هفته ملی کودک از 15 مهر ماه آغاز شده است ، هفته ای که مناسبت اصلی اش روز جهانی کودک (8 اکتبر) است، آنچه شاید در این هفته بیشتر از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد نیازهای مختلف کودک است، نیازهایی که علاوه بر خورد و خوراک و پوشاک، وجوه دیگری هم دارد، از جمله نیازهای فرهنگی، مطالعه،‌سرگرمی و ... نیازی که دست کم در حوزه کتابخوانی شرایط خوبی ندارد.
کد خبر: ۹۵۳۹۷۴
سهم هر کودک ، یک کتاب در سال

به گزارش جام جم آنلاین، مصطفی رحماندوست برای اغلب مردم نامی آشناست، دست کم تا بگوییم «صد دانه یاقوت..» همه آن را زمزمه می کنیم،‌ شعری که سروده اوست و در خاطره چند نسل باقی مانده است.

بیایید با مطالعه پز بدهیم

رحماندوست، شاعر و نویسنده خوب کودک و نوجوان معتقد است اگر «مطالعه» به یک پُز اجتماعی تبدیل شود و سطح فرهنگ خانواده‌ها در زمینه اهمیت مطالعه بالا رود، موبایل و تبلت هم می‌تواند به عنوان ابزاری در اختیار مطالعه قرار بگیرد.

شاعر صد دانه یاقوت، درباره‌ مهم‌ترین نیاز فرهنگی و اجتماعی کودک امروز که جای خالی آن در جامعه دیده می‌شود، توضیح داد: مهم‌ترین مشکل بچه‌های امروز ما کمبود مطالعه است؛ سطح مطالعه در کشور خیلی پایین است، تا حدی که نمی‌توانیم امیدوار باشیم در آینده به دانش خارجی نیازی نداریم و تولیدکننده‌ی دانش هستیم.

او با تاکید بر این‌که شاید اگر این موضوع را با مسئوولان در میان بگذاریم آمار تعداد عنوان کتاب‌های منتشر شده طی سال‌های اخیر را به رخ بکشند، ادامه داد: در ارایه آمار و تعداد عنوان کتاب‌ها دو مساله را باید در نظر گرفت، یکی تعداد کودکان و دیگری پایین بودن شمارگان کتاب‌ها در این سال‌ها که حداکثر به هزار یا دو هزار نسخه رسیده است.

رحماندوست که مدیریت بخش کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر را هم بر عهده دارد، به آماری ناامیدکننده در این زمینه اشاره کرد و گفت: با یک حساب و کتاب برای هر کودک ایرانی فقط یک عنوان کتاب در سال منتشر می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که این‌روزها جای مطالعه را بازی با تبلت برای کودکان پر کرده است هم گفت: معتقدم امروزه استفاده کردن کودکان از تبلت به یک پز اجتماعی تبدیل شده است. همان‌گونه که رفتن به یک مدرسه خاص پز اجتماعی است. اگر مطالعه هم به یک پز اجتماعی تبدیل شود، تبلت هم می‌تواند در خدمت مطالعه قرار بگیرد.

او در پایان یادآور شد: بسیاری از کشورهای پیشرفته در پی جایگزین کردن مطالعه کاغذی با دیجیتال هستند. هرچند اکنون تبلت و وسایل تکنولوژی یک وسیله بازی برای کودکان هستند، اما اگر مطالعه به یک پز اجتماعی تبدیل شود و سطح فرهنگ خانواده‌ها در زمینه اهمیت مطالعه بالا رود تبلت هم می‌تواند به عنوان ابزاری در اختیار مطالعه قرار بگیرد.

ممیزی کودکان مثل قبل راحت نیست

اما برای ارزیابی موضوع نیازهای فرهنگی کودک از زاویه دیگر، دیدگاه های فرهاد حسن زاده عضو هیئت موسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم جالب است، او درباره‌ مهم‌ترین نیازهای کودکان در جامعه‌ امروز گفت: نیازهای کودکان خیلی گسترده است؛ از طرفی با کودکان کار و نیازهای متفاوت آن‌ها روبه‌رو هستیم که این نیازها با نیازهای کودکان شهر یا روستا یا مناطق محروم تفاوت دارد. از این روی باید یک تفکر بر تفکر مسئولان غالب شود و آن توجه ویژه به کودکان است.

حسن‌زاده که ترجیح داد درباره‌ ضرورت توجه به فضای مجازی در برنامه‌ریزی برای کودکان امروز صحبت کند ، افزود: فضای مجازی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. یک زمانی خانواده‌ها و نهادها در پی محدود کردن یک‌سری دسترسی‌های کودکان بودند. اما فضای مجازی دسترسی آن‌ها را باز کرده است. در حال حاضر ما نسبت به ممیزی کردن کودکان محدودیت داریم. نمی‌توان آن‌ها را محدود کرد. کودک دنبال جذابیت است، چیزی که برای او سرگرم‌کننده و شاد باشد. باید از امکان فضای مجازی در این جهت استفاده کرد تا کودکان در عین لذت بردن و سرگرم شدن، به آموزش‌هایی که نیاز دارند نیز برسند.

او در پایان تاکید کرد: تاکنون در محصولات ارایه ‌شده، هدف فقط بحث اخلاقی و آموزشی بوده و مباحث سرگرم‌کننده کم‌رنگ بوده است. فضای مجازی تلنگری می‌زند تا از آن بافت بیرون بیاییم و از امکانی استفاده کنیم که برای کودکان نیز سودمند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها