نمایندگان کنگره در اقدامی نادر، وتوی رییس جمهور آمریکا را" وتو" کردند. سنا ومجلس نمایندگان آمریکا قانونی بنام عدالت ضد حامیان تروریسم را که زمینه شکایت بازماندگان حادثه 11 سپتامبر از مقامات عربستان به دلیل حمایت از القاعده را فراهم می کرد تصویب کرده بودند که اوباما وتو کرده و حالا این دو مجلس، با رأی بیش از دوسوم بر مصوبه خود تأکید کردند؛ تا وتوی اوباما وتو شود.
کد خبر: ۹۵۱۴۱۳
تقابل کنگره و کاخ سفید درباره عربستان جدی نیست/ خروج پول های سعودی از امریکا بلوف است

این موضوعی است که برای اولین بار بین کنگره وکاخ سفید اتفاق می افتد.سخنگوی اوباما اقدام کنگره را شرم آور خوانده وگفته اگر این مسئله باب شود،ممکن است مقامات ونظامیان آمرکایی در خارج هم مورد تعقیب قرار بگیرند.

پیشتر عادل الجبیر وزیر خارجه سعودیها گفته بود ریاض در صورت قانون مذکور سرمایه‎هایش را از آمریکا خارج می کند. گفتنی است 15 نفر 19 نفر عامل 11سپتامبر سعودی بودند. اما در واکنش به مصوبه کنگره رییس جمهور آمریکا گفت: این کار اشتباه بود و برای امنیت ملی پیامدهای سنگینی خواهد داشت.

اما " جام جم آنلاین"، در رابطه با مصوبه اخیر مجلس آمریکا با «مصیب نعیمی کارشناس مسایل منطقه » به گفت‎وگو پرداخت.

وی پیرامون وتوی اوباما در حمایت از عربستان سعودی معتقد است: بنده تصور می کنم مواضع کنگره و اوباما نسبت به رژیم سعودی یک سناریو آمریکایی است. دولت آمریکا از یک طرف بخاطر حمایت از یک رژیم کودک کش در جامعه بین الملل تحت فشار هستند که تصاویر جنایات سعودی در غرب وجهان منتشر شده است، لذا در این میان سناریویی لازم است که دولت آمریکا به نوعی از اقدامات آمریکا اعلام برائت کند.

نعیمی تصریح کرد: از سوی دیگر باید گفت، سعودیها با چراغ سبز کاخ سفید وارد جنگهای منطقه ای شده، لاجرم دولت آمریکا احساس می کند نسبت به آل سعود تعهداتی دارد. بنابراین اقدامات دوگانه واشنگتن نشان دهنده این موضوع است که آنها می خواهند در راستای دفاع از دموکراسی سعودیها را محکوم کنند وهم درصدد هستند از این طریق، بر فروش اسلحه و تسلیحات نظامی بمنظور چپاول منابع عربستان اهتمام ورزند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تقابل میان کنگره و کاخ سفید ر ا نمی‎توان چندان جدی تلقی نمود. با وجود اختلاف میان احزاب آمریکایی اما به محض تامین منافع مادی آمریکا دموکرات و جمهوری خواه در کنار هم هستند. بنده این سناریورا" یک تقسیم نقش میان دو حزب " آمریکا ارزیابی می کنم.

این کارشناس مسایل منطقه در مورد اختلافات ظاهری دولت آمریکا می گوید: به طور کلی اهداف آمریکا نه حمایت از دموکراسی است و نه هراسی از خون‎ریزی دارند، ولو اینکه یک اتفاق مانند حادثه یازده سپتامبر برای شهروندان آمریکایی حادث شود.

روایت یک بلوف سعودی/یازده سپتامبر اهرم فشاری نزد آمریکا

نعیمی در رابطه با تهدید رژیم ریاض به خروج منابع مالی خود از آمریکا در صورت تصویب این مصوبه به جام جم آنلاین گفت: خود رژیم عربستان بهتر می داند که این ادعا بلوفی بیش نیست. عربستان سعودی صدها میلیارد دلار در بانکهای آمریکا منابع مالی به ودیعه گذاشته، لذا برای مسدود کردن این منابع بهانه‎های مختلفی وجود دارد که استرداد آن به این راحتی امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون جدید کنگره، موجبات احقاق حقوق بازماندگان حادثه یازده سپتامبر را فراهم می‎آورد گفت: امروز عربستان سعودی از منظر قاطبه شهروندان آمریکایی وغربی متهم به حمایت تروریسم است. دولت ریاض تنها وبزرگترین پدیدآرونده حملات یازده سپتامبر است.

نعیمی در پایان خاطر نشان کرد: در دراز مدت شهروندان آسیب دیده در قائله یازده سپتامبر، از قانون جدید کنگره مبنی بر تعقیب آل سعود به عنوان عامل اصلی این حادثه منتفع خواهند شد. اما نکته ای باید بدان اشاره کرد این است که؛ موضوع حوادث یازده سپتامبر برای همیشه بعنوان یک اهرم فشار برای سعودیها، نزد ایالات متحده باقی خواهد ماند.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
من
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
الكیه میگه .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها