روز به روز نیاز بشر به برق و آب شیرین افزایش می‌یابد. با توجه به آلایندگی نیروگاه‌های تولید انرژی، کشورهای مدافع انرژی پاک درصدد هستند سطح تولید برق و آب شیرین را به طریقی بالا ببرند که موجب تشدید آلاینده‌های جوی نشود. در همین راستا، مسابقه‌ای موسوم به LAGI در کالیفرنیا برگزار شد. شرکت‌کنندگان این مسابقه می‌بایست طرح‌های مبتکرانه خود را پیرامون راهکارهای نوین در تولید برق و آب شیرین ارائه می‌کردند.
کد خبر: ۹۵۴۹۶۸
تولید آب شیرین با انرژی خورشیدی

طرح ارائه شده توسط گروه مهندسی عبدالعزیز خلیلی و همکاران به فینال این رقابت راه یافت. این شرکت کانادایی موفق به طراحی و ساخت لوله‌ای شناور شد که قادر است از آب شور دریا آب شیرین تولید کند. این سازه بتازگی در اسکله سانتا مونیکا به آب انداخته شد.

فناوری نمک‌زدایی آب شور همانند فناوری اُسمُز معکوس به حجم زیادی انرژی برق و تعداد قابل توجهی تجهیزات پرهزینه نیاز دارد. همچنین، تولید آب شیرین به روش معمول به تولید مواد زائد صنعتی و آلودگی منابع آبی منجر می‌شود. اما طرح مبتکرانه‌ گروه مهندسی خلیلی برای تولید آب شیرین، بهره‌وری بیشتر و آلایندگی کمتری دارد. این سازه از صفحات خورشیدی ساخته شده است و سالانه 10 هزار مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌کند. برق تولید شده با صفحات خورشیدی در شیرین‌سازی آب شور دریا از طریق فرآیند فیلتراسیون الکترومغناطیسی به کار گرفته خواهد شد. این فناوری قادر است سالانه 1/5 میلیارد گالن آب آشامیدنی تولید کند.

در فرآیند فیلتراسیون الکترومغناطیسی، از میدان الکترومغناطیسی ایزوله شده در لوله‌هایی که آب دریا را به گردش درمی‌آورند استفاده می‌شود. طی این فرآیند، نمک و ناخالصی‌های آب دریا فیلتر خواهد شد و در مجموع تا زمانی که آب شیرین تولید شود، زمان زیادی طول نمی‌کشد و به لحاظ مصرف انرژی، کارآمد است. این فناوری علاوه بر آب شرب، قادر است آب زلال با شوری 12 درصد نیز تولید کند که در حمام‌های حرارتی کاربرد خواهد داشت. آب آشامیدنی پس از تولید وارد شبکه لوله‌کشی شده و آبِ با شوری 12 درصد نیز قبل از این که به دریا بازگردانده شود، در حمام‌ها استفاده خواهد شد.

منبع: futurism.com

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها