معاون اداره کل میراث فرهنگی استان:

پلمپ مراکز اقامتی غیرمجاز در آذربایجان‌ شرقی

منطقه آزاد ارس امروز در حالی به استقبال گردهمایی و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌رود که هدف از برگزاری آن آشنایی سرمایه‌گذاران پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان با قابلیت‌های این شرکت‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام شده است.
کد خبر: ۹۵۱۸۵۸
گردهمایی دانش‌بنیان‌های شمال‌غرب در تبریز

به گزارش جام‌جم، گرچه از عمر شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی نمی‌گذرد، اما این شرکت‌ها در همین چند سال با اتکا به دانش و خلاقیت جوانان و سرمایه اندک توانسته‌اند نقش مؤثری در اقتصاد کشور ایفا کنند .

اکنون بخشی از این شرکت‌ها که متعلق به استان‌های شمال غربی کشور است، گرد هم می‌آیند تاظرفیت‌های خودرا به نمایش بگذارند و منشأ اثر دراین استان‌ها و سایر نقاط کشور شوند. به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های دانش‌بنیان آذربایجان شرقی، این شرکت‌ها توان بالایی در ثروت‌افزایی در کشور دارند و ارزش افزوده ایجادشده توسط این شرکت‌ها برای برخی از محصولات حدود 300 تا 400درصد است.

بازی برد - برد

رسول خالقی که اتفاقا دبیر گردهمایی و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شمال غرب کشور است در مورد اهداف این گردهمایی به جام‌جم می‌گوید: بیشتر محورهای این همایش و گردهمایی به اقتصاد مقاومتی مربوط است و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را می‌توان پایه و اساس اقتصاد مقاومتی دانست.

به گفته او در این همایش سعی می‌شود تا سرمایه‌گذاران منطقه به سمت این شرکت‌ها بروند و زمینه آشنایی شرکت‌های فعال در زمینه دانش‌بنیان و صاحبان سرمایه فراهم شود.

خالقی با بیان این‌که سود این کار دوجانبه است و هم شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع سرمایه دسترسی پیدا می‌کنند و هم سرمایه‌گذاران می‌توانند سودهای بیشتری کسب کنند، می‌افزاید: منطقه آزاد ارس بهترین اکوسیستم و محیط را برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و به همین دلیل این گردهمایی در این منطقه برپا می‌شود.

بستری برای توسعه دانش‌بنیان‌ها

علی جهانگیری، مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز نیز با بیان این‌که این همایش و نمایشگاه می‌تواند بهترین بستر را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم آورد، می‌گوید: بیشتر نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت نیاز دارند و در بحث حمایت مالی با توجه به شناختی که از سرمایه‌گذاران داریم این قشر می‌تواند با افزایش حمایت‌های خود از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان، در دستیابی کشور به توسعه همه‌جانبه گام مهمی بردارند.

رشد دانش‌بنیان‌ها در شمال غربی کشور

در همین حال، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اهداف تعریف شده در رسیدن به فناوری‌هایی بر پایه دانش، به جام‌جم می‌گوید: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس افزایش یافته است و این موضوع بر اساس سیاست‌های تعریف شده در زمینه اقتصاد مقاومتی، باید بیش از پیش تقویت شود.

محسن خادم عرب‌باغی با بیان این‌که شتاب در پیشرفت علمی، مهم‌ترین نیاز و ضرورت فعلی کشور است، می‌افزاید: متاسفانه سال‌هاست که سخنان خوبی در این مورد مطرح می‌شود، اما در عمل به اهداف مطلوب در این حوزه دست‌نیافته‌ایم.

به گفته او، این گردهمایی می‌تواند باعث شود برای رشد دانش‌بنیان‌ها در شمال‌غرب کشور گام‌های اصلی و محکم‌تر برداشته شود و استان‌های شمالی و غربی کشور بتوانند توانایی‌های خود را در این زمینه به نمایش بگذارند.

نقش محوری در اقتصاد مقاومتی

یکی از فعالان حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان نیز با اشاره به این‌که دانش‌بنیان‌ها در سال‌های آینده نقش محوری را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی ایفا خواهند کرد، به جام‌جم می‌گوید: شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم یا هر نوع شرایط بد اقتصادی دارند.

میرمحمود نجفی ادامه می‌دهد: همچنین یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق و نوآوری است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و بخصوص استان‌های شمال‌غرب کشور که دارای جمعیت بالای جوان و تحصیلکرده و نیروی انسانی هستند، این موضوع نیز محقق شده به نظر می‌رسد.

وی می‌افزاید: امروزه یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، آشنا نبودن سرمایه‌گذاران با مزیت‌های این شرکت‌ها و محصولات فناورانه است و همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نبود سرمایه کافی نتوانند ایده‌های خود را عملی کنند و در نتیجه سرخورده می‌شوند.

به گفته نجفی، فرهنگ سازی در بین فعالان بازار سرمایه و آشنا کردن صاحبان سرمایه با مزیت‌های بالای اقتصادی و ثروت‌افزایی شرکت‌های مبتنی بر دانش، موضوعی است که سال‌های آینده باید به صورت جدی دنبال شود.

رودررویی سرمایه‌گذاران و نخبه‌ها

به گفته دبیر گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شمال‌غرب کشور، در حاشیه این همایش و گردهمایی، نمایشگاهی از محصولات دانش‌بنیان ترتیب داده شده و علاوه بر آن دو کارگاه آموزشی نیز به طور مجزا برای سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود. در این برنامه‌های جانبی از سرمایه‌گذاران دعوت شده با توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، آشنا شده و به‌طور عملی و رودررو بافناوران و نخبگان مذاکره کنند.

علی فرهاد

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهزاد
-
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
یكی از شركت های فناور میباشم واقعا هیچ حمایتی از سوی هیچ نهادی نمی شود.فقط بیشتر الكی جلسه چای خوردن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها