بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در منطقه آزاد ارس احداث خواهد شد

ارس؛ قطب نوظهور محصولات گلخانه‌ای ایران

کشت گلخانه‌ای برای تولید برخی از محصولات کشاورزی، دارای مزایایی است که باعث شده است تا این روش کشاورزی در سال‌های اخیر با استقبال زیادی در کشور، روبه‌رو شود. منطقه آزاد ارس نیز که دارای استعدادهای فراوانی در زمینه کشاورزی است، در حال تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه‌ای ایران است.
کد خبر: ۹۴۹۴۵۰
ارس؛ قطب نوظهور محصولات گلخانه‌ای ایران

به گزارش جام‌جم، این روزها روش جدید کشت برتر هیدروپونیک (پرورش گیاه درآب واملاح، بدون خاک) در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی شده است، اما کاستی‌ها و ضعف‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند با همفکری کارشناسان و مسئولان، مرتفع شود تا ارس به قطب نوظهور تولید محصولات گلخانه‌ای کشور تبدیل شود.

بر این اساس، از یک سال گذشته شهرک گلخانه‌ای ارس در شهرستان جلفا به وسعت 140 هکتار راه‌اندازی شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در فازهای بعدی این مقدار به 440 هکتار در جلفا و خداآفرین خواهد رسید.

محسن شیخلو، مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس در این زمینه می‌گوید: هم اکنون حدود 2400 تن محصول در هر نوبت کشت تولید و به بازار عرضه می‌شود و بیشتر محصولات تولید شده در این شهرک نیز شامل خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، گل‌های شاخه بریده، بادمجان و فلفل دلمه‌ای است.وی ادامه می‌دهد: در صورت تکمیل واحدهای این شهرک در فاز اول امکان تولید 17000 تن محصول در این مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد که رقم بسیار بالایی است.

شیخلو صادرات را هدف اصلی کشت گلخانه‌ای در ارس عنوان کرده و ادامه می‌دهد: در راستای اقتصاد مقاومتی، کشاورزی می‌تواند پایه‌های این اقتصاد را تقویت کند و منطقه آزاد ارس به دلیل دسترسی آسان و کم‌هزینه به بازارهای کشورهایی چون ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه ارزآوری بالایی نصیب کشور می‌کند.

مشکل تسهیلات و نبود زیرساخت‌ها

رئیس تعاونی گلخانه‌داران ارس نیز در این زمینه می‌گوید: با این که افراد علاقه‌مند و با دانشی در منطقه آزاد ارس برای کشت گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما نبود تسهیلات و مساعدت‌های دولتی و نبود برخی از زیرساخت‌ها کار را برای این افراد مشکل کرده است.

امیر یوسف‌زاده تاکید می‌کند: هم اکنون آب، برق، گاز و راهسازی لازم برای احداث گلخانه‌ها در منطقه تامین شده، اما نبود فاضلاب، آب آشامیدنی و برخی دیگر از کاستی‌ها کار را برای گلخانه‌داران این منطقه سخت کرده است.

وی به برندسازی در ارس اشاره و خاطرنشان می‌کند: سعی داریم تا محصولات گلخانه‌ای ارس را تحت نام و برند واحدی به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کنیم و مطمئنا با تولید محصول سالم، صادرات خوبی خواهیم داشت.

بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در 150 هکتار

هم اکنون فاز اول بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی شده است و در ماه‌های آتی اولین محصولات خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

مشاور این پروژه عظیم گلخانه‌ای نیز در این باره می‌گوید: فناوری استفاده شده در این گلخانه توسط یک شرکت هلندی ایجاد شده و کشت محصولات به صورت هیدروپونیک انجام می‌شود.

سعدالله اسکندری تصریح می‌کند: هم‌اکنون فاز اول به پایان رسیده و فازهای دوم، سوم و چهارم نیز به طور موازی در حال احداث است و احتمالا تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: هدف اصلی تولید در این گلخانه، محصول گوجه فرنگی است و در کنار آن محصولات توت فرنگی، خیار، فلفل و بادمجان نیز می‌تواند کشت شود. البته انواعی از گوجه فرنگی تولید خواهد شد که در دنیا جزو انواع برتر گوجه فرنگی محسوب می‌شود.

اسکندری اظهار می‌کند: سیستم اتوماسیون این مجتمع اجازه می‌دهد تمام کارهای مورد نیاز گلخانه به صورت اتوماتیک و برنامه‌ریزی شده در زمان مقرر انجام شود. برنامه نرم‌افزاری این سیستم کمک می‌کند که دخالت انسانی در تولید محصولات به حداقل برسد و در مصرف انرژی نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی شود و بتوانیم به اقتصاد مقاومتی که در سال‌های اخیر در کشور مطرح شده است، بیشتر دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: هدف اصلی بازار صادراتی و تاثیر ارزی است، اما نیم‌نگاهی نیز به بازارهای داخلی داریم. پیش‌بینی می‌شود حدود 70 درصد محصولات تولید شده، صادر شود.

مزایای آب ارس برای کشت هیدروپونیک

سیاست‌های جدید سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس باعث شده است که برای اولین بار سیستم مدرن کشت هیدروپونیک در این منطقه راه‌اندازی شده و مزایای آب ارس نیز باعث بهینه‌تر شدن این نوع از کشاورزی شود.

کارشناس کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این زمینه می‌گوید: کشت هیدروپونیک یا آبکشت، شیوه کشت بدون خاک است و در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود،محصول تولید خواهد شد.

محمد نژادابراهیم ادامه می‌دهد: منطقه آزاد ارس یکی از بهترین مناطق برای این نوع کشت محسوب می‌شود و نوع آب ارس باعث شده است تا مزایای این منطقه برای کشت هیدروپونیک افزایش یابد.

وی می‌افزاید: دمای سالانه جلفا حدود 11 درجه بالای صفر است که ایده‌آل‌ترین دما برای کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

علی فرهاد

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها