با درنظر گرفتن روند روبه رشد توسعه صنعتی در اقصی‌نقاط جهان، همواره تقاضا برای دسترسی به انرژی نیز افزایش خواهد داشت؛ افزایشی که نه‌تنها می‌تواند عامل اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تأمین این تقاضا باشد بلکه سوژه‌ای برای نوآوری‌ علمی و اصولی در زمینه تولید انرژی خواهد بود.
کد خبر: ۹۵۰۱۴۱
نیروگاه شناور، سوژه‌ای برای انرژی پاک

این درحالی است که با درنظر گرفتن تفاهم‌نامه نشست اخیر پاریس- که قرار است تا سال 2030 میلادی آلاینده‌های هوا یا همان گازهای گلخانه‌ای تا 26 درصد نسبت به سال 2013 کاهش داشته باشند- بی‌گمان استفاده از این‌گونه انرژی‌ها بخصوص انرژی خورشیدی روند صعودی قابل توجهی خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران دنیای انرژی در جهان معتقدند، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از سوژه‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف و شرکت‌های گوناگون بین‌المللی و محلی بوده و هر روز شاهد دستاوردهای تازه‌ای در این زمینه هستیم.

در این زمینه، کشور ژاپن به عنوان یکی از کانون‌های توجه برای تولید انرژی پاک از تابش خورشید میان سرمایه‌گذاران شناخته شده و امروز شاهد ایجاد مزارع خورشیدی نه در خشکی بلکه روی امواج آب در سرزمین آفتاب هستیم.

کوبه، مزرعه‌ای شناور

گرانی انرژی، تقاضای رو به رشد و دسترسی به منابع تازه انرژی در سرزمین آفتاب باعث شده، امروز سرمایه‌گذاران خارجی در شهر کوبه اقدام به نوآوری جدیدی کنند و به جای نصب مزارع خورشیدی خود در ناهمواری سطوح زمین، صفحات خورشیدی خود را روی امواج دریا شناور سازند.

هاژیمه موری، مدیرکل شرکت آسمان و زمین ژاپن که مسئولیت پروژه صفحه‌های خورشیدی شناور را برعهده دارد، در این زمینه می‌گوید: در مطالعات اولیه متوجه شدیم، جغرافیای ژاپن به دلیل ناهمواری‌های گسترده باعث شده تا هزینه طراحی و ساخت مزارع خورشیدی بالاتر از استانداردهای معمول دنیا باشد که این روند می‌توانست در هزینه تولید هر کیلوات برق خورشیدی بسیار تأثیرگذار باشد و زمینه غیر اقتصادی بودن این سرمایه‌گذاری را فراهم کند .

موری می‌افزاید: با کمی دقت دریافتیم، امتیاز ساحلی بودن کشور ژاپن نه تنها تهدید برای این پروژه نیست بلکه می‌تواند خود به عنوان امتیازی غیرقابل انکار شناخته شود. به همین دلیل سعی کردیم با استفاده از فناوری‌های نوین و اصول علمی، زمینه شناور شدن مزارع خورشیدی را در این سرزمین مهیا کنیم.

این کارشناس احداث مزارع خورشیدی معتقد است، استفاده از این شیوه نه‌تنها برای ژاپن مناسب است بلکه برای تمام کشورهایی که کمبود خشکی دارند، قابل استفاده است. براساس تحقیقات هر جایی که دریاچه‌ای وجود داشته باشد می‌توان این سفره‌های شناور مولد برق را به گونه‌ای پهن کرد که اختلالی در محیط زیست ایجاد نکند.

سهامی با تقاضای بالا

با درنظر گرفتن نتایج مثبت استفاده از این نیروگاه‌های شناور در سطح دریا می‌بینیم تقاضای بالای سرمایه‌گذاری در این نوع نیروگاه‌ها می‌تواند عاملی برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده و بین‌المللی باشد به صورتی که هیرواکی اوگینو، مدیرعامل شرکت قرن توکیو، یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در این نوع نیروگاه می‌گوید: طی دو سال گذشته پروژه‌های مختلفی در این زمینه طراحی و برای اجرایی شدن انتخاب شده است. نکته جالب این جاست که بهره‌وری بالا و همچنین نا محدود بودن فضای نیروگاه به دلیل پهنه گسترده دریایی جهان باعث شده تا نسبت به دو سال قبل 15 درصد تقاضای سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های فعال در این زمینه روبه رشد باشد.

اوگینو می‌افزاید: از ابتدای سال 2010 میلادی تا امروز، تقریبا 20 شرکت فرانسوی در زمینه احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های شناور ژاپن سرمایه‌گذاری کرده‌اند که آخرین آنها پروژه 13 مگاواتی سد یاماکورا یعنی بزرگ‌ترین پروژه شناور بوده است.

مدیرعامل شرکت قرن توکیو با اشاره به نیروگاه‌های کوچک نیز می‌گوید: یکی از امتیازهای ویژه سرمایه‌گذاری در چنین نیروگاه‌هایی این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از نیروگاه یک مگاواتی تا بی‌نهایت مگاوات سرمایه‌گذاری کنند چون پنل‌های شناور همانند یک پازل در کنار یکدیگر نصف شده، می‌توانند سفره‌ای گسترده از مولدهای برق را به سرمایه‌گذاران هدیه دهند.

منبع: بلومبرگ سپتامبر 2016

مترجم: عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها