از سوی مدیرعامل بورس کالای ایران

دولت دستور اجرای سیاست قیمت تضمینی را صادر کرد

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید براینکه باید قدر منابع آب را بدانیم و به بهترین وجه از آن استفاده کنیم، گفت: امروز هیچ منبعی مهمتر و ارزشمندتر از آب برای ایران وجود ندارد و صاحبان قلم، هنرمندان و کسانی که سخنانشان درمیان مردم موثر است باید این واقعیت مهم را یادآور کنند.
کد خبر: ۹۵۳۰۲۰
کمک بلاعوض دولت برای آبیاری نوین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح سد غلامان از آب به عنوان یک نعمت بزرگ الهی و پیش نیاز توسعه یاد کرد که هم برای حیات بشر و هم برای توسعه یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه ایران با محدودیت منابع آب مواجه است و باید از این منابع محدود استفاده صحیح شود، خاطرنشان کرد: 15 سال است که با خشکسالی روبرو هستیم و مشکلات ناشی از کمبود آب هرسال بیشتر شده است و هم اکنون به نقطه نگران کننده ای رسیده ایم.

وی همچنین با یادآوری توانمندی و دانش فنی مهندسان و متخصصان ایرانی در احداث سد تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در احداث بزرگترین و پیچیده ترین سدها دارای تجربه و دانش فنی است و اگر امروز سدهای احداث شده در کشور وجود نداشت، تامین و مدیریت آب بسیار سخت تر بود.

جهانگیری افزود: اگر سدهای موجود در کشور احداث نشده بود حجم بزرگی از منابع آب کشور از دسترس خارج شده بود اما خوشبختانه امروز این منابع آب در پشت سدها نگهداری شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم بهره وری و استفاده از منابع آب در سه بخش شرب، کشاورزی و صنعت گفت: ایران 3 دهم درصد از منابع آب جهان را در اختیار دارد اما متاسفانه میزان مصرف آب در ایران 2 برابر کشورهای پرآب است که این 2 آمار با هم سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از روش های کشت گلخانه ای و شیوه های آبیاری نوین، گفت: در استفاده از روش های آبیاری نوین دولت 85 درصد کمک بلاعوض ارائه می دهد تا مردم تشویق شوند که از این روش ها استفاده کنند.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استان های مرزی کشور خاطرنشان کرد: مردم مرزنشین همواره دژ مستحکمی در مرزهای کشور هستند و در کنار توانمندی نیروهای مسلح کشور، اهمیت حضور مرزنشینان انکار ناپذیر است.

جهانگیری گفت: در حالی که در بسیاری از کشورهای منطقه جنگ و خونریزی و ناامنی وجود دارد، ایران به همت نیروهای مسلح کانون ثبات و امنیت منطقه است و البته حضور مرزنشینان و مردم این مناطق نیز نقش کلیدی در پشتیبانی نیروهای مسلح و برقراری امنیت ایفا می کند.

وی ادامه داد: مردم مرزنشین ایران در استان های مختلف نظیرخراسان شمالی با قومیت های مختلف ید واحده ای هستند که بدون توجه به گرایش های متفاوت و قومیت های مختلف به عنوان امتی واحد از کشور حراست می کنند.

جهانگیری با تاکید براینکه دولت وظیفه دارد به این مردم خدمت رسانی کند افزود: متاسفانه هرچه از مرکز کشور به سمت مناطق مرزی حرکت می کنیم محرومیت ها بیشتر می شود و دولت وظیفه خود می داند که به این مناطق توجه ویژه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به بازدید از نمایشگاه تولیدات عشایر در شهرستان راز و جرگلان گفت: این منطقه ظرفیت های فراوانی در زمینه پرورش اسب، تولید گیاهان دارویی و صنایع دستی دارد که باید این کارها تقویت و تسهیلات مورد نیاز آن فراهم شود.

وی افزود: روز گذشته جلسه ای در تهران در همین زمینه برگزار شد و راه های حمایت دولت از طرح های اشتغال زا مورد بررسی قرار گرفت.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی راهی وجود ندارد جز آنکه برای مردمی که تولید کنندگان اصلی کشور هستند و عمدتاً در روستاها سکونت دارند شرایطی فراهم کنیم تا در روستاها بمانند چرا که مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی اتکا کنیم.

در این مراسم وزیر نیرو نیز گزارشی از احداث سد در دولت تدبیر و امید ارائه کرد و گفت: در مدت سپری شده از دولت یازدهم 17 سد افتتاح شده که مجموع این سدها 3 میلیارد و 968 میلیون متر مکعب آب را استحصال و در اختیار کشور قرار داده است.

حمید چیت چیان افزود: در این مدت 25 طرح احداث سد جدید نیز آغاز شده که امیدوارم بزودی به بهره برداری برسد و مجموع آبی که این 25 سد استحصال خواهد کرد نیز به 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری که وزرای نیرو و تعاون، کار ورفاه اجتماعی و شمار دیگری از معاونان وزرا وی را همراهی می کنند امروز سه شنبه به خراسان شمالی سفر کرده است.

قرار است، نشست شورای اداری با حضور جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو برگزار و در آن مسایل و برنامه های این استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی بررسی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها