلیت متئو رنزی نخست وزیر ایتالیا به مناسبت درگذشت این چهره برجسته خبر داد.

رنزی اعلام کرد: با درگذشت داریو فو ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های نمایش، فرهنگ و زندگی مدنی کشور را از دست داده است.

وی افزود: طنز او، تحقیقات و کارهایش برای تزیینات صحنه و دستاوردهای هنری چندبعدی او میراث جهانی به جای مانده از این چهره بزرگ ایتالیایی است.

فو سال‌ها در کنار همسرش فرانکا رامه که همسر و بانوی راهبر او در زندگی‌اش بود، قلب‌ها و فکرهای ایتالیایی‌ ها را به تسخیر خود درآوردند و با نوشته‌ها و اجراهای خود روی صحنه و در رادیو و تلویزیون دیالوگ‌های سیاسی رهبران این کشور را به زندگی مردم کشاندند. داریو فو سه سال پیش همسرش را از دست داده بود.

وی در مصاحبه‌ای که همین امسال با نشریه آبزرور انجام داده بود گفته بود آخرین باری که برج پیزای میلان را دیده همان احساسی را داشت که در پایان جنگ جهانی مردم داشتند و تلاش می‌کردند راه جدیدی را برای افکار سیاسی خود و سیاستمداران انتخاب ‌کنند.

«حساب پرداخت نمی‌شه!»، «نگهبان تقاطع جاده و راه‌آهن»، «همه دزدها که دزد نیستند» و«جسدهای پستی» شماری از مهمترین آثار این چهره تئاتری هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها