رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر ویتنام با بیان اینکه دو کشور ظرفیت های گسترده ای برای همکاری دارند که باید به نفع دو ملت مورد استفاده قرار گیرد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است انرژی و فولاد مورد نیاز ویتنام را تامین کند.
کد خبر: ۹۵۳۸۶۱
تقویت روابط با کشورهای شرق آسیا برای ایران حائز اهمیت است

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با نگویان شوان پوک، نخست وزیر ویتنام که روز پنجشنبه و با حضور هیات های عالیرتبه دو کشور در هانوی برگزار شد، تقویت روابط با کشورهای شرق آسیا و از جمله ویتنام را همواره برای ایران حائز اهمیت دانست و گفت: ویتنام می تواند مرکزی برای توسعه فعالیت اقتصادی ایران در منطقه شرق آسیا و ایران نیز مسیر تجارت ویتنام در بازاری به وسعت ۴۰۰ میلیون نفر باشد.

رییس جمهور اظهارداشت: بعد از برجام و رفع تحریم ها زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که لازمه آن تقویت همکاری های بانکی است، چرا که روابط مالی و بانکی پایه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور است.

وی دیدار روسای جمهوری ایران و ویتنام از پایتخت های یکدیگر را نشانگر اراده و عزم سیاسی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور برشمرد و گفت: ملت ایران علاقه مند به تقویت روابط با ملت مقاوم و دوست ویتنام است و برای توسعه روابط دو کشور ظرفیت های بسیار مناسبی وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.

رییس جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای تامین نیازهای ویتنام در بخش انرژی و فولاد، و همچنین صادرات مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی مهندسی برای ساخت نیروگاه ها و جاده ها، افزود: باید با فراهم کردن تسهیلات مناسب، زمینه همکاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور را فراهم و شرکت ها را تشویق به سرمایه گذاری مشترک کرد.

روحانی اظهارداشت: از توسعه و تقویت همکاری های فرهنگی ایران و ویتنام حمایت کرده و آماده ارتباط نزدیکتر مراکز دانشگاهی دو کشور و تبادل استاد و دانشجو هستیم.

نخست وزیر ویتنام نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش پیوسته برای روابط خود با ایران احترام قائل بوده وبر روند تقویت این روابط اهتمام داشته است، گفت: دو کشورظرفیت های گسترده ای برای همکاری دارند که باید به نفع دو ملت مورد استفاده قرار گیرد.

نگویان شوان پوک در این دیدار که نمایندگان ارشد بخش های خصوصی دو کشور نیز حضور داشتند، گفت: به همه وزارتخانه ها و سازمان ها برای همکاری کامل و تلاش بیشتر در جهت رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقمی بالاتر از دو میلیارد دلار دستور خواهم داد.

وی با تاکید بر اینکه خواستار ایجاد جهش در همکاری های دوجانبه در همه عرصه ها هستیم، افزود: ما همچنین آماده آغاز تجارت ترجیحی و حرکت به سمت تجارت آزاد با ایران می باشیم.

روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز با استقبال از این رویکرد طرف ویتنامی تاکید کرد که تهران از تجارت ترجیحی و سپس تجارت آزاد با هانوی حمایت می کند.

نخست وزیر ویتنام در ادامه با بیان اینکه «به نمایندگی از دولت و ملت ویتنام موفقیت بزرگ دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را تبریک می گویم»، گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری ها فراهم آورده و بی تردید این سفر نقطه عطفی در تعمیق همکاری های تهران - هانوی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به موضوع کشت فرا سرزمینی، اظهار داشت: همکاری دو کشور در تولید محصولات کشاورزی می تواند روند همکاریهای اقتصادی را شتاب دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها