مباحث مربوط به بهداشت و سلامت جنسی از پایه هفتم وارد نظام آموزشی کشور شده و تا سوم دبیرستان همراه دانش‌آموزان است. این موضوعات البته نه در سراسر کتاب‌های درسی که در بخش‌هایی از چند کتاب گنجانده شده که مطابق با مختصات سن و سال آنها طراحی شده و به نیازهای علمی دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد. در دو کتاب «راهنمای معلم» و «تفکر و سبک زندگی» پایه هفتم در فصل سوم در مبحثی با عنوان بلوغ در من چگونه است به موضوع بلوغ پرداخته شده که این فصل ویژه دانش‌آموزان دختر طراحی شده است.
کد خبر: ۹۴۹۱۵۹
بهداشت و سلامت جنسی در کتاب‌های درسی

همچنین در کتاب «علوم تجربی» پایه هشتم در فصل هشتم موضوع تغذیه و رعایت بهداشت برای سلامت غدد جنسی مطرح شده و همه دانش‌آموزان این پایه تحصیلی را دربر می‌گیرد. دانش‌آموزان کلاس نهمی نیز بار دیگر در کتاب «علوم تجربی» و در فصل یازدهم این کتاب با یکی از مباحث مهم بهداشتی و سلامت جنسی آشنا می‌شوند: ایدز.

در پایه دهم نیز که امسال نخستین سال استقرار آن در نظام آموزشی است در درس ششم از کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای به موضوع کلیشه بدن براساس ظاهر زنان و مردان پرداخته شده که بخشی از اطلاعات مورد نیاز دانش‌آموزان در این پایه را پوشش می‌دهد.

گذشته از دانش‌آموزانی که در نظام 3-3-6 تحصیل می‌کنند دانش‌آموزان نظام قدیم نیز همچنان از طریق کتاب‌های درسی با مسائل بهداشتی و سلامت جنسی آشنا می‌شوند، ازجمله دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان در رشته علوم تجربی که در فصل اول با راه‌های انتقال ایدز آشنا می‌شوند و در فصل یازدهم این کتاب با بیماری‌های مقاربتی.

حسین طلایی زواره

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وحید
-
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
ای كاش كتبی نوشته و چاپ بشه ویژه متآهلین كه خیلی از چیزهای لازم رو بی پرده آموزش بده و این عدم آگاهی در مسائل زناشویی و جنسی بین زوجین كمتر بشه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها