امیر کبیر یکی از بزرگترین نخست وزیران ایران در دوران قاجار بود که در زمان صدارت خویش اقدامات مهمی را برای دولت انجام داده بود. «ارنست هولستر» عکس واقعی این دولتمرد بزرگ را منشر کرده است.
کد خبر: ۹۵۴۹۵۶
چهره‌ واقعی امیرکبیر + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، ارنست هولستر (۱۹۱۱ـ۱۸۳۵) مهندس آلمانی، یکی از عکاسان پیشگام نیمه‏ دوم قرن ۱۹ میلادی است که در زمان ناصرالدین شاه به کشور ما آمد و نزدیک به ۲۰ سال از عمر خود را در اصفهان گذراند. مجموعه‏ چشمگیر عکس‏‌ها‏ی هولستر، سال‏ها از نظرها پنهان بود و بر اثر یک اتفاق در خانه «ریکولتا»، نوه‏ او در «مانستر» آلمان به دست آمد. عکس نایاب امیرکبیر در این گنجینه تاریخی کشف شده است.

میرزا محمد تقی خان فراهانی متولد 1186 در اراک، مشهور به امیر کبیر ، یکی از صدراعظم های ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. امیرکبیر همسر عزت الدوله، خواهر ناصرالدین شاه قاجار، پدر تاج الملوک همسر مظفرالدین شاه قاجار و پدربزرگ محمدعلی شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود.
اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیر کبیر 39 ماه (سه سال و سه ماه) بود. وی بنیان گذار دارُالفُنون بود که برای آموزش دانش و فناوری های نو به فرمان او در تهران پایه گذاری شد. هم چنین انتشار روزنامهٔ وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به شمار می آید. امیرکبیر پس از این که با دسیسهٔ اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین کاشان به دستور ناصرالدین شاه در 20 دی 1230 به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نظر
-
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۱
۰
همه مردم تاریخ ایران به این مرد بدهكارند .
علی تهرانی
-
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۱
۰
باسلام:برای من جای تعجب دارد كه چرا بعضی از بزرگان ایران به دیگر كشورها منجمله عراق برده شده ودرانجا به خاك سپرده شده اند؟؟؟!!!!مثل رئیسعلی دلاوری.مردبزرگی بود امیركبیر روحش شاد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها