سفر معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به ایران برای دومین بار است که در طول یک‌سال گذشته رخ می‌دهد و اتفاقا این سفر با اشتیاق شخص ایشان و علاقه‌مندی آلمانی ها همراه بوده است. انگیزه آن هم با توجه به حضور هیات اقتصادی آلمان در این سفر کاملا مشخص است.
کد خبر: ۹۵۲۸۶۸
حرکت وزیر اقتصاد آلمان بر خلاف جریان آب

در طول سال‌های گذشته، روابط ایران و آلمان در سطح خوبی بوده و حتی در دوران تحریم هم این کشور به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده ماشین‌آلات و کالاهای واسطه ای به ایران محسوب می شده است‌. بدیهی است که با توجه به اجرایی شدن برجام، آلمانی ها در تلاشند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند، زیرا اساسا کشوری صادرات‌محورند.

از سوی دیگر، ایران با توجه به اندازه بازار و داشتن نیروهای انسانی توانمند و کارآمد همواره مورد توجه بنگاه‌های اقتصادی آلمان بوده است.

نکته ای که موجبات کدورت و گلایه مسئولان ایرانی را فراهم آورده، موضوع نقل شده از سوی وزیر اقتصاد آلمان است که مدعی شده ایران باید نگاه خود را به رژیم صهیونیستی عوض کند .

برای نگارنده، این مطلب به عنوان کسی که سال‌ها به عنوان نماینده ایران در آلمان خدمت کرده و با گابریل تماس داشته است، چنین اظهار نظری باعث تعجب بود، زیرا بسیاری از سیاستمداران آلمانی موضع ایران را درباره سوریه درست می‌دانستند و معقتد بودند که سیاست های آمریکا و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی مخرب است.

از سوی دیگر، جو یک دهه اخیر در آلمان در رابطه با اسرائیل بسیاری منفی بوده است به‌طوری که مشاهده می‌کنیم گونتر گراس، شاعر آلمانی، برنده جایزه نوبل علیه اسرائیل موضع می‌گیرد و در این زمینه بسیاری از روشنفکران و مردم عادی آلمان با او همنوایی می‌کنند البته این مساله هم قابل درک است که به خاطر وقوع جنگ جهانی دوم و مسائلی که تحت عنوان هولوکاست مطرح می‌شود.

آلمان خود را مجبور به باج دادن به اسرائیل می داند. با این حال چنین اظهار‌نظری از سوی یک مقام دولتی آلمان که خود رئیس حزب بزرگی در این کشور محسوب می‌شود، موجب تعجب است که هم شرایط داخلی کشور خود را درباره رژیم صهیونیستی فراموش می کند و از سوی دیگر بی توجه به اندیشه سیاسی کشوری است که به عنوان مهمان به آن وارد می شود.

نکته عجیب‌تر اینجاست ؛ آلمان که مدعی رهبری در اروپاست، باید مستقل‌تر از این رفتار کند. به یاد دارم که در دوران ماموریتم در آلمان طی ملاقات هایی که داشتم، مسئولان سیاسی این کشور از نفوذ اسرائیل و آمریکا گله مند بودند.

از سوی دیگر آلمانی‌ها به برقراری روابط دوستانه میان کشورشان و ایران اهمیت می‌دهند، اما چنین موضعگیری‌هایی، مخرب روابط حسنه میان دو کشور است و باید امیدوار بود مشاوران آقای گابریل، توصیه های لازم را برای رعایت ملاحظات و مواضع ایران درباره مسائل منطقه ای به ایشان بکنند.

دکتر علیرضا شیخ‌عطار - سفیر پیشین ایران در آلمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها