موزه کلیسای «سنت استپانوس» افتتاح شد، کلیسای که ۱۱ سال پیش کارشناسان میراث فرهنگی طی مرمت بنا، بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح را کشف کردند که اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران بقایای استخوانی یافت شده را متعلق به یحیی عنوان کرده بود.
کد خبر: ۹۵۵۵۶۶
خبری مهم برای «ارامنه» ایران و مسیحیان جهان + تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، ، با افتتاح موزه کلیسای سنت استپانوس؛ فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی اظهار داشت: با اعلام آمادگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس مبنی بر لزوم سرمایه گذاری در این کلیسا تهیه طرح جامع محوطه سازی کلیسای سنت استپانوس در دستور کار قرار می‌گیرد.

عزیزی با اشاره به افتتاح موزه کلیسای سنت استپانوس در بخشی از مجموعه این کلیسا با ارایه آثاری از سفالینه‌های مکشوفه دره شام، چوپان و دیر استپانوس، سنگ قبور منقش، انجیل‌های خطی و چاپی باارزش و همچنین پانزده سند متعلق به دیر استپانوس گفت: همزمان با این افتتاح؛ پروژه نور پردازی این مجموعه تاریخی نیز کلید خورد.

به گفته عزیزی، فرآیند آماده سازی این موزه از قبیل رطوبت زدایی، مرمت، برق رسانی، ساخت ویترین‌ها و نورپردازی، سیستم حفاظتی داخل موزه، کفسازی تراس روبرو و عایق کاری بام و سنگ فرش آن، پاکسازی و نماسازی خارجی از بهمن ماه سال 1394 آغاز شد.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی با اشاره به اینکه این پروژه حاصل همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران و سازمان منطقه آزاد ارس است، افزود: سابقه همکاری هایی که در این مجموعه انجام می‌گیرد به پیش از مرمت برج ناقوس کلیسای سنت استپانوس، مرمت کلیسای چوپان و بهسازی مسیرهای دسترسی به کلیساهای حوزه ارس باز می‌گردد.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر نیز نقاط مشترک موجود میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان منطقه آزاد ارس موجب شده که نتایج چشمگیر و ارزشمندی در راستای خدمت رسانی به صنعت توریسم منطقه ایجاد شود و امیدواریم این همکاری و مشارکت پابرجا بوده و درآینده شاهد دستاوردهای برجسته تری با عنایت به برنامه‌های در دست مطالعه باشیم.

عزیزی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد ارس جهت سرمایه گذاری در این سایت جهانی و هزینه کردهایی که این سازمان برای مرمت و محوطه سازی کلیسای سنت استپانوس انجام داده است گفت: در این راستا طرح جامع محوطه سازی این بنا در دستور کار این اداره کل قرار می گیرد.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، موزه کلیسای سنت استپانوس با حضور اسقف اعظم ارامنه آذربایجان، اعضای هیات راهبردی، مدیر کل دفتر امور پایگاه‌ها و رئیس سازمان منطقه آزاد ارس در شامگاه پانزدهم مهر ماه افتتاح شد.

کلیسای سنت استپانوس در سال 1341 در فهرست آثار ملی کشور و در سال 1387 در قالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در سال 1384 کارشناسان سازمان میراث فرهنگی طی مرمت بنا، بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح را کشف کردند که طبق روایات تاریخی در این کلیسا نگهداری می‌شده‌ است. آن‌ها بقایای استخوان‌ها را در میان دو طاق کلیسا شناسایی کردند. علاوه بر بقایای استخوانی چند تکه تخته مربوط به جعبه‌های نگهداری این استخوان‌ها، چند تکه پارچه زرد و آجری، تکه‌های موم، گِل اخرا و دانه‌های کُندر نیز در این محوطه شناسایی شده‌است. اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران با ارزشمند خواندن بقایای استخوانی یافت شده در این کلیسا از احتمال تعلق این بقایا به جسد یحیی خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
-
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
۰
۰
مبارك است.....حضرت یحیی ع یا همان سنت جان به نوعی پسر خاله ی حضرت عیسی ع بوده است و توسط حاكم رومی كشته شد....وی حضرت عیسی ع را غسل تعمید داد و پیامبری بزرگ در دین یهود و عنصری مهم در دین مسیح میباشد و استخوانهای ایشان یك گنج خارق العاده از نظر تاریخی میباشد كه نظیرش در هیج كجا یافت نمیشود و برای مسیحیان جهان بسیار مقدس است. بنابر این خبر فكر میكنم این كلیسا و این استخوانها از مقدس ترین موارد در دین مسیحیت باشند و یادگاری بیولوژیك از پیامبر دین یهود و مسیحی میباشد.

نیازمندی ها