اسکلت انسانی 7500 ساله متعلق به دوره نوسنگی جدید ـ که در تپه باستانی سرسختی علیای شازند از توابع استان مرکزی کشف شده است ـ دیروز با حضور جمعی از مسئولان این استان در موزه چهار فصل اراک رونمایی شد. روستای سرسختی علیای شازند از توابع استان مرکزی در 35 کیلومتری اراک واقع شده و زبان عموم مردم آن یکی از لهجه‌های محلی لری است و عمده ساکنانش، از طریق دامپروری و کشاورزی ارتزاق می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۰۹۵۰
رونمایی از اسکلت 7500 ساله در اراک

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این آیین گفت: اسکلت مذکور به صورت کامل و دست نخورده و متعلق به یک مرد میانسال است که در جریان کاوش‌های تپه باستانی سرسختی علیای شهرستان شازند، در عمق شش متری زمین کشف و به موزه چهار فصل اراک انتقال داده شده است.

سیدمحمد حسینی افزود: شیوه دفن اسکلت در محل کشف به صورت جنینی و چمباتمه بوده است. در مراحل دیرینه شناسی این اسکلت با کربن 14 و 12 و سفال‌های منقوش دوره نوسنگی در لایه‌های هم سطح و DNA ، تاریخ قطعی آن دوره نوسنگی 7500 سال قبل تعیین شده است. وی بیان کرد: این اسکلت متعلق به مرد میانسالی با قد 185 متر است که به رسم و اعتقاد دوره نوسنگی، با اشیا و حیواناتی نظیر لاک‌پشت، ظروف سنگی، سنگ چخماق و ظرف غذا با استخوان‌های موجود در آن دفن شده بود.

وی بیان کرد: قلعه سرسختی شازند واقع در روستای سرسختی در 50 کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده و لایه‌هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده که در دو مرحله کاوش در آن انجام شده است.

سرپرست گروه انتقال اسکلت اعزامی پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی کشورنیز گفت: این اسکلت از شرایط خاصی مثل قرار گرفتن در عمق زیاد و مکان محدود برخوردار بود که روند انتقال آن را مشکل کرد.

حمید فرهی افزود: بعد از کشف اسکلت،‌ کار برش زدن و قالب زدن با گچ آن انجام شد و سپس به موزه چهار فصل اراک انتقال پیدا کرد.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی این منطقه هم با اشاره به سالم بودن اسکلت و حتی دندان‌ها گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث سالم ماندن این اسکلت شده، عناصر و جنس خاک این تپه تاریخی است.

غفور کاکا افزود: ویژگی مهم این خاک، وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک است که باعث از بین نرفتن اسکلت بعد از هفت قرن شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند از اسکلت در موزه چهار فصل اراک، ساعت 9 تا 18 با تهیه بلیت دیدن کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
محمد.. شریف
-
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
جام جم جان... كدام عدد صحیح است 7500 سال یا هفت قرن 700 سال..؟
ساسان قایم مقامی
-
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
با سلام ، قد اسكلت 185 متر ثبت شده كه یقیناً اشتباه تایپی می باشد . لطفاً به : 185 سانتی متر اصلاح شود. با تشكر
ساسان قایم مقامی
-
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
با سلام ، قد اسكلت 185 متر ثبت شده كه یقیناً اشتباه تایپی می باشد . لطفاً به : 185 سانتی متر اصلاح شود. با تشكر
بهرام
-
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
كاكا جان . اسكلت قدمت 7500 سال داشته باشه 75 قرن میشه نه 7 قرن !
دوست
-
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
منظورتان قد 185 سانتی متری است؟
مجید
-
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
بنام خدا
"غفور كاكا افزود: ویژگی مهم این خاك، وجود آهك و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمك این خاك است كه باعث از بین نرفتن اسكلت بعد از هفت قرن شده است."
7 قرن !!!؟؟؟ احتمالا 70 قرن صحیح است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها