پرداختن به مسائل اجتماعی و کنترل بموقع آنها امری ضروری است که باید مورد توجه مسئولان و کارشناسان قرار بگیرد. برای نمونه حمایت از کودکان به نوعی حمایت از جامعه است؛ زیرا کودکان آینده‌سازان کشور هستند و رفع نیازهای اصلی آنها مانند آموزشی، بهداشت و درمان و امنیت و برطرف‌کردن آسیب‌هایی که آنها را تهدید می‌کند، ضامن آینده‌ای درخور برای کشور است.
کد خبر: ۹۴۹۵۱۰
جبران غفلت برنامه ششم

این درحالی است که دولت در برنامه ششم توسعه در کل به مسائل اجتماعی توجه زیادی نکرده تا آنجا که برای برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس جای تعجب داشت.

ارائه نکردن برنامه‌ای خاص در حوزه اجتماعی از سوی دولت مسئولیت نمایندگان مجلس را بیشتر کرد، به همین خاطر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با دعوت از کارشناسان مسائل اجتماعی در مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای رفع کمبودهای برنامه ششم در حوزه مسائل اجتماعی و کودکان تلاش و جلسات متعددی را برگزار کردند.

افزون بر این، پس از مشورت با کارشناسان و جلساتی که در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، نقاط ضعف و اولویت‌های رسیدگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشخص شد و براساس نتایج به دست آمده جدولی به برنامه ششم توسعه تحت عنوان جدول سوم اضافه شد.

به این ترتیب 28 آیتم را به برنامه ششم اضافه کردیم، مسائل کودکان نیز در برخی از این آیتم‌ها گنجانده شده است، برای نمونه به حوزه کودکان کار و خیابان پرداخته و دولت را موظف کردیم هر سال برنامه‌هایش را برای کاهش تعداد کودکان خیابان ارزیابی کند.

علاوه بر این برای حمایت بیشتر از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز نکاتی به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شد.

به این شکل سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی امر موظف شد رسیدگی به امور کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را جدی‌تر دنبال کند. علاوه بر این آنها می‌توانند در صورت نیاز لایحه‌ای را به مجلس بیاورند، چراکه نمایندگان نیز به شکل ویژه آن را پیگیری خواهند کرد.

افزون بر این، دولت موظف شد اعتبارات و برنامه‌ریزی دقیقی را برای ساماندهی و حل مشکل کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در دستور کار قرار دهد تا به این شکل کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کنونی از رفاه، امکانات آموزشی، بهداشتی و درمانی مناسب‌تری برخوردار شوند. بنابراین اگر مصوبات کمیسیون اجتماعی در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس رای بیاورد، قدم‌های خوبی برای حمایت از کودکان برداشته خواهد شد.

سلمان خدادادی - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها