میزان تجارت خارجی کشورهای عضو اکو به مرز ۸۴۵ میلیارد دلار رسید؛ بر این اساس بیشترین حجم واردات و صادرات مربوط به ترکیه بوده و کمترین حجم به افغانستان اختصاص یافته است.
کد خبر: ۹۵۵۵۸۱
ایران در تجارت خارجی «اکو» شاگرد دوم شد

به گزارش جام جم آنلاین از گمرک جمهوری اسلامی ایران، تازه‌ترین آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که حجم صادرات کشورهای عضو اکو ۴۱۱ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار و میزان واردات ۴۳۳ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار بوده است که مجموع تجارت خارجی آنها به ۸۴۵ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار می‌رسد. بر این اساس، ترکیه با حجم تجارت خارجی ۳۹۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار، بیشترین میزان تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد، میزان صادرات این کشور ۱۵۷ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار و وارداتش ۲۴۲ میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار است.

بنا بر این گزارش، مهم‌ترین کالاهای صادراتی ترکیه منسوجات، نخ پنبه و پارچه، محصولات آهنی و فولادی، ماشین‌آلات و اقلام عمده وارداتی شامل سوخت‌های معدنی و نفتی، گاز، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، محصولات پلاستیکی است؛ در این میان جمهوری اسلامی ایران با حجم تجارت خارجی ۱۳۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، رتبه دوم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو را دارد. میزان صادرات کشور ایران ۸۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و میزان واردات آن ۵۱ میلیارد دلار بوده است.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان را نفت، گاز، محصولات پتروشیمی مواد معدنی، مواد غذایی و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن را ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، نهاده‌های دامی، مواد شیمیایی، غلات، قطعات یدکی خودرو تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، کشور قزاقستان با حجم تجارت خارجی ۱۱۹ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار رتبه سوم را در میان کشورهای عضو اکو به خود اختصاص داده است. میزان صادرات این کشور ۷۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و حجم واردات آن ۴۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار بوده، ضمن اینکه مهم‌ترین کالای صادراتی قزاقستان را نفت، فلزات آهنی و غیرآهنی، مواد شیمیایی، غلات، پشم و گوشت تشکیل داده است، همچنین اقلام عمده وارداتی این کشور، ماشین‌آلات و قطعات آن، محصولات صنعتی، گاز طبیعی و کالاهای معدنی بوده است.

این گزارش حاکی است که جمهوری آذربایجان رتبه چهارم تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد، حجم تجارت خارجی این کشور ۳۷ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار بوده است، میزان صادراتش ۲۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار و واردات آن ۹ میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار بوده و عمده‌ترین کالای صادراتی این کشور نفت و محصولات نفتی، پنبه، میوه، خشکبار، سنگ آلومینیوم و مهم‌ترین اقلام وارداتی آن گندم، آرد، دارو، شکر و ماهی است.

این گزارش می‌افزاید، پاکستان نیز با حجم تجارت خارجی ۷۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رتبه پنجم را داراست؛ در حالی که میزان صادرات این کشور ۲۴ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار و حجم وارداتش به ۴۷ میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار رسیده؛ مهم‌ترین کالاهای صادراتی پاکستان پنبه، شکر، منسوجات، پوشاک و برنج و اقلام عمده وارداتی آن تجهیزات صنعتی، وسایل نقلیه، سنگ آهن، گندم، چای و کود است.

این گزارش حاکی است کشور ترکمنستان در رتبه ششم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو قرار دارد و میزان حجم تجارت خارجی این کشور به ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است که از این میزان، حجم صادرات آن ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و وارداتش ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ترکمنستان گاز طبیعی، نفت، پنبه، محصولات نفتی، غذاهای فرآوری شده و اقلام عمده وارداتی این کشور ماشین‌آلات و قطعات، غلات، مواد غذایی و نوشیدنی، پلاستیک و گندم می‌باشد.

بنابراین گزارش رتبه هفتم تجارت خارجی را کشور جمهوری ازبکستان با میزان ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داراست که صادرات آن ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و وارداتش ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده، همچنین عمده کالاهای صادراتی جمهوری ازبکستان پنبه، طلا، گاز طبیعی، کود و ابریشم و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن شامل مواد معدنی و شیمیایی، غلات، لاستیک و پلاستیک و ماشین‌آلات است.

کشور جمهوری قرقیزستان با حجم صادرات یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار و واردات ۵ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار، میزان تجارت خارجی خود را در سطح ۷ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار به ثبت رسانده که رتبه هشتم را در میان کشورهای عضو اکو دارا است و عمده‌ترین کالاهای صادراتی قرقیزستان غلات، فلزات گرانبها، تنباکو، پنبه و ضایعات آلومینیوم و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات معدنی، گاز طبیعی، خودرو، منسوجات، سوخت است.

این گزارش حاکی است که جمهوری تاجیکستان با میزان صادرات ۱ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار و واردات ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، از نظر میزان تجارت خارجی در رتبه نهم قرار دارد و همچنین اقلام عمده صادراتی این کشور خشکبار، فرش، پشم، پنبه خام، پوست حیوانات و عمده‌ترین کالاهای وارداتی‌اش محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد می‌باشد.

شایان ذکر است کمترین میزان تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو با میزان ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به کشور جمهوری اسلامی افغانستان اختصاص دارد؛ میزان صادرات این کشور ۵۷۱ میلیون دلار و وارداتش ۷ میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار است. عمده‌ترین کالاهای صادراتی این کشور خشکبار، فرش و پشم، پنبه خام، پوست حیوانات و سنگ‌های قیمتی بوده است و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد می‌باشد.

گمرک ایران ۲۸ مهرماه جاری میزبان هفتمین اجلاس شورای رؤسای گمرکات کشورهای عضو اکو در تهران خواهد بود. در این نشست طرح‌های جدید و فعالیت‌ها، ابتکارات در جهت ارتقای همکاری‌های گمرکی و پیشنهاد تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورهای عضو اکو مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و درخصوص تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلفات و قاچاق تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

شایان ذکر است که کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان از اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها