به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند؛ تلاش‌هایی که با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم، بیشتر رنگ و بوی محرمی گرفته است.
کد خبر: ۹۵۴۷۳۳
به احترام زمین

نذر کنیم، زباله نریزیم

با آغاز ماه محرم بسیاری از سمن‌ها طرح جمع‌آوری و پاکسازی خیابان‌ها از ظروف یکبار‌مصرف را مطرح و اعلام کرده‌اند که در این ایام بویژه تاسوعا و عاشورا این فعالیت را که از آن به‌عنوان «نذر فرهنگی» یاد کرده‌اند، در اولویت‌های کاری خود قرار می‌دهند؛ کانون همیاران طبیعت خرم‌آباد از جمله این گروه‌هاست که با همکاری سایر انجمن‌های مردم‌نهاد و شهروندان این استان تصمیم گرفتند پاکسازی خیابان‌ها و معابر شهر از ظروف یکبار مصرف را انجام دهند. البته سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد هم برای همکاری در طرح نذر فرهنگی اعلام آمادگی کرده است.

انجمن مردم‌نهاد بلوطبان شهرستان دورود لرستان هم در نظر دارد در شب‌های هفتم و هشتم محرم برای پاکسازی شهر اقدام کند.

بر همین اساس اداره تبلیغات شهرستان ممسنی در استان فارس هم به درخواست انجمن حامیان طبیعت زاگرس ممسنی، با ارسال نامه از هیات‌های عزاداری خواست که نسبت به پاکیزگی محل عزاداری بعد از پایان مراسم اقدام کنند. پاکسازی معابر شهر خمین در استان مرکزی، در روزهای تاسوعا و عاشورا را هم جمعیت خانه تکانی فرهنگی این استان به‌عهده گرفته است.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو و تصمیمات خوب

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو سه‌شنبه گذشته در چهل و چهارمین هفته فعالیت خود در بیشتر نقاط کشور برگزار شد؛ ازجمله در کرمانشاه و با همت انجمن ندای قاصدک این استان. اما پنجشنبه گذشته هم در شیراز دومین جلسه هم‌اندیشی برای برگزاری بهتر پویش سه‌شنبه‌های بدون خورو در سالن اجتماعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با حضور جمعی از مسئولان و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار و به گرفتن تصمیمات خوبی در این خصوص منجر شد.

در همین زمینه از خراسان شمالی هم خبر می‌رسد که پس از اجرای ماموریت‌های درون‌شهری در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان با دوچرخه، دیگر مسئولان استان هم به این اقدام مسئولانه پیوستند.

تلاش‌های مردمی در زمینه اطفای حریق

در کنار کانال تلگرامی و اختصاصی «کما» که کار اطلاع‌رسانی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و درخواست کمک از شهروندان برای اطفای آن را به‌عهده دارد، فعالیت‌هایی نظیر آموزش مردم برای اطفا نیز صورت می‌گیرد که برگزاری اولین کارگاه اطفای حریق در یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد توسط تشکل نهضت سبز زاگرس و همچنین تشکیل کمیته اطفای حریق نهضت سبز زاگرس برای کمک به مهار آتـش‌ســوزی‌هـای جنگل‌ها نمونه‌ای از آن است.

پاکسازی سراب نیلوفر کرمانشاه

پاکسازی دشت‌ها و سواحل رودخانه‌ها هفته گذشته نیز چون روال هرهفته برقرار بود. در همین خصوص صد‌‌ و ‌بیست و دومین برنامه پاکسازان طبیعت فارس، جمعه 16 مهر در شب شتری قلات صورت گرفت. دوازدهمین مرحله از پاکسازی سراب نیلوفر کرمانشاه هم با فراخوان انجمن ندای قاصدک و همراهی مردم و هیات‌های ورزشی و کمیته محافظان زاگرس کرمانشاه انجام شد. مشارکت کودکان و خانواده‌ها در این پاکسازی درخور توجه بود.

اعضای تشکل «خانه تکانی فرهنگی استان مرکزی» هم در نظر دارند 30 مهرماه بستر رودخانه خمین را پاکسازی کنند که علاقه‌مندان می‌توانند آنان را یاری دهند.

کودک و محیط‌زیست

سمن‌ها و فعالان محیط‌زیست برای روز جهانی کودک هم برنامه‌ریزی داشتند. در همین زمینه انجمن سبز زاگرس گیلانغرب همایش کودک و محیط‌زیست را در طبیعت منطقه حیدریه از توابع بخش گواور و شهرستان گیلانغرب و با حضور بخشداری بخش گواور و مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها