نخستین مناظره «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ»، نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تا چند ساعت دیگر برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۹۶۷۴
مناظره انتخاباتی با یک جین نکته

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اداره پژوهش خبری صدا و سیما، قرار است این مناظره حول و حوش ساعت 4 صبح فردا سه شنبه به وقت تهران در دانشگاه هوفتسرا در شهر همپستد ایالت نیویورک انجام گیرد. گفته می‌شود این مناظره ممکن است از حیث مسائلی که در آن مطرح می‌شود و نیز کنش و واکنش رقبا، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه باشد. کلینتون و ترامپ، تا روز برگزاری انتخابات (8 نوامبر) دو مناظره دیگر هم خواهند داشت. مناظره دوم، نهم اکتبر در میسوری و مناظره سوم، نوزدهم اکتبر در لس آنجلس برگزار خواهد شد. برای شناخت فضای مناظره پیش رو، نگاهی انداخته‌ایم به جوانب مناظره انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا :

اولین رویارویی کلینتون و ترامپ

دوازده نکته درباره این مناظره

1. این نخستین دیدار دو نامزد بعد از بیش از یک سال مبارزه و حمله به یکدیگر از راه دور است. هر چند نظرسنجی‌ها حاکی از دیدگاه منفی مردم نسبت به هر دو نامزد است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مناظره رکورد مناظره‌های پیشین را از نظر تعداد بیننده خواهد شکست. با توجه به اینکه در سال1960، 36 درصد جمعیت ایالات متحده اولین مناظره کندی - نیکسون را تماشا کردند، پیش‌بینی می‌شود، این مناظره 120 میلیون بیننده را جذب کند. البته مناظره ریاست جمهوری1980 بین کارتر و ریگان پربیننده‌ترین مناظره تاکنون به شمار می‌آید. طبق آمار80 میلیون آمریکایی این مناظره را تماشا کردند.

2. تحلیلگران بر این باورند این مناظره می‌تواند به افراد مردد کمک کند نامزد مورد نظر خود را انتخاب نمایند. نظرسنجی وال استریت ژورنال و ان بی سی نشان می‌دهد 49 درصد اسپانیایی تبارها، 42 درصد آفریقایی تبارها و 39 درصد رای‌دهندگان زیر 35 سن معتقدند مناظره‌های ریاست جمهوری می‌تواند به آنها در تصمیم­ گیری کمک کند. با توجه به نظرسنجی‌های اخیر، هیلاری کلینتون در رقابتی تنگاتنگ با ترامپ برتری اندکی دارد؛‌ اما نکته اینجاست که از لحاظ تاریخی، مناظره‌های ریاست جمهوری، نتایج نظرسنجی را زیاد تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

3. انتظار می‌رود مجری این مناظره (لستر هولت، از پخش اخبار شبانه ان بی سی) کاری دشواری در پیش داشته باشد. حامیان ترامپ شایعه کرده­ اند «هولت» دمکرات است؛ در حالیکه او به عنوان رای دهنده جمهوری خواه در انتخابات ثبت نام کرده است. از سوی دیگر، کنار هم قرار گرفتن ترامپ به عنوان فردی که از نظام حاکم انتقاد و گاهاً سخنان خود را نیز نقض می‌کند و کلینتون به عنوان نماینده نظام حاکم، کار هولت را برای اداره مناظره دشوار می‌کند.

4. احتمال دارد ترامپ در این مناظره مرتکب اشتباهاتی شود، زیرا او بر خلاف رقیب خود تاکنون در ارتش یا نهاد دولتی عمده‌ای کار نکرده است، ضمن اینکه کلینتون احتمالا خود را در محکمه احساس خواهد کرد. این مناظره از حیث نژاد و جنسیت نیز مورد توجه است؛ نخستین بار یک زن در مقابل فردی که به نژاد پرستی متهم است، برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا مبارزه در حضور عموم می‌کنند.


تاریخچه مناظره

5. اولین مناظره تاریخ آمریکا، مناظره «آبراهام لینکلن» و «استفان داگلاس» در هنگام رقابت بر سر کسب کرسی نمایندگی سنا از ایلینوی در 1858 بود.

6. انتخابات 15 دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا بدون مناظره برگزار شد تا اینکه در سال 1948، مناظره مقدماتی رقبای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری از طریق رادیو پخش شد.

7. اتحادیه زنان رأی دهنده (LWV)، نقش بزرگی در شکل دادن به مناظره­ های ریاست جمهوری در سال 1952 ایفا کرد. با این حال مناظره ­های ریاست جمهوری آمریکا تا سال 1960 موضوعی حاشیه ­ای و بی اهمیت بود. در این سال مناظره «کندی» دمکرات و «نیکسون» جمهوری خواه، اعتبار ویژه ­ای به موضوع داد. از آن زمان تاکنون مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری طبق برنامه و با حضور رسانه ­ها انجام می­ شود. البته لازم به ذکر است «لیندون جانسون» کاندیدای دمکرات در سال 1964 و «ریچارد نیکسون» کاندیدای جمهوری‌خواه در سال 1968 و 1972برگزاری مناظره را رد کردند.


فرصت نابرابر نامزدها

8. نیکسون در زمان ریاست جمهوری، مصوبه اعطای زمان برابر به نامزدهای انتخابات (بر اساس قانون ارتباطات 1934) را وتو کرد و بدین ترتیب زمینه برای حضور انحصاری رقبای دمکرات و جمهوری خواه در مناظرات انتخاباتی فراهم شد. در سال 1988، کمیسیون مناظره ریاست جمهوری (CPD) به عنوان تنها سازمان برگزاری مناظرات انتخاباتی به رسمیت شناخته شد. در این دوره از انتخابات، همانند دوره­ های قبل نامزدهای احزاب سوم در مناظرات حضور ندارند. در سال 1992، راس پرو نامزد حزب سوم (اصلاحات) که مطابق نظرسنجی­ ها قبل از برگزاری مناظره 7 درصد رای داشت، در روز انتخابات، 19 درصد آرا را به دست آورد. این موضوع زنگ خطری برای نامزدهای دو حزب اصلی بود. اکنون طبق مصوبه کمیسیون مناظره ریاست جمهوری (CPD) نامزدهایی که در پنج نظرسنجی بتوانند 15 درصد رای کسب کنند می­ توانند در مناظره مشارکت کنند. این مصوبه موجب شده است دو نامزد حزب لیبرترین و سبز در مناظرات این دوره حضور نداشته باشند.


موارد مورد توجه در مناظره ­های پیشین

9. سلامت جسمی: جان اف کندی در مقابل ریچارد نیکسون (1960): در این مناظره کندی سالم و جوان با اعتماد به نفس به دوربین نگاه می­کرد در حالیکه نیکسون بیمار و خسته رنگ پریده و در حال تعریق بود.

10. دانش سیاسی: جرالد فورد در مقابل جیمی کارتر (1976): در این مناظره فورد به دلیل این اظهار که اتحاد جماهیر شوروی بر شرق اروپا سلطه ندارد متهم به حماقت شد.

11. مسئله سن: رونالد ریگان در مقابل والتر ماندیل (1984): در این مناظره ریگان در پاسخ به تردیدها درباره توانایی جسمی او در اجرای مسئولیت به رقیب خود کنایه زد و گفت: من در مبارزات قصد ندارم از این موضوع بهره ­برداری کنم که رقیب من جوان و بی تجربگی است! بنابراین ریگان به راحتی یک تهدید را به فرصت مبدل ساخت.

12. کنترل روانی: جورج دبلیو بوش در مقابل ال گور (2000) در این مناظره زمانیکه بوش سخن می گفت ال گور به سمت او رفت تا با توجه به هیکل بزرگتر خود رعب و تردید در رقیب ایجاد کند که موفق نشد و خنده حضار را برانگیخت.

در مناظره انتخاباتی امسال، چهار مورد ذکر شده بالا بیش از پیش مورد توجه خواهد بود. سلامت جسمی هیلاری کلینتون مورد تردید است و حضور ایستاده وی در این مناظره‌ها، محکی برای سلامتش خواهد بود. دانش سیاسی ترامپ به دلیل نداشتن سابقه مسئولیت در حوزه سیاسی زیر ذره‌بین خواهد بود. هواداران هر دو نامزد تلاش کرده‌اند مسئله سن رقیب را به نقطه ضعف او تبدیل کنند. نهایتا اینکه دونالد ترامپ در گردهمایی‌های انتخاباتی خود رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود بروز داده است، به طوری که بسیاری از مخالفان وی خواستار بررسی سلامت روانی او شده‌اند.

مناظره فردا مناظره دو رقیب انتخاباتی است؛ ضمن اینکه مناظره منتقد و مدافع سیستم حاکم بر آمریکا محسوب می‌شود که می تواند توجه بسیاری از آمریکایی‌ها و حتی غیر آمریکایی‌ها را به خود جلب نماید.

پژوهشگر: دکتر گلتاب دارابی - 5 مهر 1395

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
-
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
۰
۰
باید چندتا نگهبان بذارند تا همدیگر را گاز نگیرند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها