در ایام محرم با افزایش تقاضای عمومی در برخی کالاها مواجه می‌شویم که این افزایش‌ها بحث تأمین، کنترل و نظارت را در پی دارد. به همین دلیل دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با توجه به شرح وظایف قانونی خود اقدامات لازم را انجام‌می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۰۹۵۵
تمرکز نظارت و بازرسی در ایام محرم

طبق قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، وظیفه تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی چه در ایام محرم یا دیگر ایام سال به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است که این روزها اخبار برنامه‌های آن وزارتخانه برای تأمین کالاهای پرمصرف مانند گوشت، مرغ و... را شاهد هستیم.

سازمان حمایت هم با توجه به وظایف خود در حیطه قوانین مرتبط در این زمینه، اقدامات لازم را انجام داده و همکاری‌های مؤثر را با تمام دستگاه‌ها انجام می‌دهد و همواره در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، گام برداشته است. در ایام خاص مثل ماه محرم نیز این فعالیت افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر دستورالعمل مرتبط با نوع اقدامات در این ایام از سوی معاون محترم اجرایی ریاست‌جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای امسال صادر شده و سازمان حمایت نیز اولویت‌های کالا و خدمات را در بحث بازرسی و نظارت تعیین کرده است.

کالاها و خدماتی که در این ایام به دلیل افزایش نذورات و برپایی تکایا با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند از قبیل گوشت مرغ، گوشت قرمز، حبوبات، برنج، قند و شکر و همین‌طور خدمات تالارها و رستوران‌هاست که این اولویت‌های کالا و خدمات در اقدامات نظارت و بازرسی مدنظر قرار می‌گیرد. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های مسئول در تأمین کالاهای مورد تقاضا در این ایام، مصرف‌کنندگان با کمترین مشکل در تنظیم بازار مواجه خواهند شد.

با برنامه‌ریزی انجام‌شده از ظرفیت صنوف و هم از توان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط استفاده خواهد شد بنابراین در بعد نظارتی اولویت‌های خدمات و کالایی در برنامه‌های بازرسان قرار گرفته و همواره تلفن 124 پاسخگوی تمام شکایات احتمالی است، ضمن این‌که برخورد با متخلفان احتمالی در بازرسی‌ها، سریع‌تر و قاطعانه‌تر می‌شود.

امسال هماهنگی متمرکزی در این زمینه صورت گرفته و بازار باید بیشتر از گذشته در حیطه وظایف بخش‌های نظارتی مانند اتاق اصناف کشور، زیر نظر قرار داشته باشد، بنابراین سودجویی یا سوءاستفاده‌های احتمالی در محرم امسال سخت‌تر و درنهایت امیدواریم کمتر بشود.

با توجه به تجارب گذشته، عموم مشکلات و تخلف‌ها در واحدهای بدون شناسنامه صورت گرفته و کمترین تخلف مربوط به واحدهای شناسنامه‌دار و معتبر بوده است و دلیل اصلی نظارت‌ها نیز ادامه همین روند و کاهش فعالیت غیرمجازهاست.

داریوش قاسمی - مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها