اثر مرتضی غرقی، پیشکسوت خبرنگاری ؛

کتاب "از تفنگ تا قلم" رونمایی شد

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (هشت سال دفاع مقدس) طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.
کد خبر: ۹۵۰۲۷۹
اینفوگرافیک؛ 8 سال دفاع مقدس اینگونه گذشت

به گزارش جام جم آنلاین ، جنگ تحمیلی به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد .

هشت سال دفاع مقدس از لحاظ استراتژیک یکی از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود که تأثیر مستقیم آن بر کشورهایی وارد شد که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند. در طول جنگ ثابت شد که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند و سعی شد هر دو را با زخم‌هایی عمیق و طولانی رها کنند.

از بعد نظامی عراق با استفاده از عنصر غافلگیری در ابتدای جنگ موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال نماید اما در سال‌های دوم و سوم جنگ، ایران موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد نموده و عملا از سال ۱۹۸۴ جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند. این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ برابر ۲۰ اوت ۱۹۸۸ میلادی با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت. مبادلهٔ اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد. ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال ۱۳۸۱ به عراق تحویل داد. در اینفوگرافیک زیر به جزئیات بیشتری در مورد ۸ سال دفاع مقدس اشاره شده است ...


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها