شرکت فضایی خصوصی ایلان ماسک، موسوم به اسپیس ایکس (SpaceX)، ظاهرا قصد دارد مریخ را در چند دهه آینده تصاحب کند. میلیاردر عرصه فناوری، ایلان ماسک گفته می‌خواهد مردم را به مریخ بفرستد تا آنجا بمیرند و به این ترتیب شرکت وی بتواند آن سیاره را استعمار کند. ایلان ماسک بتازگی در مراسمی با معرفی برنامه‌هایش برای نزدیک‌ترین سیاره به زمین گفت شرکت فضایی خصوصی وی، اسپیس ایکس می‌خواهد تا چند دهه دیگر، پرچم خود را در مریخ بکوبد و انسان‌ها را در آن ساکن کند.
کد خبر: ۹۵۲۵۵۱
رویاهای ایلان ماسک برای استعمار مریخ

انسان‌ها با استفاده از فضاپیمای انحصاری این شرکت، موسوم به مارس وهیکل Mars Vehicle (به معنی وسیله نقلیه مریخ) به سیاره سرخ سفر خواهند کرد. این سفینه که منحصرا برای اعزام بشر به فضا ساخته شده، قادر است صد نفر را در عرض 80 روز به مریخ برساند.

آقای ماسک می‌گوید این سفینه با یک بوستر یا تقویت‌کننده از زمین برخاسته و به خارج از مدار زمین می‌رود. سپس بقیه مسیر را خود سفینه طی خواهد کرد و بعد به زمین بازخواهد گشت تا افراد دیگری را منتقل کند. این روند تا هزار بار تکرار خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد پس از ورود افراد به سیاره، روند تصاحب و استعمار مریخ آغاز خواهد شد. این پروژه شامل کارهایی مانند پرورش گیاهان در سطح خشن مریخ است. پس از آن افراد به تامین سوخت لازم برای بازگشت ‌ به زمین خواهند پرداخت. ایلان ماسک امیدوار است این سوخت از مواد موجود در خود مریخ تامین شود تا دیگر نیازی به حمل سوخت به آنجا نباشد.

حقیقت ‌ تلخ این سفر این است که در صورت تحقق خیالات ایلان ماسک، اولین افراد حاضر در کره مریخ، به احتمال قریب به یقین، دیگر رنگ زمین یا فرصت استفاده از سوخت ماحصل دسترنج خود را نخواهند دید. مالک شرکت اسپیس ایکس تاکید دارد این افراد نباید به چیزی جز این فکر کنند که اولین سفر به مریخ با خطرات بسیاری همراه است. خطر مرگ بالایی در کار است و هیچ راهی برای غلبه بر آن نیست. بنابراین، هر نامزدی که قصد این کار را دارد، باید خود را برای مرگ آماده کند.

البته ایلان ماسک متذکر شده هر کس به این سفر برود و در این راه کشته شود، می‌تواند با این فکر آرام بگیرد که قدمی موثر برای تسریع بخشیدن به امکان حیات در مریخ برداشته است.وی به مخاطبان گفته: مسأله مهم این نیست که چه کسی اول به آنجا می‌رود. مهم‌ترین مسأله این است در اسرع وقت یک تمدن پایدار در مریخ بسازیم. اینجا با چیزی مثل برنامه فضایی آپولو در سفر کوتاه به ماه طرف نیستیم. ثقل مطلب در به حداقل رساندن خطرات وجودی و یک ماجراجویی گسترده است. این ماجراجویی، باورنکردنی و بشدت الهام‌بخش خواهد بود. زندگی نباید فقط به حل مسائل روزانه محدود باشد. باید از خواب غفلت بیدار شده و آینده را با شوق بپذیریم، انگیزه‌مند باشیم و زندگی را حق خود بدانیم.

گفتنی است دانشمندان هوافضا، سخنان آقای ماسک در سفر به مریخ را از نظر فنی چندان جدی نگرفته‌اند، هرچند از خیالات مشوش او در به خطر انداختن جان انسان‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع: Independent

مترجم: سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها