گفت و گوی جام جم آنلاین با ملیکا رضی کارگردان و بازیگر تئاتر

بی ادعا و قوی در روزگار تئاترهای پر زرق و برق

ملیکا رضی از کارگردانان و بازیگران خوب تئاتر کشورمان است که مدیریت گروه نمایشی «ایراندخت» را هم بر عهده دارد، او تاکنون با این گروه زنانه سه کار را روی صحنه برده است،
کد خبر: ۹۵۱۲۰۵
بی ادعا و قوی در روزگار تئاترهای پر زرق و برق

به گزارش جام جم آنلاین اگرچه می گوید نمایش «اپرت، نیرنگ اورنگ» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است اخرین کاری است که به طور زنانه خاص روی صحنه خواهد برد و از این پس در پی تجربه های تازه ای خواهد بود. خبرنگار فرهنگی جام جم آنلاین با این کارگردان و بازیگر تئاتر گپ کوتاهی زده است.

چرا برای نام نمایش تان از «اپرت» استفاده کرده اید که مفهوم آوازی دارد؟

یک تفاوتی در معنا و ادبیات میان اپرا و اپرت وجود دارد، تفاوتش این است که اپرا فقط خواندن است اما اپرت در واقع خواندن داستان دار است، کسی که اپرت را روی صحنه می برد حرفی برای گفتن دارد که می خواهد آن داستان و سن را به گوش کسی برساند.

من از این جهت پرسیدم که به هر حال نمایش ریشه های سنتی و ایرانی داردف شاید یک اسم خارجی خیلی در برخورد اول نچسبد؟

البته نمایش ما اصلا به این گونه نبوده و کاراکترهای نمایش از روی یک کار اسکاتلندی نوشته شده است، آن نمایش کاراکترهای زن و مرد داشته است ولی ما با توجه به دو گونه نمایش ایرانی یعنی شادی آور زنانه و سیاه بازی آمدیم و نمایش را بازنویسی کردیم در واقع بخشی از طراحی های کار را برداشتیم و تکنیک های خاص خودمان را استفاده کنیم تکنیک هایی مانند عنصر تکرار ، سایه بازی ، کمدی های مخصوص سیاه ، حرف تو حرف آمدن و ...

در واقع با آن متنی که آقای فتعلی بیگی از آن کار ترجمه کردند هم کار شما متفاوت است؟

تقریا می تواند بگویم این یک اقتباس است.

استقبال از کار چطور بوده است؟

تا الان خیلی خوب بوده برخی ما را به نقد کشیدند و این کار را با یک کار دانشجویی مقایسه کردند، دوست دیگری کلی تبریک گفتند و به این نکته اشاره داشتند که با این همه بازار پر زرق و برق تئاتر، یک کار قوی و بی ادعا دیدند. چندین ارگان و ان جی اُ دارند با ما همکاری می کنند، انجمن کودکان کار ، بنیاد شهید و ... آمدند کار را دیدند.

سیاه شما با آن سیاهی که مرسوم است چه تفاوتی دارد؟

بزرگترین تفاوت در خانم بودنش است و سختی کاری که یک خانم به عنوان سیاه دارد، به هر حال دستش مثل سیاه مرد خیلی باز نیست، سیاه از طرفی سمبل افراد ضعیف جامعه است که حرف و دغدغه آنها را به افراد قوی می رساند اگر مطالعه کنیم داد مردم را از شاه می ستانده و .... ولی سیاه ما بر خلاف آن تصوری که فکر می کنیم حتما سیاه باید یک انسان ساده و به اصطلاح خنگ باشد، نیست، اتفاقا خیلی هم زرنگ است.

گروه شما کاملا زنانه است، اصراری در این زمینه دارید؟

اپرت نیرنگ اورنگ ، سومین کارم است قبل هم پرسونا بود و آنکس که نیامده می داند، ولی این آخرین کار خواهد بود، من اسم گروهم ایراندخت است و شاید از همین رو کارها را تا امروز این گونه و زنانه انجام دادیم ولی فکر می کنم دیگر کافی ست و در آینده تجربه های جدیدی خواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها