هر چند دهه اول محرم، نذری ها سفره بسیاری از خانوارهای ایرانی را رنگین می کند، اما ظهر عاشورا در ادبیات دینی ایران جایگاه ویژه ای دارد.
کد خبر: ۹۵۵۶۳۳

ارزان ترین و گران ترین نذری های عاشورا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرآنلاین، فرهنگ نذری از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. در ایام قدیم نذری عاشورا، به فراخور موقعیت، ادای نذر می کردند؛ آش، آب گوشت و حلوا از جمله نذری های این ایام بود، اما امروزه پلو و خورشت مهمترین غذاهایی است که در نذری ها پخته می شوند.

چلوکباب این غذای محبوب ایرانی در گذشته به ندرت به عنوان نذری در هیات ها آرائه می شد، اما پای آن به بسیاری از سفره ها باز شده است. این غذا شاید از آن رو طرفداران زیادی در هیات ها ندارد که پخت کباب دشواری های خاصی دارد. غالبا برنج در هیات و کباب در چلوکبابی ها پخته می شود. یک پرس چلوکباب که غالبا با یک کباب کوبیده سرو می شود، حدود هشت هزار تومان تمام می شود. پخت انبوه هزینه ها را کمتر می کند.

زرشک پلو و مرغ این غذا نیز که در سال های گذشته اعیانی محسوب می شد، امروزه بیش از گذشته در سفره های هیات ها دیده می شود. هر پرس زرشک پلو و مرغ، بسته به ابعاد مرغ بین شش تا ١٢ هزار تومان قیمت دارد.

باقالی پلو با گوشت؛ این غذا هنوز هم از گران ترین غذاهای هیات هاست و شمار کمی از هیات ها که قربانی فراوانی دارند، این غذا را برای ظهر عاشورا سر سفره عزاداران می گذارند. هر پرس از این غذا بین شش تا 15 هزار تومان برای هیات ها آب می خورد . برخی به جای باقالی پلو تنها شوید پلو یا سبزی پلو درست می کنند. اندازه گوشت ها نیز هزینه را متغیر می کند.

عدس پلو، این غذا نیز از محبوب ترین غذاهای هیات هاست و سال های گذشته، حضور پررنگ تری داشته است. این غذای ساده و سالم که با عدس، برنج، گوشت و کشمش و پیاز درست می شود، جزو ارزان ترین هاست. هر پرس آن حدود ٤ تا هشت هزار تومان تمام می شود. در میان خورشت ها، قیمه در گذشته و قرمه سبزی در سال های اخیر پای ثابت سفره هایی است که به نام امام حسین پهن می شوند.

برخی نیز خورشت فسنجان که گران تر از دیگر خورشت ها تمام می شود را می پزند. هر پرس از این غذا در حدود ٥ هزار تومان و برای خورش فسنجان کمی بیشتر برای هیات ها آب می خورد و جزو ارزان ترین ها محسوب می شود.

آب گوشت، این غذا که سال های گذشته رواج فراوانی داشته، در سال های اخیر در هیات های کمتری پخته می شود. سختی سرو این نوع غذا و فراگیر شدن ظرف های یک بار مصرف شاید دلیلی براین اتفاق باشد، اما هنوز برخی هیات های قدیمی این غذا را در دستور پخت دارند. هر پرس آب گوشت هم حد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
22
-
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
۰
۰
خبرتونو كامل كنید........... پاراگراف فسنجان هم دوباره بخونیددددد
jlj
-
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
۰
۰
متن خبر رو ناقص كپی كردید عزیزان.انتهای پیام رو مشاهده كنید

نیازمندی ها