رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند وزارت خارجه این کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران و قطع روابط ۲ کشور، ساختمان‌های ایران را در خاک آمریکا اجاره داده است.
کد خبر: ۹۵۰۴۴۴
دزدی بین‎المللی از جنس دلّالی ؛ اجاره بهای اموال ایرانی در "جیب آمریکایی‎ها"

در حالی که مقامات ایرانی در مسائلی از قبیل مصادره پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا تاکید کرده‌اند واشنگتن «دزدی» کرده، خبرها حاکی است که وزارت خارجه آمریکا، یک کار ویژه هم انجام داده است و آن «اجاره دادن» ساختمان‌های متعلق به ایران است.

نیویورک تایمز به تازگی از اجاره رفتن ساختمان‌ها و اماکن متعلق به ایران در آمریکا خبر داده است؛ ساختمان‌های و اماکنی که ارزش آن بیش از 50 میلیون دلار هستند.

در گزارش این روزنامه آمده است: «مجموعه 12 میلیون دلاری که زمانی تفریحگاه سفیر ایران و میهمانانی چون الیزابت تیلور، اندی وارهول و ریچارد نیکسون بود، حال در ردیف سفارتخانه‌ها در واشنگتن خالی مانده است».

در ادامه این مطلب تاکید شده است: «ساختمان پنج طبقه‌ای که در آپر ایست ساید در نیویورک یک کنسولگری بود، مدت‌ها پیش تغییر کاربری داده و به مرکز دلالی نقاشی‌های استادانه تبدیل شده است و ساختمان هفت اتاق خوابه در بتزدا در مریلند که به دیپلمات‌های ایرانی اختصاص داشت، حال منزل یک خانواده پنج‌نفره است».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «این املاک و هفت ملک دیگر در ایالات مختلف آمریکا همگی بیش از 50 میلیون دلار ارزش دارند و هنوز متعلق به جمهوری اسلامی ایران هستند. اما نزدیک به 40 سال است که مسئولیت حفظ و اجاره این املاک بر دوش وزارت خارجه آمریکا بوده است».

در این گزارش درباره اجاره اماکن ایرانی در آمریکا آمده است: «این قرار و مدار، یکی از نتایج عجیبتر قطع روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ایران است دو متحد سابق که پس از به گروگان گرفته شدن 52 آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 روابط رسمی را قطع کردند».

این رسانه ادامه می‌دهد: «اگرچه از زمان توافق هسته‌ای سال گذشته، تغییرات زیادی انجام شده اما کارشناسان می‌گویند ایران و آمریکا هنوز با از سرگیری روابط دیپلماتیک، سال‌ها فاصله دارند. در نتیجه، وضعیت اموال ایران در آمریکا همچنان نامشخص است احتمال ضعیفی برای تغییر وضعیت آنها وجود دارد».

در بخشی از این گزارش، مصاحبه نیویورک تایمز با آخرین سفیر رژیم پهلوی در واشنگتن منتشر شده و این رسانه نظر او را درباره اموال ایران در آمریکا جویا شده است.

پیرو این گزارش، گروه سیاسی جام جم آنلاین با دوتن از کارشناسان مسایل سیاست خارجی گفت‎وگو کرده که در ادامه می‎خوانیم:

"احمد دستمالچی" در واکنش به این گزارش ابراز داشت: متأسفانه دولت آمریکا همواره با زور و اعمال قدرت نظرات خود را بر سایر کشورها تحمیل کرده و از تمامی ابزارها در حوزه‎های حقوقی – بین المللی- سیاسی و نظامی استفاده می‎کند .

وی در ادامه گفت: این اقدام آمریکا که در طول قریب به چهل سال گذشته بدان مباردت داشته است، هیچ تفاوتی با یک دزدی آشکار ندارد. اموال یک کشوری که به لحاظ حقوقی وعرف دیپلماتیک دریک کشور دیگر به امانت است، واشنگتن به بهانه‎های واهی به حریم آن دست درازی کرده و آنها را بلوکه می‎کند.

دستمالچی در پاسخ به این سوال که تهران چگونه می‎تواند نسبت به استیفای حقوق خود در این رابطه اقدام کند خاطر نشان کرد: طی هفته‎های اخیر جمهوری اسلامی از مجاری حقوقی دادگاه لاهه پیگیر این موضوع بوده است وبا ارسال مدارک ومستندات متقن، طرح دعوی از سوی ایران علیه طرف آمریکایی صورت گرفته است. نظر به اینکه دادگاه لاهه کمتر متاثر از القاعات سیاسی است، بنده تصور می‎کنم ایران در آینده به حقوق از دست رفته خود در این زمینه دست پیدا کند.

از سویی دیگر، عباس محمدنژاد در ارزیابی خود نسبت به دست اندازی کاخ سفید بر اموال ایران در آمریکا به جام جم آنلاین گفت: بطور کلی در حاشیه نشست اخیر سازمان ملل، رییس جمهوری کشورمان بر دزدی و دست درازی مقامات واشنگتن بر اموال و منابع مالی ایران در خاک آمریکا تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: روحانی در دیدار با نخبگان مقیم آمریکا بر پیگیری حقوقی منابع مسدود شده مالی منقول وغیر منقول ایران در آمریکا اشاره کرده است. به هر جهت اموال کشور میهمان در کشور میزبان، جز دارایی‎های ملی کشور مبدا می باشد.

محمدنژاد گفت: ایالات متحده به بهانه صدور رأی یکی از دادگاه‎های خود مرتکب به توقیف کردن این اموال شده است. در صورتی که از منظر حقوق بین‎الملل، این امر یک دزدی بین‎المللی تفسیر می‎شود.اجرای حکم توقیف املاک در سطح بین المللی، نیازمند رأی دادگاه بین المللی لاهه می باشد واین در حالی است که؛ آمریکا تنها به استناد یکی از دادگاه‎های خود اموال ایران را به اشغال خود در آورده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نظر به اینکه دیوان بین‎المللی لاهه مشتمل بر وکلای زبده از چندین کشور جهان است، از این رو پیش بینی می‎شود. رأی به استرداد اموال طرف ایرانی داده شود.

محمدرضاشجاعیان-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
گرشاسب
-
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۰
۰
این موضوع مایه خجالت آمریكا و بدبختی ایرانه/ لازمه هر چی زودتر این اموال رو پس بگیرن و اجاره ها رو به خزانه ایران بریزن این مشكل براحتی از طریق لاهه حل میشه ولی اگه خوب پیگیری كنن دوستان ما در وزارت خارجه دو سه ساله حق رو به ما میدن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها