• 42 0
  • 36

رنو 5؛ کوچک دوست داشتنی

چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 11:30
در ایران خیلی ها با آن خاطره دارند. سفر به شمال و رفتن به پارک جنگلی در روز سیزده بدر! مهمانی رفتن به خانه اقوام ، اولین تجربه یادگیری رانندگی یا خرید خودرو برای بهتر شدن دست فرمان.

در ایران خیلی ها با آن خاطره دارند. سفر به شمال و رفتن به پارک جنگلی در روز سیزده بدر! مهمانی رفتن به خانه اقوام ، اولین تجربه یادگیری رانندگی یا خرید خودرو برای بهتر شدن دست فرمان.

خودروی طبقه متوسط جامعه و در عصر حکومت پیکان دولوکس ، جایگزینی برای افرادی از پیکان خوششان نمی آمد. سال ها بعد هم با ارزان شدن بهای آن ، برای جوانان و افرادی که می خواستند اولین ماشین شان را بخرند ، بهترین گزینه بود.

فسقلی بود و چابک! دغدغه جای پارکش را نداشتی. جای زاپاسش هم عجیب بود ، داخل محفظه موتور!

به گزارش جام جم آنلاین ، عصر بود و پایان یک روز کاری دیگر. اما Michel Boué طراح مشهور شرکت خودروسازی رنو تصمیم داشت که آخرین مرحله از طراحی خودرویی که روزهای متمادی پس از پایان ساعت اداری انجام می داد را تمام کند.

هنگامی که به صورت اتفاقی مدیران شرکت رنو با طرح Boué مواجه شدند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند و بدین ترتیب پروژه رنو 5 رسما کلید خورد و در نهایت تولید این خودرو در ژانویه 1972 شروع شد ، اما افسوس که چند ماه قبل Boué که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد ، از دنیا رفت و نتوانست شاهد تولید این خودرو باشد.

در ایران شرکت سیتروئن ایران که توسط آنتوان آیسه ایرانی لبنانی تبار تاسیس شده بود و خودروی سیتروئن (ژیان) را تولید می کرد در میانه دهه 50 تصمیم گرفت تا خودرویی را جایگزین ژیان بکند و به همین منظور رنو 5 انتخاب شد و با توجه به تولید خودروی جدید در اردیبهشت سال 1354 ، کلمه سیتروئن از نام این شرکت حذف و به شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (نام سایپا برگرفته از مخفف در زبان فرانسوی است) تغییر نام داد و تولید رنو 5 با حجم پیشرانه 950 سی‌سی آغاز گردید.

در بحبوحه روزهای دفاع مقدس در سال 1364 بود که سایپا تصمیم گرفت تا یک پیشرانه 1100 سی‌سی را جایگزین پیشرانه قدیمی کند ، همچنین اقدام به تعویض داشبورد و معدود تغییرات ظاهری در این خودرو کرد.

تولید رنو 5 در سایپا ادامه داشت تا سال 1376 که پارس خودرو اقدام به خرید خط تولید آن کرد تا پروژه ناموفق سپند را کلید بزند.

جام جم آنلاین منتظر دریافت نظرات و خاطرات شما مخاطبان گرامی در مورد این خودرو خاطره انگیز است.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2561355618762931791
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 36 نظر )

عاشق رنگ گلبهیشم !!!
حدود ماشین كاملاً در اختیار و كنترل راننده بود !
من سرجمع 16 سال رنو داشتم و به عبارتی باهاش زندگی كردم ... یه شش سال و یه ده سال ، خیلی از تعمیراتشم رو هم خودم انجام می دادم ... خیلی خوش فرمون بود و خوش پارك! تو برف و یخ بندون هم چون اكثر ماشینای اون موقع دیفرانسیل عقب بودن ، تركتازی می كرد ... صندوق عقبش هم با اینكه جای زیادی نداشت ولی حل مشكل می كرد ... قطعات یدكیش هم فراوون و ارزون بود در كل ماشین قابل قبولی بود ! مثل آدمای اون زمان بی ریا بود !!!!!!!
آبپاش شیشه شورش هم پایی بود! یادش بخیر .......
هواگیری رادیاتورش خیلی جالب بود ، باید منبع انبساط رو از بالای كاپوت آویزون می كردی بعد یه پیچ وااشردار زیریكی از شیلنگهای واترپمپ بود كه باید بازش می كردی و ... یادش بخیر چه روزایی بود !!!!
پس سایپا از قدیم كارش تغییرات در خودروها بود . اینطوری به جای پیش روی در تولید فقط داشت چراغ و داشبورد تغییر میداد . نمونه بلند مدتش پراید .
ماشین گلی بود ، فقط درآوردن باطریش كار حضرت فیل بود!!!
عشق بود !
یاد روزگار بی ادعایی ها !!!
سلام من عاشق رنو هستم لطفا پیگیری كنید
منم ایضاً !
رنو ۵ یكی از مدل‌های محبوب رنو است كه در ایران محبوبیت زیادی داشت. رنو۵ دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ و حجم موتور۱۱۰۰ سی سی بود . گیربكس رنو۵ دارای ۴ دنده به جلو و ۱ دنده عقب دارد و دیفرانسیل جلو بود و حداكثر سرعتش به ۱۴۰ كیلومتر در ساعت می‌رسد. ترمزهای جلو دیسكی و عقب كاسه‌ ای می‌باشند. اتومبیل اقتصادی و مقرون به صرفه بود و هزینه های سرویس و نگهداری مناسبی داشت و كیفیت خوبی هم داشت و مصرف بنزین بسیار عالی داشت نسبت به خودروهای زمان خودش - من خودم یك رنو ۵ مدل ۱۹۷۷ رنگ آبی آسمانی اورجینال فرانسوی داشتم و خیلی هم راضی بودم .
یادمه خانمها عاشق این خودرو اونم سفیدش بودن...من جوونیم یه دونه داشتم 4 سال باهاش حال كردم..
یادش بخیر . من ی مدل 1361سبز پسته ای داشتم. داده بودم ی برف پاك كن عقب گذاشتن واسش. با همین برف پاك كن تیپش كلی عوض شده بود ولی تابلو شد .هرجا میرفتم مشخص بود . ولی كلی جوونی كردم باهاش . یادش بخیر . كاش همون روزا بود
زمان دانشجویی دوستامو سوارش میكردم میرفتیم سد كرج تفریح.....همچین گاز بهش میبستم كه انگار لامبورگینیه!!!! بی ام و. و بنز هم حریفم نمیشدن.....همشونو میگرفتم.!!! یكبار هم 160 تا تو اتوبان قزوین باهاش رفتم.....!!!! اون موقع دوربین موربین كه نبود..هیچكی به گرد پام نمیرسید. ماشین نسل جوون بی پول بود.
مجبور نیستی كه دروغ بگی , حداقل یك دروغی بگو كه همه باور كنند رنو ۵ - ۱۶۰ كیلومتر نمیرفت , حداكثر سرعتش ۱۴۰ كیلومتر بود زیرا موتور این خودرو ۱/۱ لیتری = ۱۱۰۰ سی سی بود .
میدونستم باورت نمیشه زبل خان....ولی باور كن رفتم.....۱۶۰ تا!!!!
یادش بخیر جوونی ۰۰۰ من یك درشكه داشتم مال آخرای سلطنت احمدشاه قاجار هم كم مصرف بود( یك جوال یونجه خشگ) و هم هوا را آلوده نمیكرد و هم فضولاتش برای سوخت زیر كرسی زمستونها كفایت میكرد۰۰۰ یعنی ممكنه دوباره برگردیم به اون زمونها ؟
بی نمك !!!
ظاهراً تو كارت هم خیلی وارد بودی .... بدرد همون ...می خوری !
تو كدوم آبادی بودی ؟ ... همونجا بمون !
این مطلب به گاری چی ها مربوط نمیشه !!!