چند روز پیش بود که روزنامه فایننشال تایمز به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد شرکت اپل قصد خرید بخش قابل توجهی از شرکت انگلیسی خودروسازی مک لارن را دارد. اندکی پس از اعلام این خبر، یکی از مدیران ارشد شرکت مک لارن، این خبر را تکذیب و اعلام کرد شرکت او چنین برنامه‌ای ندارد.
کد خبر: ۹۵۳۴۸۵
خرید مک لارن توسط اپل؛ شایعه یا واقعیت؟

اعلام خبر اولیه مبنی بر قصد اپل برای خرید یک شرکت خودروسازی پیشرو در جهان، موجب اوجگیری دوباره بحث‌های مختلف در مورد برنامه‌های این غول دیجیتال برای حضور در حوزه‌های گوناگون صنایع و نیز آینده‌ای که می‌توان برای صنعت خودروسازی متصور بود را شکل داد.

شرکت پیشرو در فرمول یک

مسابقات فرمول یک، معروف‌ترین رقابت در زمینه خودروهای سریع در جهان به شمار می‌رود. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در دنیا، با محصولاتی که دربردارنده برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان است در این رقابت شرکت می‌کنند. شرکت انگلیسی مک لارن نیز همواره از شرکت‌کنندگان برتر در این مسابقات بوده است. شرکت مک لارن در دنیا به خاطر خودروهای هیبریدی و نیز خودروهای سوپراسپورت خود شهرت دارد. ارزش این شرکت بین 3/1 تا 2 میلیارد دلار (حدود 4649 میلیارد تا 7152 میلیارد تومان) تخمین زده می‌شود. جالب اینجاست که مک لارن در سال گذشته فقط 1654 خودرو تولید کرد که قیمت برخی از آنها بیش از یک میلیون دلار (حدود سه میلیارد و 576 میلیون تومان) بوده است. در واقع این شرکت به جای تولید انبوه خودروهای معمولی، بر طراحی و تولید محصولاتی مبتنی بر فناوری‌های پیچیده و با قیمت بالا تمرکز دارد. شرکت مک لارن در زمینه پژوهش نیز پیشتاز بوده و تاکنون فناوری‌های متنوعی در حوزه مواد (برای ساخت بدنه سبک و مقاوم)، الکترونیک (ساخت انواع حسگرهای فوق‌پیشرفته) و نیز حوزه نرم‌افزار را به نام خود ثبت کرده است. بی‌تردید این ویژگی‌های برجسته می‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای اپل به منظور تصاحب این شرکت خودروسازی باشد.

از آیفون تا خودروی هوشمند

شرکت اپل دارای واحد ویژه‌ای به نام «پروژه تیتان» است که با هدف کار روی طراحی فناوری‌های لازم برای خودروهای هوشمند و حتی بدون راننده راه‌اندازی شده است. پروژه تیتان تمرکز زیادی روی طراحی و تولید خودروهای هوشمند بدون راننده داشته است. با این حال رویکرد کلی شرکت اپل تاکنون بر تکمیل چرخه طراحی و تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار در کنار یکدیگر بوده است. برای نمونه اپل بر خلاف رقیبان اصلی خود یعنی مایکروسافت و گوگل که بیشتر بر جنبه نرم‌افزاری تمرکز دارند، سخت‌افزارهای ویژه خود نظیر آیفون یا مک بوک را به همراه سیستم عامل طراحی شده در این شرکت به مشتریان عرضه کرده است. همین رویه کلی موجب شده بسیاری از کارشناسان بر عزم جدی اپل برای خرید یک شرکت خودروسازی پیشرو نظیر مک لارن برای تولید محصولی اختصاصی صحه بگذارند.

اپل پیش از این نیز ثابت کرده که تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد. اوایل سال جاری میلادی بود که این شرکت حدود یک میلیارد دلار روی یک شرکت چینی به نام «دیدی چاکسینگ» سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت چینی در زمینه اشتراک خودرو، یافتن مسافران هم مسیر و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه و زمان مسافران فعالیت دارد.

خودروهای متفاوت نسل آینده

شرکت گوگل در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای طراحی و تولید خودروهای بدون راننده انجام داده است. شرکت تسلا نیز توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی را در حوزه طراحی فناوری‌های مربوط به خودرو‌های برقی به جهان عرضه کند. حضور پررنگ‌تر اپل در گردونه این رقابت نیز می‌تواند نقشی سرنوشت‌ساز در حوزه خودروسازی داشته باشد.

هنوز حرف و حدیث‌ها درباره درستی خبر خیز بزرگ اپل برای خرید مک لارن ادامه دارد. بسیاری از صاحب‌نظران در این زمینه تردیدی ندارند که مشارکت بازیگران اصلی حوزه دیجیتال در صنعت خودروسازی می‌تواند آینده این صنعت را دگرگون کند. شاید ورود خودروهای هوشمند و نیز بدون راننده بتواند ضمن کاهش هزینه‌های مادی حمل و نقل و ایمنی بیشتری را برای سرنشینان آن به همراه داشته باشد.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها