گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در پی آن هستند تا با ارائه یک طرح مورد حمایت هر دو حزب کاخ سفید و دولت اوباما را برای جلوگیری از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تحت فشار قرار دهند.
کد خبر: ۹۵۴۸۶۹
ممانعت از پیوستن ایران به WTO نقض برجام است/ بروجردی: به کنگره ربطی ندارد

این طرح به خوبی نشان میدهد که دولت اوباما برای اجرایی کردن تعهدات اقتصادی مربوط با توافق هسته ای که سال گذشتنه بین ایران و قدرتهای جهانی بدست آمد با فشار و نیروی مخالف شدیدی روبرو است. ایران تصریح کرده بود که بعد از کامل شدن توافق هسته ای خواهان پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

در نامه‎ای که روز پنج شنبه مصادف با 15 مهرماه، سناتورهای جمهوری خواه "پیتر روسکام" و "دیوید ریچرت" و همچنین دو سناتور دموکرات "خوان وارگاس" و "گریس منگ" قلم زده اند، از نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی درخواست کرده اند که با تلاش های ایران برای پیوستن به این نهاد بین المللی مقابله کند.

این سناتورها در نامه خود با متهم کردن ایران به تروریسم و نقض حقوق بشر مدعی شده اند که پیوستن ایران به WTO منجر به کاهش توان آمریکا برای مقابله با فعالیت های ایران در مورد تروریسم و نقض حقوق بشر و سایر فعالیت های به گفته آنها نا مشروع خواهد شد و میتواند منجر به تقویت نظام ایران شود.

گفتنی است: هر چهار سناتور جزو مخالفین سرسخت توافق هسته ای ایران و غرب بوده اند!

اما در ارتباط با اقدام خصمانه برخی از نمایندگان آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، کارشناسان سیسات خارجی و امنیت ملی در گفت‎وگو با "جام جم آنلاین" مطرح کردند.

علاءالدین بروجردی : سیاستی جز ضدیت با انقلاب اسلامی از درون جمع کنگره آمریکا ندیده ایم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون نامه اخیر کنگره به کاخ سفید به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: نوشتن نامه اعضای کنگره به کاخ سفید لزوما به معنای عدم عضویت جمهوری اسلامی در سازمان تجارت جهانی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: عضویت در این سازمان بین‎المللی شرایط خاص خود را دارد تابعی از اقدام اخیر مجلس آمریکا نیست.

بروجردی در ادامه افزود: نمایندگان کنگره اکثرا متاثر از لابی صهیونیستی و دشمنان انقلاب اسلامی بوده وعملا مزدبگیرانی هستند که؛ از آنها حمایت می‎کنند. در واقع ما سیاستی جز ضدیت با انقلاب اسلامی از درون جمع کنگره آمریکا ندیده ایم.

وی با تأکید براینکه مجموعه این اقدامات در کنگره نمی‎تواند بر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی موثر واقع شود؛ چرا که این سازمان ظوابط خاص خود را دارد. از طرفی حضور جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، سالهاست از مهمترین محورهای اصلی گفت‎وگو میان اعضای تجارت جهانی است.

سید حسین نقوی حسینی: این اقدامات را نقص صریح برجام می دانیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام کنگره از مصادیق نقض برجام قلمداد می‎شود ابراز داشت: آمریکاییها بیش از 50 طرح ضد ایرانی در دستور کار دارند. لذا هر از گاهی به تناسب شرایط زمانی این طرحها در مجلس نمایندگان وکنگره مطرح می شود واقدامات خودشان را در راستای نقض برجام، به منظور سنگ اندازی در مسیر برجام انجام می دهند.

وی تصریح کرد: طرح فوق کنگره هم در وهله اول در قالب نامه نگاری پی گیری می شود ودر مراحل بعدی احتمالا در فاز قانون گذاری قرار می گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همه این اقدامات را نقض صریح برجام تلقی کرده و می افزاید: این گونه کارشکنیها مقابله نمایندگان کنگره با انتفاع مردم ایران از توافق هسته ای است. امروز زمان بهره برداری از منافع برجام است ، لیکن آمریکاییها با مصوبات مکرر خود در سنا از این مهم ممانعت به عمل می آروند.

نقوی با تأکید بر اینکه گروه 1+5 از توافق برجام منافع خود را تأمین شده می بیند، لذا درصدد است به رهبری آمریکا ملت ایران را از دستاوردهای برجام محروم کند.

فوأد ایزدی: تغییر رفتار ما الزاما باعث کاهش فشار آمریکا از روی ایران نخواهد شد.

کارشناس مسایل آمریکا در مورد نامه ارسالی کنگره به کاخ سفید گفت: برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در داخل موافقان ومخالفانی دارد که موضوع بحث ما نیست. اما باید پرسید کاری که نمایندگان کنگره کردند خلاف برجام است یا خیر؟ پاسخ بدین سوال مثبت است.

وی در ادامه می اقزاید: بر اساس بند 29 برجام، اخلال در تجارت کشورمان نیابد از طرف غربی اتفاق بیافتد. چنانچه این قانون تصویب شود و به امضای رییس جمهور برسد ما شاهد نقض برجام خواهیم بود.

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اینکه، جمعیتی در کنگره وجود دارد که متاسفانه چنانچه احساس کنند هر موضوعی به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد، بدون توجه به برجام با آن به مقابله می پردازند.

ایزدی از مهمترین دلایل محقق نشدن برجام در طول یکسال اخیر را ریشه در سنگ اندازیهای کنگره را می داند. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تغییر رفتار ما الزاما باعث کاهش فشار آمریکا از روی ایران نخواهد شد.

ایزدی درپایان خاطر نشان کرد: با وجود اینکه بیش از یکسال از توافق برجام می گذرد، فشارها علیه ایران بیشتر شده است. پس از برجام ما شاهد 75 طرح وبیانیه از طرف کنگره علیه ایران بوده ایم. این در حالی است که در قبل ازاین تاریخ ما بیش از 100 مصوبه ضد ایرانی داشتیم که عملا سه چهارم این تعداد به بعد از برجام باز می گردد.

پرویز سروری: این اقدام نمایندگان آمریکا با روح برجام مغایر است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی پیرامون نامه نگاری اخیر کنگره به رییس جمهوری آمریکا به جام جم آنلاین گفت: کاخ سفید همواره به دنبال سنگ اندازی پیش روی مردم ایران بوده است. آنها در صد هستند، از فضای برجام به نحو مطلوبی برای انتخابات ریاست جمهوری خود بهره بگیرند.

وی افزود: هر دو حزب حاکم در آمریکا شرایط جمهوری اسلامی را برای خود حیاتی می دانند و درصدد هستند تا بر تبل مخالفت با ایران بکوبند و حمایت لابی اسراییلی را به طرف خود جلب کند. مواضع ضد ایرانی آمریکا تا زمان انتخابات با شیب تند تری ادامه خواهد داشت.

سروری در ادامه گفت: تضعیف جمهوری اسلامی – تغییر در رفتار ایران و رسیدن به تغییر ساختار جز استراتژی ثابت هر دو حزب بوده است.

وی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر با دو مقوله مواجه هستیم. اگر بخواهیم روح برجام را در نظر بگیریم، قرار بوده مناسبات منطقی بین ایران و سایر کشورها بوجو بیاید. اینکه آنها اعلام می دارند موانع موجود از مسیر ایران برداشته شده، طبیعتا باید کلیه رفتار آنها با این ادعا هم خوانی داشته باشد.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تأکید کرد: معتقدم این اقدام نمایندگان آمریکا با روح برجام مغایر است اما به لحاظ متن برجام، فکر می کنم این موضوع باید از منظر حقوق بین الملل مورد بررسی جدی قرار گیرد. اما آنچه که روشن است غرب کما کان به دنبال محدود کردن نظام جمهوری اسلامی است.

محمدرضا شجاعیان –جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
-
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۰
۰
آمریكایی ها زور بیخود میزنند .دوران افول قدرت امریكا استارت زده شده - قدرتهای جدید در راه هستند , امریكا مثل یك شیر پیر شده است و شیرهای جوان در راه هستند
الف
-
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
۰
۰
جانم فدای رهبر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها