سی و یکم شهریورسال 59 جنگ رسما به ایران تحمیل شد، کشوری که مشغول بازسازی انقلاب خود بود و آمادگی جنگ نداشت. به هرحال برای حفظ تمامیت ارضی راهی بجز روی آوردن به دفاع نبود، آن هم دفاعی که مقدس بود. دفاع برای ما ارزش بود و در طول هشت سال جنگ تحمیلی فرهنگ عاشورا، مقاومت، ایثار، شهادت و شهامت در جبهه‌ها حاکم شد.
کد خبر: ۹۴۸۹۴۶
احیای فرهنگ جبهه

حالا بعد از گذشت 28 سال از پایان جنگ سوال این است که چطور می‌توان فرهنگ جبهه را احیا کرد و در کالبد جامعه دمید. فرهنگ غالب در جبهه‌ها در مسائل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بود به طوری که قناعت، صرفه‌جویی و درست مصرف کردن یک اصل پذیرفته شده بود چه درسفره‌های غذا و چه هنگام استفاده از مهمات و تجهیزات.

ولایت‌پذیری نیز جزئی از این فرهنگ بود طوری که اگر از رزمنده‌ها یا فرماندهان علت حضورشان را درجبهه سوال می‌کردید می‌شنیدید که به فرمان امام و رهبر خود روی به دفاع آورده‌اند و به خاطر همان فرهنگ قناعت و استفاده حداکثری از داشته‌ها، همه با چنگ و دندان تلاش می‌کردند. در واقع احساس تکلیف نسبت به وظایف محوله یکی دیگر از ویژگی‌های فرهنگ جبهه بود که جامعه امروز نیز به آن نیاز مبرم دارد.

دفاع مقدس و فرهنگ برآمده از آن در بعد اجتماعی نیز می‌تواند سرلوحه زندگی امروزمان باشد به این معنا که ازدواج‌ها و زندگی‌های ساده در دوران دفاع مقدس یک فرهنگ بود، جالب این‌که این زندگی‌های ساده که سریع و بی‌تکلف انجام می‌شد، دوام نیز داشت و ازدواج‌های موفقی بود. جامعه امروز ما می‌تواند از فرهنگ دفاع مقدس این درس را نیز بیاموزد و خانواده‌ها با رجوع به فرهنگ رزمنده‌ها و الگوگیری از فرهنگ جبهه در پی تحکیم زندگی‌های مشترک باشند.

اینها وظیفه‌ای است که به عهده همه ما قرار دارد و اگر هرکدام ازما بار مسئولیت را از دوش خویش برداریم نه‌تنها از فرهنگ دفاع مقدس دور مانده‌ایم بلکه مانع توسعه این فرهنگ و انتقال آن به نسل‌های بعدی شده‌ایم.

سردار دکتر داوود غیاثی‌راد - معاون فرهنگی هیات رزمندگان غرب و شمال‌غرب کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها